De hamsters hadden als hamsteraars altijd een goed leven in de winkels van grootgrutter Albert Heijn. Je zag en hoorde de diertjes met grof geweld door de winkels rennen en de boodschappen in de winkelwagens kieperen. Als je hamsteren zei dacht je gelijk aan Appie. Klanten werden opgeroepen te hamsteren.
Hebzucht is een van de drie vergiften in het boeddhisme. Nou, bij Appie konden ze er wat van.
Tot mensen de rol van de hamster gingen overnemen en met het zicht op een uitdijende besmetting met het coronavirus massaal de schappen van Appie gingen plunderen. Pasta, sausen, koffie en zelfs enorme hoeveelheden toiletpapier werden de supermarkten uitgereden. Als je billen maar schoon zijn, terwijl je ze ook kunt reinigen met een flesje water en de linkerhand het werk laat doen.
Hamsteren is in de ban gedaan bij Appie, de diertjes zitten weer in de kooi. Het concern zond gisteren deze boodschap naar de klanten.
Bij Albert Heijn is de gezondheid en veiligheid van onze klanten en medewerkers onze hoogste prioriteit. Gister maakte de Nederlandse regering extra maatregelen bekend om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) zoveel mogelijk te beperken. Ik kan mij voorstellen dat dit bij u tot vragen en bezorgdheid leidt.
Ik vertel u graag over wat we voor en achter de schermen doen om te zorgen dat u bij ons uw boodschappen kunt doen, zowel in de winkel als op ah.nl. Wij volgen de situatie op de voet en ondernemen acties die nodig zijn.
We verkopen op dit moment van bepaalde producten meer dan normaal. Zeep, handgels en houdbare producten zoals pasta. Onze distributiecentra liggen vol en we bevoorraden winkels dagelijks meerdere malen. Samen met onze collega’s, leveranciers, en transporteurs werken we hard om de schappen goed gevuld te houden. Op dit moment zetten we meer mensen in, zowel in onze winkels als in de bevoorrading.
U kunt ons helpen door boodschappen te doen zoals u dat normaal ook doet.
Hygiëne is in deze situatie erg belangrijk, voor uw gezondheid en die van onze collega’s. Daarom doen we een dringend beroep op u om zoveel als mogelijk gebruik te maken van zelfscan en de boodschappen met pin of mobiele telefoon af te rekenen. Zo beperken we hand-op-hand contact, in lijn met het advies van het RIVM.
Als u niet kunt of wilt pinnen, vragen we u om het geld op de kassa te leggen en het eventuele wisselgeld zelf op te pakken. Dat geldt ook voor uw bonuskaart.
Uiteraard hebben we in onze winkels strenge richtlijnen ten aanzien van hygiëne. Deze gelden nu, net als altijd. Onze medewerkers zijn zich hier zeer bewust van en nemen extra maatregelen zoals het vaak en goed handen wassen.
We zien dat veel klanten hun boodschappen thuis bezorgd willen krijgen. Hierdoor is het drukker dan normaal. Net als in onze winkels doen we er ook hier alles aan om klanten van dienst te zijn.
Normaal gesproken brengen we uw boodschappen tot in de keuken. Onze bezorgers zetten bestellingen nu tot nader order bij uw voordeur neer. Ook deze maatregel is bedoeld om persoonlijk contact te beperken. Al onze bezorgers hebben in hun auto desinfecterende gel om na elke bezorging hun handen te desinfecteren.
Wij doen er alles aan om te zorgen dat u en al onze andere klanten hun dagelijkse boodschappen kunnen blijven doen. We realiseren ons de belangrijke rol die Albert Heijn speelt in de voedselvoorziening. Al 130 jaar, en ook in deze bijzondere tijd. Dat doen wij natuurlijk niet alleen, maar samen met onze partners en leveranciers.
Op dit moment gaat boodschappen doen soms anders dan u gewend bent. We vragen uw begrip voor deze situatie, ook voor onze 100.000 collega’s die keihard werken om u zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Marit van Egmond,
Algemeen directeur Albert Heijn