De ongeveer 400 jaar oude Kodaiji tempel in Kyoto, Japan, probeert de tanende belangstelling voor het boeddhisme in dat land met een robotachtige priester aan te wakkeren. Maar critici zeggen dat de tempel een nieuw monster van Frankenstein heeft gecreëerd en de boeddhistische religie te schande maakt. Robot Mindar is voor bijna een miljoen dollar ontwikkeld in een gezamenlijk project van de zentempel en de Universiteit van Osaka. En gemodelleerd naar Kannon, de boeddhistische godin van barmhartigheid.
De tempelleiding weerlegt de kritiek en zegt dat het boeddhisme niet over het geloven in een god gaat, maar om het pad van de Boeddha te volgen, zodat het niet uitmaakt of het wordt vertegenwoordigd door een machine, een stukje ijzer of een boom. De tempel benadrukt dat de robot- die nooit kan sterven, in staat is zichzelf naar believen te transformeren en dat een androïde slechts de laatste incarnatie is. De leiding zegt het logisch te vinden dat de Boeddha zich tot een robot transformeerde en zichzelf zal updaten en ontwikkelen. De robot is het begin van een nieuw boeddhisme- en maakt tevens een eind aan seksueel wangedrag in kloosters en in lekengemeenschappen.
De geslachtsneutrale robot heeft de lengte van een volwassene, is eerder dit jaar in dienst genomen en is in staat om romp, armen en hoofd te bewegen. Maar alleen de handen, gezicht en schouders zijn bedekt met siliconen om de menselijke huid na te bootsen. De robot kan de handen vouwen in gebed. Met de tanende invloed van religie op het dagelijks leven in Japan hoopt de tempel dat Mindar in staat zal zijn om jongere generaties te bereiken op een manier die traditionele monniken niet kunnen. De tempelleiding benadrukte dat Mindar geen truc was om de inkomsten door toeristen te verhogen. De robot citeert teksten uit de boeddhistische Hartsoetra, met vertalingen in het Engels en Chinees.
Lees ook Japanse robotpriester ingezet bij begrafenissen
Ronald Zanders zegt
Zoals zoveel andere dingen over Boeddhisme volg ik dit ook op youtube google maar eens hier over.
Ik vind het een fantastische ontwikkeling, een juist antwoord voor het Boeddhisme van deze tijd en de toekomst ..
Zeshin zegt
Ook Japanse begrafenisondernemingen gebruiken sinds 2005 priesterrobots. Ik leest dit artikel van het boeddhistisch dagblad op mijn beeldscherm. Is mijn computer, mijn telefoon, tablet ook niet een soort robot?
Ruud van Bokhoven zegt
Waarom geen vertrouwen in de mens.
Is een robot de oplossing ter vervanging van de mens.
Natuurlijk heeft de mens fouten en ook helaas komt seksualiteit, mishandeling en moord voor bij hen die zeggen boeddhist te zijn.
Voor mij zijn dit geen boeddhisten, maar moeten we daarom de mensheid gaan vervangen door robotten zonder gevoel, of anders gezegd een sprekende pop.
Een robot is nuttig om de mens bij te staan, maar niet om te vervangen.