• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ksaf – Weg van de stress

Ksaf – Weg van de stress

20 oktober 2017 door Ksaf Vandeputte

Een beetje stress is nodig om alert te zijn, maar teveel stress veroorzaakt een chronische overbelasting. Mijn lichaam maakt geen onderscheid tussen stress en angst. Zolang de overbelasting duurt, lijkt voor mijn lichaam ook het gevaar te duren. In onze samenleving kan ik niet simpelweg vechten of vluchten zoals mijn voorouders uit de oertijd. Ik doe mijn best om te ontspannen maar de stress blijft op een mysterieuze manier onder mijn vel kruipen.

Ik ben een van de velen die beseffen dat onze levensstijl lijkt op een voortrazende wagen. Ik geef volop gas en draai enthousiast aan het stuur maar vergeet vaak te tanken. En als mijn wagen stilvalt blijkt er soms geen doel meer te zijn voor de rit. Ik val in een gat. Als ik een minimum aan rust verwerf, begint nochtans een natuurlijk proces zijn werk te doen. Ik leer de oorzaken van stress uit de weg te gaan, scherm me af van teveel prikkels, lawaai, informatie en drukke mensen. Toch blijf ik me opgejaagd wild voelen.

De jager zit in mijn eigen hoofd. Bij nader inzien is maatschappelijke druk enkel de bovenste laag van mijn stress. Psychologisch bekeken is er een langere voorgeschiedenis. Als kind kon ik weglopen van het gevaar dat teveel stress is. Maar om een goed aangepaste volwassene te worden, leerde ik vooral om ongemak weg te redeneren of er wat aan te doen. De grote mythe van het westen is dat er voor alles een oplossing is. Het lijkt een efficiënte levenshouding maar het kost een hoop energie om diepe onlust of stress te verdringen. Zeker als er steeds nieuwe stress bovenop komt.

Ik doe voortdurend ontspanningsoefeningen en mediteer. Ik zorg goed voor mezelf. Elke dag na het gas geven, stop ik even en ga aan de kant staan, terug naar de natuur in mij. Als ik lang genoeg rust in en rond mij installeer, verbreedt mijn bewustzijn, krijg ik spontaan een ruimere blik en word ik creatiever. Via zelfonderzoek en therapie blijf ik me richten op inzicht in mijn familie van oorsprong, mijn lichaam, gevoelens, denkbeelden en contacten. Maar ik blijf het moeilijk vinden om basisveiligheid te ervaren en in contact te komen met anderen omdat ik bepaalde gevoelens niet toelaat en in mijn hoofd zit te malen. Telkens opnieuw is er een moment dat ik niet meer verder kan en bij mezelf moet stilstaan.

De stress van deze samenleving is als een zon die onophoudelijk blijft branden en mij oververhit. Het vuur van activiteiten is zo intens dat een groot deel van mijn bewustzijn in de schaduw zit. In die schaduw zitten mijn persoonlijke spanningen. Die zijn een brandglas. Waar de stralen samenkomen, in het brandpunt, zit mijn levensangst. Het gebied waar ik voor iedereen verberg hoe ik vrees dat ik het niet goed doe, dat de anderen mij niet zullen aanvaarden als ik mij toon zoals ik echt ben, waar ik altijd alleen ben, waar ik anderen veroordeel. En waarvan ik pas na lang stilstaan besef dat ik niet genoeg lief heb.

Stilstaan vanuit een boeddhistisch perspectief is inzien dat het niet stress van buitenaf is, maar mijn eigen grote ego dat mijn bewustzijn vernauwt. De diepste ervaring van stress is het gevoel dat ik afgesneden ben van een grote, natuurlijke orde. Het gevoel alles alleen te moeten doen, op eigen kracht, als een figuur uit een stripverhaal die zichzelf bij de kraag pakt en verder sleept. Mijn grootste angst duikt op als ik de uitdaging voel om controle te durven loslaten. Mijn grootste vreugde is er wanneer ik ervaar dat het leven mij draagt en niet omgekeerd.

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers.

 

Categorie: Columns Tags: Ksaf Vandeputte, meditatie, stress

Lees ook:

  1. De twee vleugels van wijsheid
  2. Ksaf – Is gelijkmoedigheid saai?
  3. Ksaf – omgaan met pijn (2)
  4. Penalty- en juichmeditatie tegen hartklachten Oranjefans

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    20 oktober 2017 om 13:33

    bedankt voor dit artikel. Ik herken denk ik wel het een en ander.

    Kan de stress en het signaal van gevaar geen natuurlijke tegenreactie zijn van het brein/geest op verlies van structuur?

    Je kunt ook zeggen; “groot ego”, maar daar zit vaak een lading aan van negatieve oordelen. Zegt het label ‘groot-ego’ ook niet dat iemands aanleg zo is dat ie eigenlijk een hele sterke behoefte voelt aan structuur? Waarom is dit zo? Komt dit misschien omdat iemand onvoldoende vertrouwd is met, of zich onvoldoende herkent in geest zonder enige doelgerichtheid of structuur of gehechtheid?

    Alle goeds,

  2. petra zegt

    21 oktober 2017 om 08:37

    Wat duidelijk en zuiver geschreven en zoooo herkenbaar. Opeens vallen er wat stukjes op hun plaats.
    Dank U wel!

  3. Louis zegt

    22 oktober 2017 om 10:38

    Erg mooi en erg herkenbaar en daarmee erg helend.
    Dank!

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.