• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dalai Lama » Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’

Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’

28 februari 2018 door de redactie

Er lijkt geen eind te komen aan de berichten over seksueel wangedrag binnen boeddhistische organisaties. Gisteren ging de beerput binnen de boeddhistische organisatie Shambhala publiekelijk open. Vorige week publiceerden wij over de beschuldigingen tegen Namkha rinpoche en het ontnemen van het leraarschap van Frank Uyttebroeck door de Amerikaanse organisatie Against the stream. Vorig jaar ruimde Sogyal rinpoche het veld. In Frankrijk en Duitsland zijn boeddhistische leraren gearresteerd na beschuldigingen van seksueel wangedrag. In Duitsland is een zenleraar tot een langdurige gevangenisstraf veroordeeld wegens het misbruik van jonge kinderen.

Tijdens een persconferentie in Tibet House in Frankfurt vroeg journaliste Ursula Richard van Buddhismus aktuell op 14 september 2017 de Dalai Lama naar zijn opvatting over misbruik door boeddhistische leraren of goeroes. De Dalai Lama: ‘Ik denk dat als ik iets verkeerd doe, u mij moet (laten) arresteren’.

Ursula Richard: Uwe heiligheid, ik zou u willen vragen om een paar woorden te zeggen over het misbruik in boeddhistische of religieuze instellingen in het algemeen, en hoe kunnen wij, als samenleving, als boeddhistische gemeenschappen, ermee omgaan en hulp aan slachtoffers bieden.

De Dalai Lama: Nu in Amerika, sommige religieuze organisaties, het hoofd (ervan), een Tibetaan (de Dalai Lama doelt hier op Sogyal rinpoche) ik ken hem, hij gedragen… hij zichzelf ten schande heeft gemaakt. En veel van zijn oud-studenten gaan nu publiekelijk tegen hem in. Dat is goed. ¹

U ziet dat Boeddha, ons, de volgeling van de Boeddha, adviseerde dat wij niet moeten accepteren Boeddha’s leer door geloof, maar eerder [door] grondig onderzoek en experimenteren. Als sommige [van] het onderwijs van de Boeddha [is] tegen de werkelijkheid of rede, dan hebben we de vrijheid (die) te verwerpen. Dus, een Nalanda meester die Boeddha’s eigen woord verwerpt.

Dat ziet u ook in onze Tibetaanse traditie, sommige grote lama’s stellen heel duidelijk dat toewijding aan (iemand) een goeroe of lama belangrijk is. Maar op hetzelfde moment dat u het verkeerde gedrag van uw goeroe niet moet volgen. U moet uw goeroe bekritiseren. Dat vind ik fijn. So. Sommige mensen die blind, blind vertrouwen (hebben) het is verkeerd.

We volgen onze leraar op basis van fundamenteel onderwijs van de Boeddha’s. Als onze individuele leraar dat echt doet dan volgen we hem. Als een zich onzinnig gedraagt dan moeten we daar tegen in gaan. In Taiwan is dat nu ook gebeurd, (bij) sommige Chinese boeddhistische leiders. Zo kort geleden, ik ontmoette hen, sprak er met hen over.

(Dus) er is een citaat uit een tekst van Tsongkhapa uit de Lamrim in de 14e eeuw in Tibet, die duidelijk vertelt wat deze relatie tussen leraar en leerling is: wanneer u, als student, gezond gedrag waarneemt bij uw meester dat overeenkomt met de boeddhistische leer, volg hem en als u ziet dat zijn gedragingen niet met deze ethische beginselen overeenstemmen, volg hem niet en wijs hem af. . Dus, in harmonie met de ethische regels overwegen uw leraar te volgen volgens de ethische regels die ook centraal staan in het boeddhisme. Dit is een zeer duidelijke verklaring- dat het is niet een kwestie van blindelings (geloof in) de leraar. ²

Onlangs in India, vertoonden sommige religieuze spirituele leiders schaamteloos gedrag. Ze zijn nu door het gerecht gearresteerd. Dat klopt, ik voel me (daar) goed (bij). Als de Dalai Lama iets verkeerd doet, ik denk dat u hem moet (laten)arresteren. [gelach] Ik denk dat als [Dagyab] Rinpoche verkeerd handelt, u hem moet arresteren. [gelach] Onlangs ontmoette ik enkele Chinese, Taiwanese boeddhisten. Ze hebben een probleem. Ze voelen dat ze hun leraar moeten respecteren, maar kunnen het gedrag van hun leraar niet aanvaarden. Hun gedachten zijn in verwarring. Dus in dit geval, (studie, grondig), wat zegt de Boeddha hierover, wat onze grote leraren, wat zeggen ze. Volg dat, dan is er geen probleem.

Als [iemand] [iets] suggereert dat niet [conform] de dharma is, mijd hem, wordt gesteld in de Vinayasutra. Sommige studenten van zulke docenten, die zich op een ongepaste manier of schadelijke wijze gedragen, hebben dat geuit aan mij, dat zij dat ondervinden; zij zien deze fouten, het wangedrag, maar voelen ook (dat ze op) een of andere manier belemmerd (worden) door hun trouw aan hun meester, (het uiten van) openlijk kritiek op hem. (…) Dit mag geen obstakel zijn, zij moeten zich bevrijden kunnen, (gebaseerd) op de boeddhistische teksten en de boeddhistische principes, die, bijvoorbeeld (over) vertrouwen kunnen (gaan), duidelijk tot uitdrukking (gebracht) in de monastieke regels [Vinaya], die er zijn om alleen een meester te volgen als hij is beantwoord aan ethische principes, en niet om hem te volgen als hij zich niet dienovereenkomstig gedraagt. En dat is hun goed recht, en het is belangrijk om dit te doen. En de ethische beginselen van hoe zich te gedragen als leraren zijn duidelijk in de boeddhistische teksten. En deze gevallen van misbruik, die zijn gemeld, staan duidelijk haaks op deze beginselen. ²

Het gesprek met de Dalai Lama in het Engels:

Question to H.H. the Dalai Lama at the press conference at Tibet House, Frankfurt, Thursday, 14. September 2017.

