• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Sangha: let come, let go

Sangha: let come, let go

2 mei 2018 door gastauteur

Toen ik tijdens mijn eerste dzogchenretraite toevlucht had genomen, werd me verteld dat ik ook de sangha kon bezoeken als ik dat wilde; een wekelijkse bijeenkomst van leerlingen van de 7e Dzogchen rinpoche waarbij beoefend werd en geluisterd naar de lessen van rinpoche. Ik had geen idee wat ik kon verwachten maar het was vast een plek met allemaal hele aardige mensen. Ik had me altijd alleen gevoeld, en eindelijk was daar dan het warme bad dat op me stond te wachten. Ik hoefde er alleen nog maar in te springen, en dat deed ik dan ook vol overgave.

Tekst Leonie Wielstra

Drie dagen nadat ik toevlucht genomen had, ging ik voor het eerst naar de sangha. Nog vol van mijn ervaring tijdens de retraite, oreerde ik tijdens deze bijeenkomst hoe fijn ik het vond dat ik nu mijn spirituele familie gevonden had, en hoe leuk het was om in de sangha te zijn. Een sanghalid dat er al jaren kwam, reageerde met een begripvolle lach: de sangha leuk? oh, god, nee. De sangha is zwaar kut. Je zult jezelf nog behoorlijk tegenkomen. Dat had natuurlijk een waarschuwing moeten zijn, maar ach, ik tilde niet te zwaar aan deze opmerking. Ik voelde me als iemand op de EO-jongerendag en bekeek alles door de grote, roze bril van onvoorwaardelijke liefde.

In de maanden die volgden kwamen de eerste barsten in deze roze bril. Het begon me te storen dat degenen die me geïntroduceerd hadden tot de sangha sindsdien geen woord meer met me hadden gewisseld, behalve zinnen als: wil je ook thee? Of: heb je de contributie al betaald?
Hadden ze dan niet door wat een impact dat hele toevlucht nemen op me had gehad? Veel gepraat werd er sowieso niet tijdens de bijeenkomsten. Alleen gemediteerd, beoefend en geluisterd naar de lessen van onze leraar, de 7e Dzogchen rinpoche. Tijdens de beoefening werd ik steeds vaker afgeleid door gedachtes als: Waarom word ik hier zo genegeerd? Waarom helpt niemand mij? Waarom is iedereen zo egoïstisch? Ik voelde me eenzaam en boos. Als de anderen me eens wat hartelijker zouden bejegenen en me wat meer aandacht zouden geven, dan zou ik me niet zo hoeven voelen. Maar dat gebeurde allemaal niet.

Rinpoche heeft het in zijn lessen vaak over: ‘let come, let go. Laat je gedachten en gevoelens gewoon komen en gaan. Blokkeer ze niet en neem ze ook niet te serieus. Hij zegt: treat your thougts and emotions as old friends, let them in, but don’t offer them something to eat.’

Ik had mijn gedachten en emoties al jaren niet binnengelaten en ze al helemaal niks te eten gegeven. Ik had ze gewoon voor de deur laten staan en de deur vervolgens op slot gedaan. Nu, door het mediteren en beoefenen binnen de sangha, stond de deur inmiddels op een kier en kwamen al die oude vrienden alsnog binnen. Ik leerde ze hierdoor wel beter kennen. De patronen in mijn denken begonnen zich duidelijker af te tekenen. Het waren steeds dezelfde gedachten die bij me opkwamen. Maar hoe kreeg ik ze weer weg?

Rinpoche zegt altijd: ‘dont’t block, that only makes it worse.’ Dat had ik wel gemerkt. Dan ontstond er alleen maar een opstopping voor de deur en voor dat je het wist, stond je hele kamer vol. Let them in, but don’t feed them. Oftewel, reageer er niet op, handel er niet naar. Niet reageren was niet zo moeilijk. Er was binnen de sangha niemand om op te reageren. Het neutrale gedrag van de sangha maakte dat onmogelijk. Ja, ik wilde dolgraag anderen verwijten maken, boos worden, een scene schoppen. Ze dwingen zo te reageren zoals ik dat graag wilde. Allemaal manieren om mijn oude vrienden te eten te geven. Maar er was geen eten in huis.

