• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Jelle Seidel – Zenkoekjes en pasteitjes

Jelle Seidel – Zenkoekjes en pasteitjes

26 april 2020 door Jelle Seidel

Wat beweegt stilzitters in Nederland en België? Christa Anbeek heeft een handig naslagwerk geschreven. Het bevat korte overzichten van de geschiedenis van zen in Japan, de VS en Europa, met biografische schetsen van de grondleggers in het Westen. Het is een overzicht van de zegeningen van zen, sociologisch verantwoord ingedeeld naar onze basisbehoeften in ons leven, zoals het doel, de algemene waarden, controle en zelfwaarde.

De zegeningen citeert Christa meestal uit interviews, die zij met vijftien Nederlands-Belgische leraren en zendodrijvers heeft gehouden. Onder hen bevinden zich Ton Lathouwers, Nico Tydeman en Frank de Waele. Op het zenpad treffen wij, naast de sesshin, aanleidingen en motivatie om aan zen te gaan doen, de doelloze doelen van zen, de christelijke doelen, de rituelen, de leefregels, de inzichten en emoties van zen. Het boek bevat een voorwoord van AMA Samy Roshi, die een stevig oordeel geeft over zen in de lage landen: het is nog een halfbakken zen; de meeste leraren zijn niet goed genoeg; de meeste leerlingen geven zich niet aan de weg en het proces van zen, maar gebruiken zen voor hun eigen behoeften; ze zijn niet bereid een leraar echt te volgen en het ‘ik’ te laten sterven, de eigen wereld los te laten en een nieuwe wereld binnen te gaan; ze zijn kortom tevreden met ‘zenkoekjes en pasteitjes’. Maar overigens is hij niet helemaal pessimistisch over de komende eeuw. We zijn nog maar net begonnen.

Al deze overzichten presenteert de schrijfster om een vraagstelling (p. 74) te beantwoorden: Wat drijft moderne mensen in Nederland en België om met zen op pad te gaan? En wat vinden zij? Hoe past wat zij vinden bij de specifieke moderne situatie van de naar (uiteindelijke) betekenis van de zoekende mens?

De conclusie komt in het kort op p. 191: Samenvattend kunnen we zeggen dat zen tegemoet kan komen aan de vier betekenisbehoeften die Baumeister onderscheidt: de behoefte aan een doel, aan waarden, aan controle en aan zelfwaarde. De vervulling van deze behoeften is een belangrijke voorwaarde voor een gelukkig en voldoening schenkend leven. Zen kan hierin een rol spelen.  

Ik vind Zin in zen vooral een aardig en herkenbaar overzicht, waarin ik mijn eigen zen-ervaringen elegant geformuleerd kan teruglezen in interviewfragmenten met leraren. Handig ook om te laten lezen aan kennissen en familie: kijk, dat doe ik nou allemaal, en dat zit erachter. De wetenschappelijke opzet van het boek vind ik een beetje hinderlijk. Want wat levert die op? De leesbaarheid gaat regelmatig ten onder aan passieve (‘worden’) en voorwaardelijke (‘kan’) formuleringen, en aan inleidingen en uitleidingen (‘Concluderend kunnen we stellen dat…’). En Christa Anbeek komt anders dan AMA Samy niet tot een echt oordeel over de toestand en de perspectieven in de lage landen. Ze inventariseert vooral, geeft interessante historische feiten en beschrijft ordelijk onze zen-ervaringen. De conclusie beantwoordt de vraagstelling, maar het blijft wel allemaal vaag en algemeen. Het voorwoord is voor mij het meest inspirerende deel van het boek.

Twee dingen ten slotte

Dit boek maakt heel duidelijk, dat zet zen niet alleen van West naar Oost gaat (India-China-Japan-VS-Europa), maar ook van Oost naar West. Vooral via vele katholieken die zen direct uit Japan naar Europa hebben gehaald. Volgelingen van Maezumi moeten dat ter harte nemen: onze West-Oost verbinding is blijkbaar niet alleen zaligmakend.

Het is verder nogal opmerkelijk, dat de schrijfster historisch wel uitweidt over de verhouding tussen zen en de staat Japan en Yashutani Roshi een aparte paragraaf geeft als wegbereider, maar nergens rept over de rol van zen in de Japanse oorlogsvoering noch over de discussie die over de foutheid van Yasutani in losgebarsten naar aanleiding van het beroemde boek van Brian Victoria, Zen at war (1977). Dat wel keurig in de boekenlijst staat. 

Christa W. Anbeek. Zin in zen, de aantrekkingskracht van zen in Nederland en België, Rotterdam, Asoka, 2003

Tekst Jelle Seidel. Dit artikel verscheen in de rubriek LeZen van De Lotusvijver, herfst 2003, jaargang 9, nummer 3. Het thema was: Zen en religie.

Jelle Seidel werkte vanaf eind jaren 1990 aan De Lotusvijver. Totdat dit zen kwartaalblad eind 2009 ophield te bestaan was hij ruim acht jaar eindredacteur/hoofdredacteur. Als politicoloog had hij veel belangstelling voor maatschappelijke onderwerpen. Maar vooral ook religie had zijn interesse. Jelle Seidel overleed in 2014.

 

Categorie: Boekbespreking, Pakhuis van Verlangen, Zen Tags: Christa Anbeek, De Lotusvijver, Japan, Jelle Seidel, westen, Yashutani Roshi, zen

Lees ook:

  1. Jelle Seidel – Opmaat tot eeuwigheid
  2. Ouder worden: helpt zen?
  3. Van de bergen naar de stad (vervolg)
  4. Sogenji Desu: KOMAKU (deel 2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jelle Seidel

Jelle Seidel studeerde politieke wetenschappen, werkte bij de rijksoverheid en is zenstudent. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.