Ursula Richard: Your Holiness, I would like to ask you to say a few words about abusive behavior in Buddhist or religious institutions in general, and how we, as a society, as Buddhist communities, can deal with it and support the victims.

His Holiness the Dalai Lama: Now in America, some religious organization, the head, as a matter of fact Tibetan, I know him, he behaved … he himself disgraced. And many of his old students now publicly, sort of went against him.¹ It’s right! You see, Buddha stated, advise us, the follower of Buddha should not accept Buddha’s teaching out of faith, but rather [through] thorough investigation and experiment. If some [of] Buddha’s teaching [is] against reason or reality, then we have liberty to reject. So, some Nalanda master rejected Buddha’s own word.

Then also you see in our Tibetan tradition, some great lama mentioned very clearly that devotion to one’s guru or one’s lama is important. But at the same time, you should not follow sort of the wrong behavior of your guru. You should criticize your guru. Like that. So. Some people who blindly, blind faith go that way, it’s wrong.

We follow our teacher based on Buddha’s basic teaching. If our individual teacher carry Buddha’s teaching truly, then we follow. If lama behave some sort of rubbish thing, then we should against.

In Taiwan also now that happened, some Chinese Buddhist leader. So recently, I met, I told them.

So there is a quote from a text of Tsongkhapa from the Lamrim in the 14th century in Tibet, which clearly tells you what this relationship between teacher and disciple is: when you, as a student, perceive wholesome behavior being done by your master which corresponds to the Buddhist doctrine, then follow him, and if you see behaviors that do not correspond to these ethical principles, do not follow him and reject it. So, be in harmony with the ethical rules or consider your teacher or follow your teacher in accordance with the ethical rules that are also central in Buddhism. This is a very clear statement that it is not a matter of blindly following the teacher.²

Recently in India, also some religious spiritual leader, oh really disgraced themselves. So now, the concerned court arrest him, like that. That’s right, I feel right. If Dalai Lama do something wrong, I think you should arrest him. [laughter] I think if [Dagyab] Rinpoche doing wrong, you should arrest him. [laughter]

Recently, I met some Chinese, Taiwanese Buddhists. You see, they have some problem. One way, they feel they must respect their teacher. One way, they cannot accept their teacher’s behavior. Some sort of confusion in their mind. So in such case, study, thoroughly, what Buddha say, what our great teachers, what they say. Then no problem.

If [someone] suggests [something] that is not [consistent with] the Dharma, avoid it. – Vinayasutra

So some students of such teachers, who behaved in an inappropriate way or behaved in a damaging way, have expressed to me that they have difficulties; they see these mistakes, the misconduct, but feel somehow also hindered by their loyalty to their master, to openly criticize him. And I have answered that this should not be an obstacle, they should free themselves from it, and they can rely on the Buddhist texts and the Buddhist principles, which, for example, are clearly expressed in the monastic rules [Vinaya], to follow the master only if he is in accordance with ethical principles, and not to follow him if he does not behave accordingly. And that is their good right, and it is important to do so. And the ethical principles of how to behave as teachers are clearly stated in the Buddhist texts. And these cases of abuse, which are reported, are clearly diametrically opposed to these principles.²

¹ als Zijne Heiligheid hier zegt “ging tegen hem” Dit is niet letterlijk bedoeld. De Dalai Lama heeft gewezen op verschillende tijdstippen van studenten en hun leraar met onethisch gedrag en als de leraar daarmee is geconfronteerd en zijn onethisch gedrag niet zal veranderen, dan de studenten het publiek moeten maken. (“Dus, het enige ding is het om openbaar te maken, door middel van kranten, via de radio. Het openbaar maken!”-SZ) (voetnoot toegevoegd na overleg met de Dalai Lama de secretaris, Tseten Samdup Chhoekyapa.)
² die deze passages werden door Christof Spitz van Tibetaans in het Duits vertaald. Met vriendelijke toestemming van Ursula Richard, Buddhismus aktuell Transcribed & bewerkt door Joanne Clark, Duits-Engels vertaling door TP.

 

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws Tags: angst, Frank Uyttebroeck, kinderen, misbruik, Namkha rinpoche, openbaar maken, seksueel wangedrag, Shambhala, Sogyal Rinpoche, tegenwerken, vrouwen, zwijgen

Lees ook:

  1. Franse politie arresteert lama Tempa Dargye van Kagyu Ling
  2. Werkgroep komt met aanbevelingen over voorkomen seksueel misbruik binnen Shambhala
  3. Advocatenkantoor onderzoekt claims van seksueel wangedrag Sakyong
  4. De vraag is: wie waren er op de hoogte van het wangedrag van Sakyong Jamgon Mipham rinpoche?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Daan zegt

    2 maart 2018 om 10:54

    Wat goed dat hij hier openlijk over heeft gesproken en laat zien wat zijn leerlingen kunnen die in deze situatie. Ik vind het zelf wel bijzonder dat er bij welke religie dan ook, er telkens meerdere personen met macht de fout ingaan.

    Vooral als boeddhistische meester. Iemand die de Dharma goed kent, zo’n fout maakt.

  2. Francois zegt

    9 maart 2018 om 09:50

    We noeten eens ophouden met blind leraren en texten te volgen, volgens mij was dat de leer van de Buddha.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.