• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ksaf – Weg van de stress

Ksaf – Weg van de stress

20 oktober 2017 door Ksaf Vandeputte

Een beetje stress is nodig om alert te zijn, maar teveel stress veroorzaakt een chronische overbelasting. Mijn lichaam maakt geen onderscheid tussen stress en angst. Zolang de overbelasting duurt, lijkt voor mijn lichaam ook het gevaar te duren. In onze samenleving kan ik niet simpelweg vechten of vluchten zoals mijn voorouders uit de oertijd. Ik doe mijn best om te ontspannen maar de stress blijft op een mysterieuze manier onder mijn vel kruipen.

Ik ben een van de velen die beseffen dat onze levensstijl lijkt op een voortrazende wagen. Ik geef volop gas en draai enthousiast aan het stuur maar vergeet vaak te tanken. En als mijn wagen stilvalt blijkt er soms geen doel meer te zijn voor de rit. Ik val in een gat. Als ik een minimum aan rust verwerf, begint nochtans een natuurlijk proces zijn werk te doen. Ik leer de oorzaken van stress uit de weg te gaan, scherm me af van teveel prikkels, lawaai, informatie en drukke mensen. Toch blijf ik me opgejaagd wild voelen.

De jager zit in mijn eigen hoofd. Bij nader inzien is maatschappelijke druk enkel de bovenste laag van mijn stress. Psychologisch bekeken is er een langere voorgeschiedenis. Als kind kon ik weglopen van het gevaar dat teveel stress is. Maar om een goed aangepaste volwassene te worden, leerde ik vooral om ongemak weg te redeneren of er wat aan te doen. De grote mythe van het westen is dat er voor alles een oplossing is. Het lijkt een efficiënte levenshouding maar het kost een hoop energie om diepe onlust of stress te verdringen. Zeker als er steeds nieuwe stress bovenop komt.

Ik doe voortdurend ontspanningsoefeningen en mediteer. Ik zorg goed voor mezelf. Elke dag na het gas geven, stop ik even en ga aan de kant staan, terug naar de natuur in mij. Als ik lang genoeg rust in en rond mij installeer, verbreedt mijn bewustzijn, krijg ik spontaan een ruimere blik en word ik creatiever. Via zelfonderzoek en therapie blijf ik me richten op inzicht in mijn familie van oorsprong, mijn lichaam, gevoelens, denkbeelden en contacten. Maar ik blijf het moeilijk vinden om basisveiligheid te ervaren en in contact te komen met anderen omdat ik bepaalde gevoelens niet toelaat en in mijn hoofd zit te malen. Telkens opnieuw is er een moment dat ik niet meer verder kan en bij mezelf moet stilstaan.

De stress van deze samenleving is als een zon die onophoudelijk blijft branden en mij oververhit. Het vuur van activiteiten is zo intens dat een groot deel van mijn bewustzijn in de schaduw zit. In die schaduw zitten mijn persoonlijke spanningen. Die zijn een brandglas. Waar de stralen samenkomen, in het brandpunt, zit mijn levensangst. Het gebied waar ik voor iedereen verberg hoe ik vrees dat ik het niet goed doe, dat de anderen mij niet zullen aanvaarden als ik mij toon zoals ik echt ben, waar ik altijd alleen ben, waar ik anderen veroordeel. En waarvan ik pas na lang stilstaan besef dat ik niet genoeg lief heb.

Stilstaan vanuit een boeddhistisch perspectief is inzien dat het niet stress van buitenaf is, maar mijn eigen grote ego dat mijn bewustzijn vernauwt. De diepste ervaring van stress is het gevoel dat ik afgesneden ben van een grote, natuurlijke orde. Het gevoel alles alleen te moeten doen, op eigen kracht, als een figuur uit een stripverhaal die zichzelf bij de kraag pakt en verder sleept. Mijn grootste angst duikt op als ik de uitdaging voel om controle te durven loslaten. Mijn grootste vreugde is er wanneer ik ervaar dat het leven mij draagt en niet omgekeerd.

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: Ksaf Vandeputte, meditatie, stress

Lees ook:

  1. De twee vleugels van wijsheid
  2. Ksaf – Is gelijkmoedigheid saai?
  3. Ksaf – omgaan met pijn (2)
  4. Penalty- en juichmeditatie tegen hartklachten Oranjefans

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    20 oktober 2017 om 13:33

    bedankt voor dit artikel. Ik herken denk ik wel het een en ander.

    Kan de stress en het signaal van gevaar geen natuurlijke tegenreactie zijn van het brein/geest op verlies van structuur?

    Je kunt ook zeggen; “groot ego”, maar daar zit vaak een lading aan van negatieve oordelen. Zegt het label ‘groot-ego’ ook niet dat iemands aanleg zo is dat ie eigenlijk een hele sterke behoefte voelt aan structuur? Waarom is dit zo? Komt dit misschien omdat iemand onvoldoende vertrouwd is met, of zich onvoldoende herkent in geest zonder enige doelgerichtheid of structuur of gehechtheid?

    Alle goeds,

  2. petra zegt

    21 oktober 2017 om 08:37

    Wat duidelijk en zuiver geschreven en zoooo herkenbaar. Opeens vallen er wat stukjes op hun plaats.
    Dank U wel!

  3. Louis zegt

    22 oktober 2017 om 10:38

    Erg mooi en erg herkenbaar en daarmee erg helend.
    Dank!

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen vrouw en man vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens