Zondag 9 februari vond alweer de vijfde Boeddhadag plaats in het Rotterdamse meditatiecentrum Djoj. Ondanks de hevige storm, die zelfs tot het uitroepen van code oranje had geleid, was de dag en succes. Ondanks de hevige wind kwamen een kleine honderd bezoekers kennismaken met de verschillende boeddhistische groeperingen die in Rotterdam actief zijn. Terwijl buiten windstoten tot 130 km/u de daken en bomen bedreigden, zochten de mensen binnen hun eigen innerlijke stilte op.
Uniek project
Het komt niet vaak voor dat 12 totaal verschillende boeddhistische groeperingen zo harmonieus samenwerken en samen een dergelijk evenement tot stand brengen. De organisatoren hebben in de loop der jaren heel veel plooien moeten gladstrijken. De samenwerking wordt echter steeds beter. Uiteindelijk komen de verschillende boeddhistische groeperingen elk uit een andere cultuur en bovendien staat in heel veel boeddhistische gemeenschappen de aanhankelijkheid aan de leider centraal en niet de vriendschap met volgers van een concurrerende leider.
Verdeeldheid in het boeddhisme
Zowel binnen als buiten India is het boeddhisme altijd verdeeld geweest. Binnen India was er vaak een hevige concurrentie tussen de verschillende boeddhistische centra en leiders. Daarom was er altijd veel kritiek op de andere groeperingen. Men was naar buiten gericht. Buiten India stond de aanhankelijkheid aan de stichter en de opeenvolging van leiders centraal, daardoor was men meestal naar binnen gericht. Dit gebrek aan waardering voor mede-boeddhisten is vaak ook in teksten vastgelegd. Er zijn bijvoorbeeld Tibetaanse teksten, weliswaar vertalingen uit het Sanskriet, waarin de volgers van het Theravada boeddhisme duidelijk als minderwaardig worden afgeschilderd. Een van de bekendste teksten is de Lotus Soetra, die een heel Azië veel gezag heeft. Het is ironisch dat hierin een ongedeeld boeddhisme wordt opgevoerd, het zogenaamde Eka-yāna (enkele voertuig), maar dat er tegelijkertijd de aanhangers van het Theravada boeddhisme als complete sukkels worden weggezet. Net zoals in de politiek moeten we dus ook in het boeddhisme erg oppassen voor geluiden die de eenheid preken.
Mensenrecht
In elk geval was het aanbod op de Boeddhadag zeer gevarieerd. Er waren wel 37 verschillende workshops en lezingen, variërend van geleerde toespraken tot bevrijdend zingen en boogschieten. Daarnaast kon je in de informatieruimte kennismaken met veel boeddhistische initiatieven. Dat zijn er heel wat. In Rotterdam kun je nu op heel veel plekken een of meerdere keren in de week meedoen met een meditatiegroep en zelfs instructie krijgen, zonder daar veel voor te hoeven betalen. Al deze initiatieven worden uitgevoerd door vrijwilligers die hebben begrepen dat de beschikbaarheid van dharma een mensenrecht is.
Hospice
Een bijzonder initiatief dat werd gepresenteerd, is het boeddhistische hospice De Liefde. De initiatiefnemer, Ernst Kleisterlee, die in zijn eigen omgeving heeft moeten meemaken hoe hulpeloos een mens kan zijn als hij de dood voor ogen heeft, heeft het na vele jaren van hard werken voor elkaar gekregen. Op 29 februari zal het boeddhistische Hospice De liefde in Rotterdam-Zuid zijn deuren openen. Het is gevestigd in een monumentale boerderij in het Rotterdamse Zuidwijk. Er komen zes comfortabele gastenkamers waar ongeneeslijk zieke mensen tot wel drie maanden kunnen verblijven. Dagelijks zal er gelegenheid zijn tot meditatie, ook voor bezoekers, en de medische zorg zal worden gegeven door zorgprofessionals. Daarnaast werken er veel vrijwilligers aan mee en er is nog steeds plaats voor hen die aan dit initiatief graag willen bijdragen.
https://hospicedeliefde.nl/geschiedenis/
https://laurens.nl/…/verpleegkundigen-laurens-verzorgen-professionele-zorg- in-hospice-de-liefde