• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Ouder worden: helpt zen?

Ouder worden: helpt zen?

3 mei 2020 door Jelle Seidel

Nico Tydeman wordt dit jaar (in 2007) 65. Hij zei in Amsterdam dat wij er als zenstudenten rekening mee moeten houden dat hij er niet altijd zal zijn. Daarom hebben wij Nico geïnterviewd over ouder worden.

Gaan zenmeesters met pensioen?

Ik ga niet met pensioen. Zoals ik me nu voel, ga ik gewoon door. Ik wil wel uitkijken dat ik over een aantal jaren niet kwijlend en mezelf herhalend voor de groep zit. Maar er zijn mensen in mijn omgeving die me dat duidelijk zullen maken. Ik wil zeker niet doorgaan tot ik er dood bij neerval.

Ik heb nog veel plannen: schrijven en met mijn leerlingen verder gaan. Ik heb een bepaalde leeftijd bereikt, maar wat zegt dat? Er zal echter een moment zijn dat ik er niet meer ben. En het is voor mijn leerlingen belangrijk dat ze dat weten, en daar ook aan durven denken. Er is een zengezegde: ‘Als je niet vaak aan de dood denkt, zul je het niet ver brengen.’

Ben je al aan het organiseren dat de zaken straks door kunnen gaan?

We zijn wel bezig om met elkaar na te denken over het onderricht: over wat ik nog kwijt wil en wat ik nog wil ontwikkelen. Ik wil erover nadenken hoe ik in de toekomst op een goede manier kan afronden, en ik moet ook denken over mijn opvolging. Als je transmissie krijgt, beloof je dat je voor een opvolger zorgt. Dat lukt niet altijd. Sasaki Roshi – een Japanse zenmeester – is in de negentig en heeft nog geen opvolger. Als leraar is het belangrijk om op je vergankelijkheid te wijzen. Dat is heel concreet. Het is een uitnodiging om gebruik van me te maken zolang ik er ben.

Of we nu wel of niet formeel transmissie krijgen; de transmissie is altijd gaande. Transmissie begint als er de eerste keer dat je in een zencentrum komt tegen je gezegd wordt: ga zitten op dat kussentje en tel je adem. Elke koan is transmissie, elk gesprek in het theehuis is transmissie. Dat betekent niet dat iedereen zenleraar moet worden, maar je leven zelf in transmissie.

Hoe gaat het met het zencentrum Amsterdam? Hebben jullie al een andere ruimte?

We hebben een probleem: we moeten hier uit. Er is een investeerder die interesse heeft in dit pand. Over twee maanden beslist hij of hij het gaat kopen. Het is lastig om iets te vinden vanwege de oppervlakte die we zoeken, en de huizenmarkt staat onder druk. Mijn leerlingen zijn hiermee bezig. Ik kan alleen maar dankbaar zijn voor leerlingen met een goed hart voor de Dharma. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. 

Wat kan zen bijdragen aan gezond omgaan met ouderdom?

Er is lijden waar geen oplossing voor is. Het lijden dat we kunnen oplossen zijn we verplicht op te lossen, zowel van onszelf als voor anderen. Het meest interessante is dus het lijden waar we geen oplossing voor hebben.

Ik ben behoorlijk gezond, maar ik merk wel een paar dingen. Ik ben stram aan het worden. Een trein die ik net wil halen, snel het trappetje oprennen, dat lukt niet meer. Ik kan behoorlijk geconcentreerd studeren, maar ook dat gaat minder.

Het leven zal altijd blijven wringen: je krijgt dingen die je niet wilt en dingen die je wel wilt die krijg je niet. Ik de dood ook niet leuk. Maar ik hoop dat ik tegen die tijd kan zeggen: ‘Het zij zo.’ Een groot zenleraar riep echter op z’n sterfbed: ‘Ik wil niet dood, ik wil niet door!’ Dat is een mooi verhaal. Ik heb door zentraining geleerd om letterlijk te berusten in mijn werk. Ik heb een vrij drukke agenda, maar het lukt als je een beetje rust vindt in wat je te doen hebt. 

Ga je je als je ouder wordt meer toeleggen op wat je belangrijk vindt?

Wat ga ik doen met de rest van m’n leven? Ik ken die gedachte heel goed, maar ik kan niet kiezen. Ik wil nog heel veel doen: een boek schrijven, en ook veel lezen. 

Wat voor je boek wil je schrijven?

Mijn wens is een boek te schrijven over de geest. In het boeddhisme gaat alles over de geest. Maar wat is de geest? Daar heb ik wat materiaal over. Niet alleen boeddhistisch, maar ook christelijk. Wat is de heilige geest? En dan het pinksterverhaal: wat is daar gebeurd? 

Wat denk je van het beeld van ouderen, die ‘achter de geraniums’ zitten?