Na een poosje begonnen de oude vrienden één voor één het huis te verlaten en werd het steeds rustiger in mijn hoofd. De sangha werkte als een spiegel die me voorgehouden werd en me hielp mijn eigen patronen te herkennen. Ik had mijn frustratie zelf gecreëerd. Het waren mijn eigen verwachtingen van de ander, mijn eigen projecties, mijn eigen vastgeroeste gewoontes die ervoor zorgden dat ik me zo voelde binnen de sangha. Het verhinderde me om de anderen te zien voor wie ze waren. Ik had de sangha mooi ingekleurd naar eigen wens. Een snufje afhankelijkheid, een veegje niet gezien worden, de achtergrond ingekleurd met eenzaamheid. Mijn geest was volop actief, en maakte het ene schilderij na het andere. Maar verhinderde me te zien wat er echt was. Namelijk een verzameling mensen met hun eigen tekortkomingen en hun eigen gedachtes en vastgeroeste gewoontes die wekelijks bijeenkwamen om te beoefenen.  Door te herkennen hoe mijn geest werkte, en vervolgens deze gedachten en gevoelens niet te voeden, kalmeerde mijn geest en kon ik de anderen helderder zien.

Dzogchen betekent grote perfectie. Laat je geest rusten , en herken je ware natuur. De Dzogchen filosofie is eigenlijk heel simpel en tegelijk zo lastig.. Je hoeft niks te doen of te leren, alles is al in jou aanwezig. Je hebt de boeddha natuur al in je. Je bent perfect en bent dit ook altijd al geweest. Het enige dat je er van weerhoudt dit te zien, is je eigen geest; al die gedachten en gevoelens waarmee je jezelf identificeert en die je verhinderen je ware natuur te zien. En die vaak zo’n gewoonte zijn, dat je niet eens doorhebt dat ze er zijn.

Wanneer je je verbindt aan een leraar, zoals ik gedaan had door toevlucht te nemen tot de 7e Dzogchen rinpoche, zal je leraar je helpen om verder te komen op het pad van realisatie.

Een van de manieren waarop dat kan gebeuren zijn de situaties die je tegenkomt in de sangha. Deze kunnen werken als een vergrootglas, zodat je eigen patronen makkelijker herkent en vervolgens kunt loslaten. Laagje voor laagje, als een ui die langzaam wordt afgepeld waardoor je steeds dichter bij je ware natuur komt.

Het sanghalid dat me waarschuwde tijdens mijn eerste bijeenkomst had gelijk. De sangha is geen warm bad. Eerder een verzameling hele irritante mensen waar je bij uitstek geconfronteerd wordt met de meest irritante van allemaal, je eigen geest. Net zo lang totdat je je weer herinnert wie je werkelijk was, namelijk helemaal perfect, precies zoals je bent. Let come, let go.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen Tags: de 7e Dzogchen rinpoche, dzogchen, eenzaamheid, gasten in huis, kut, Leonie Wielstra, lijden, sangha

Lees ook:

  1. Leonie Drost – vrije val
  2. Van therapie tot transmissie: een onverwachte introductie tot het dzogchen boeddhisme.
  3. Het jaar 2019 – dag 283 – nepzit
  4. Taigu – De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ton Danken Akveld zegt

    2 mei 2018 om 16:48

    Mooi!

  2. Trees van Hennik zegt

    2 mei 2018 om 17:16

    Een heel mooi stuk, Leonie. Dank. Voor Dzogchen studie en beoefening in Amsterdam, Utrecht, Zutphen en Groningen zie: http://www.shenpennederland.org

  3. Wilga Janssen zegt

    3 mei 2018 om 08:31

    Dank je voor je heldere verwoording.

  4. Paul Philipsen zegt

    3 mei 2018 om 10:55

    Wat een inspirerend verhaal Leonie!

  5. Pablorix zegt

    3 mei 2018 om 17:41

    In my opinion, it is an interesting question, I will take part in discussion. I know, that together we can come to a right answer.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.