• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …reacties op de coronacrisis

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …reacties op de coronacrisis

31 maart 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

Luuk: Het begon in China, die de alarmerende berichten reflexmatig in de doofpot trachtte te stoppen. Trump – Amerika first – ziet er een griepepidemie in en verwacht dat de economie over een week of twee weer op gang zal komen. In Brazilië roept de regering op om geen afstand te houden, zodat de economie niet belemmerd wordt. Erdogan bedreigt Griekenland met een leger fop-vluchtelingen.

Frans Timmermans probeert de aandacht voor zijn ‘GreenDeal’ levend te houden (kosten ruim 1000 miljard). Italië was het eerste Europese land dat getroffen werd, maar steun vanuit Europa kwam er niet. Rusland, China en Cuba stuurden militairen, hulpmiddelen en medici. Op het internet gaat een filmpje viraal waarin een Italiaan een Europese vlag verbrand, terwijl het Italiaanse volkslied te horen is.

Als alle aandacht naar het overleven gaat, kunnen ook politiek ingewikkelde situaties makkelijker passeren. Hieronder plaats ik de politiek gevoelige kwestie van het opstarten van de toetredingsgesprekken met Albanië en Noord-Macedonië. In deze categorie past ook het opbiechten van een politieke doodzonde van minister Bijleveld, die ‘vergat’ de kamer in te lichten dat er per ongeluk 70 burger doden waren gevallen bij een actie van Defensie.

Dan heb je de Utopiedenkers, mensen die de crisis willen gebruiken voor hun eigen gelijk, zoals hoogleraar Ewald van Engelen, die hoopt dat het in moeilijkheden verkerende bedrijf KLM failliet gaat. Op dit thema zijn allemaal varianten, zoals ‘deze crisis zal de verdere vorming van de EU ten goede komen’ of juist ‘we moeten zo snel mogelijk uit deze failliete organisatie’. Of ‘dit zal het einde van het kapitalisme worden’ of ‘het zal juist nog erger worden, het geld moet tenslotte weer terugverdiend worden’. Onheilsprofeten kunnen hier ook bij ingedeeld worden, zoals de predikant van gereformeerde huize die spreekt over de straf van God en kinderen min of meer de schuld geeft van de verspreiding. En er zijn natuurlijk complotdenkers, ‘Er is helemaal geen gezondheidscrisis, het is een staatsgreep’.

Veel mensen willen graag veel vertrouwen hebben in ons koningshuis of in ons kabinet en met name in de minister-president. Deze maakt het ons daarbij niet makkelijk. Voornaamste kritiek is dat er veel te weinig wordt getest. Een bekenden psychiater melde op Twitter dat hij merkte dat hij Rutte steeds sympathieker begon te vinden. Daar zit toch wel een overdrachts-luchtje aan, lijkt me. Kritiek wordt niet op prijs gesteld. Volg de leider wordt door journalisten en Tweede Kamerleden gepredikt of anders gezegd ‘Baudet hou je grote muil’. De leider heeft gelijk en als hij geen gelijk heeft dan heeft hij ook gelijk.

Natuurlijk is er de ontkenning. Gewoon met zijn allen op elkaar gedrukt in de metro, supermarkt of op Schiphol staan, terwijl je op het hart gedrukt is anderhalve meter afstand te houden. Ik las een tweet van een Amsterdammer met Marokkaanse roots: ‘In mijn wijk staan de jongelui gewoon in groepen bij elkaar, terwijl er een samenscholingsverbod is. Ik vraag hun dit niet te doen, maar ze reageren met sissen en spugen’. Valt dit gedrag onder ontkenning of is het agressie?

Rob: Het coronavirus brengt veel angst teweeg bij ons. Met deze reële angst als trigger kunnen we ons ‘denken’ overbelasten met het doornemen van de mogelijke rampscenario’s. Onze angstervaring kan daarmee exponentieel worden vergroot, om ons vervolgens daar weer zoveel mogelijk uit terug te trekken om deze angst hanteerbaar te houden. Aan de andere kant kunnen we met ons denken de gevaren bagatelliseren, wegrationaliseren om onze angst niet te hoeven voelen. Het lijkt me niet makkelijk voor ons om in het hier en nu te kunnen blijven en onze angst op basis van de verstrekte informatie wel serieus nemen zonder de gevaren te overschatten of te onderschatten.

Een mogelijk voordeel van onze angst voor besmetting van het coronavirus is dat we nu mondiaal gezien een gemeenschappelijke vijand hebben en dat deze vijand nu een virus is en niet een ander volk. Het zou een aansturing kunnen zijn tot meer mondiale verbondenheid. Ook al zal, als het gevaar weer geluwd is, er mogelijk wel weer een verbrokkeling plaatsvinden in de mondiale verbondenheid. Het is dan in elk geval aangetoond dat we ertoe in staat zijn.

Een andere mogelijkheid is dat het huidige gevaar juist aanstuurt op een houding van ieder voor zich. We zijn soms geneigd juist als we het moeilijk hebben nog meer van hetzelfde te doen, dat waar we aan gewend zijn ook al is dat disfunctioneel.

Het bijzondere van een crisis is dat het een soort kruispunt is. We kunnen bij een crisis doorgaan met waar me mee vertrouwd zijn en het dan nog eens intensiveren. Bijvoorbeeld nog individualistischer worden. Of we kunnen onze waarden herijken en een andere weg kiezen, bijvoorbeeld meer mondiale samenwerking en verbondenheid.

Verder Luuk, deel ik je visie dat door de huidige crisis andere politieke zaken gecamoufleerd kunnen blijven, zoals het mogelijk disfunctioneren van onze regering ten aanzien van algemeen beleid.

Luuk:  ‘Het lijkt hier wel een begrafenis’, zei mijn vriendin toen we de honden uitlieten in een natuurgebied. Ondanks de zon en de beginnende lente waren de mensen somber. We weten altijd wel dat het ongeluk elk moment kan toeslaan, maar meestal lukt het ons deze zorg op de achtergrond van ons bewustzijn te houden. Maar achtergrond is voorgrond geworden. Je kan je nog zo sterk voelen, van een minuscuul virusje kan je het heel benauwd krijgen. We rouwen collectief omdat we ons geloof van onkwetsbaarheid kwijt zijn.

Wat nu goed zichtbaar wordt, is het gebrek aan mondiale samenwerking. De EU staat m.i. te kijk als een tandeloze hond. Maar er is geen EU nodig om de ‘one world’ wens vorm te geven. Misschien is deze crisis een stimulans om wereldwijd na te denken over onze relatie met de dieren, de natuur en ons globale onderlinge vertrouwen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

 

Categorie: Columns, Dzogchen, Economie, Geluk, Gezondheid, Politiek, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: camouflage, coronavirus, EU, Frans Timmermans, Luuk Mur, Rob van Boven, Rutte

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over… ik of wij
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    1 april 2020 om 09:38

    Er zijn orthodoxe joden die nog steeds samenkomen en samen-bidden, er zijn naar huis- wegvluchtende Indiërs die samenklonteren, er zijn doorvoetballende Witrussen die elkaar tackelen, er zijn vluchtelingen in kampen die op elkaar geklit moeten blijven.
    Hoe gaat het met ze?
    Ik kijk naar buiten en kijk naar binnen en wil veel meer weten hoe het met je gaat.
    Stephán, jij vraagt altijd: “hoe gaat het met je”.
    Hoe gaat het met jou, Stephan?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.