Ik denk dat dit een groot maatschappelijk probleem is. Van de ene kant zijn we gezegend met een maatschappij die ons lang gezond houdt, maar aan de andere kant geeft dat een probleem. Ik denk dat er veel leed is onder ouderen. Niet alleen de mentale aftakeling, maar ook het sociale isolement. Er zijn ook ouderen die het een prachtige tijd vinden. Zolang ouderen vitaal zijn en met de kleinkinderen kunnen spelen en voor ze kunnen zorgen, is het fantastisch. Maar wat gebeurt er als ze moeizaam uit de voeten kunnen? Dat is een angstig perspectief. Ik heb het gezien bij mijn eigen moeder gezien, die raakte ook steeds meer geïsoleerd. Alle broers en zussen waren overleden of zaten ook al ergens in een verzorgingstehuis. Dat is een groot leed.

Het leven creëert voortdurend problemen. We zijn zover dat we bijna 86 kunnen worden. We hebben een groot probleem met Alzheimer, maar er zit een medicijn aan te komen. Je zult zien: dan worden we 110 en dan zal zich wel weer een nieuw probleem voordoen.

Ik zou wensen dat mensen die aan beoefenen oog hebben voor het probleem van ouderen. En het vooral opbrengen om de eigen ouders naar vermogen goed te verzorgen. Ik ben zelf erg blij dat ik de laatste jaren voor mijn moeder heb kunnen zorgen, maar het is een opgave. Een verpleeghuis: je gaat er enthousiast naar binnen en komt er bekaf uit. Maar het is de moeite waard. Dat wens ik zenstudenten toe: zorg voor je ouders, ga het niet uit de weg, wees je bewust van het leed. Dat is een goede oefening. 

Helpt zen?

Of zen voor jezelf werkt, dat moet je maar zien. Iemand vroeg eens aan een zenmeester: ‘Helpt zen in je angst voor de dood?’ Toen zei hij: ‘Ik denk dat naarmate je zen beoefent, je angst alleen maar groter wordt.’ We blijven mens. De angsten van mensen blijven we houden. Misschien en ik tegen die tijd wel chagrijnig en opstandig. Zen maakt ons niet immuun. Is het leven een hel, dan gaan we door de hel. Is het leven hemels, dan zijn we in de hemel.

De koan van Hisamatsu, dat is een mooie koan: ‘Als niets werkt, wat doe je dan?’

Het kan best zijn dat zen een fysieke invloed heeft op je gezondheid, maar er zijn geen garanties. Suzuki Roshi is overleden aan kanker. Zen is het leven. Het leven heeft te maken met geboren worden, ziek worden, dood gaan. Niets werkt, dus je kunt vrij zen beoefenen.

En hoe verschrikkelijk het leven ook is, het is ook van een onvoorstelbare schoonheid. En dat vind ik ook van de zenbeoefening. Ik hoop dat mijn leerlingen het wonder van het leven kunnen zien, inclusief de verschrikkingen.

Tekst Karin Kuipers en Jelle Seidel.

Bovenstaand artikel verscheen in De Lotusvijver, jaargang 13, lente 2007. Het thema was: Zen en gezondheid.

Jelle Seidel werkte vanaf eind jaren 1990 aan De Lotusvijver. Totdat dit zen kwartaalblad eind 2009 ophield te bestaan was hij ruim acht jaar eindredacteur/hoofdredacteur. Als politicoloog had hij veel belangstelling voor maatschappelijke onderwerpen. Maar vooral ook religie had zijn interesse. Jelle Seidel overleed in 2014.
Spiritueel leider Niko Sojun Tenko Roshi (Nico Tydeman) van Zen Centrum Amsterdam (ZCA) legde per 1 januari 2019 het leiderschap van de sangha neer.

 

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Interviews, Zen, Zorg Tags: De Lotusvijver, Jelle Seidel, Karin Kuipers, Nico Tydeman, ouderen, pensioen, toekomst, ZCA

Lees ook:

  1. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’
  2. Zenleraar Tydeman blijft aan als leraar na jarenlange buitenechtelijke relatie met studente
  3. Oersoep
  4. De playlist van zenbeoefenaar en pianist Xavier Boot

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    4 mei 2020 om 09:38

    Werkt er niets?
    Wat werkt er dan wel?
    En wat is Nico Tydeman dan spraakzaam en helder in zijn antwoord:
    “Niets werkt, dus kan je vrij zen beoefenen”.

    (Een variant, eerder gehoord: Niemand is gelukkig, wees niemand.)

    Zó’n ‘zen-zinnetje’ kan ik ook wel ’s produceren:

    Natuurlijk, je moet handelen! Hoe dan, wat dan?
    Natuurlijk handelen.

    Je schiet er allemaal niet veel mee op. Dat is waar.

Primaire Sidebar

Door:

Jelle Seidel

Jelle Seidel studeerde politieke wetenschappen, werkte bij de rijksoverheid en is zenstudent. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens