• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’

Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’

16 juli 2019 door de redactie

Kunstenaar en voormalige boeddhistische non Damcho Dyson vertelde onlangs als eerste van de slachtoffers van Sogyal rinpoche in het openbaar over haar ervaring met de boeddhistische leraar, die door veel leden van de door hem opgerichte Rigpa-gemeenschap beschuldigd is van seksueel en fysiek misbruik. Zij vertelde daarover tijdens de 16e tweejaarlijkse conferentie van de Sakyadhita International Association of Buddhist Women. Ze sprak samen met redacteur en auteur Tahlia Newland.

Damcho Dyson: ‘Sogyal Rinpoche was de eerste boeddhistische leraar waarmee ik in contact kwam. Ik wil iedereen die Sogyal Rinpoche niet kent, erop wijzen dat Sogyal geen monnik is en dat hij geen voorschriften heeft die hem verbieden om consensuele seksuele relaties aan te gaan. Net als vele anderen ontmoette ik hem in een tijd waarin ik verlangde naar een manier om het lijden te begrijpen nadat mijn leven was ontspoord door een reeks trauma’s. Toen ik het gevoel had dat ik niets meer te verliezen had, gaf Sogyals best verkochte boek, The Tibetan Book of Living and Dying, me veel steun en handvatten.

Ik wilde niet terugvallen in de verwarring en het lijden van mijn leven en zo gemotiveerd zijn dat ik mijn ego aan de leraar moest overgeven en hem en de lijn van de leer van de Boeddha’s die hij aan het uit zenden was, moest volgen. Ik had de voordelen van meditatie en contemplatie al opgemerkt, dus ik verwierp een aantal van de zorgen die in die vroege dagen ontstonden.

Als gemeenschap had Rigpa een cultuur waarin geloof en toewijding – in plaats van rigoureuze studie – werden benadrukt. De weinigen die openlijk vraagtekens zetten bij de manier van lesgeven van Sogyal werden tot voorbeeld gesteld door middel van een openlijk vernederende dialoog die een onderwijssessie volledig kon kapen. Sogyal en zijn oudere studenten vertelden ons dat deze zogenaamde trainingssessies “activiteitenleer” waren en dat Sogyals grillige en woedende gedrag “gekke wijsheid” was en de manier om het correct te zien was om “zuivere waarneming” te cultiveren.

Ik vertrouwde blindelings op de authenticiteit van Sogyal en zijn methoden. Tegen de tijd dat ik verhuisde naar Lerab Ling, Rigpa’s belangrijkste centrum in Frankrijk, werd ik geïnspireerd om de kloosterwijding te nemen en streefde ik ernaar om me over te geven aan de leraar en opgeleid te worden op de manier van de grote heiligen uit het verleden. Toen Sogyal me voor het eerst “corrigeerde”, door me over mijn hoofd te slaan met een houten rugschraper, nam ik dit dan ook als een zegen.

In de loop der jaren kwam ik dichter bij Sogyal te staan en hij gaf me steeds meer verantwoordelijkheid voor zijn huishoudelijke en persoonlijke zaken. Nu zijn persoonlijke verzorger, de frequentie en de ernst van de persoonlijke mishandelingen en openbare vernederingen nam toe. Voor velen van ons in de “binnenste kring” was het niet ongewoon om meerdere beschadigingen op onze schedels of gespleten hoofdhuid te hebben door het slaan. Hij heeft ooit mijn oor gescheurd.

In 2008, zes jaar na het nemen van de wijding, begon ik te ontwaken en had in mijn slaap flashbacks van zijn geweld en verbale misbruik, en begon ik me fysiek ziek te voelen bij het geluid van zijn stem. Sogyal stuurde me naar Rigpa Therapy, een vermeende samensmelting van de Westerse psychologie en de Boeddhaharma. Ik was dankbaar dat ik iemand had waarmee ik mijn uitdagingen kon bespreken, maar de therapeut manipuleerde mij ook en vertelde me dat de slagen en beproevingen niets te maken hadden met Sogyal, maar eerder met een familielid dat gezuiverd moest worden.

Toen ik die drie woorden hoorde, zag ik eindelijk de hele geschiedenis van mijn “training” voor wat het werkelijk was. In de daaropvolgende maanden heb ik in het geheim gepland hoe ik van Lerab Ling kon weglopen. Toen ik dat eindelijk deed – eind 2010 – en in India ondergedoken raakte, werd ik publiekelijk in diskrediet gebracht en door Sogyal beschaamd. Het duurde minstens drie jaar voordat de traumatische flashbacks en nachtmerries werden verlicht, en nog meer jaren voordat ik me tot een professionele therapeut kon wenden voor hulp.

In 2017 sloot ik me aan bij zeven andere huidige en voormalige Rigpa-studenten die Sogyal ter verantwoording wilden roepen voor zijn gedrag. Ieder van ons had verschillende verhalen en toen we met elkaar spraken, beseften we dat de schade veel verder ging dan onze individuele ervaringen. Onze open brief schetste de belangrijkste zorgen over Sogyal’s wangedrag met betrekking tot seksueel, fysiek, emotioneel, financieel en psychologisch misbruik van studenten; en de manieren waarop zijn acties de waardering van mensen voor de praktijk van het dharma hadden aangetast.’

Lees verder op tricycle https://tricycle.org/trikedaily/rigpa-abuse/

 

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Tibetaans boeddhisme, Zorg Tags: brief, Damcho Dyson, macht, misbruik, Rigpa, seksueel misbruik, slachtoffer, Sogyal Rinpoche

Lees ook:

  1. Prominente volgelingen openen aanval op Sogyal rinpoche
  2. Onderzoeker – Rigpa dient zich te distantiëren van Sogyal Lakar
  3. Sakyong aan Shambhalagemeenschap – ‘Ook ik heb pijn, ben bezorgd en maak me zorgen over u allen en onze gemeenschap’
  4. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.