Dat ik denk dat er een gerede kans is dat ik in dit leven verlichting bereik, maakt mij dat boeddhist?
Thich Nhat Hanh – Gelukkig voortbestaan…
‘Die dag waaide het en na een tijdje zag ik dat het blad van de tak viel en naar beneden dwarrelde, vrolijk dansend omdat het al zwevend zichzelf in de boom zag. Het was heel gelukkig. Ik boog mijn hoofd en wist dat we veel moeten leren van het blad, omdat het niet bang was –het wist dat niets kan worden geboren en niets kan sterven.’
Nathan – Liefde
Als je liefde of mededogen organiseert maak je het dood. Zoals mensen graag dieren stoppen in kooien en dan beweren van deze dieren te houden. Ik woon vlakbij een hertenkamp, hier in Bloemendaal. Maar mijn schatje en ik genieten pas echt van een hert en ree in de vrije natuur. Opeens zie je zo’n kwetsbaar dier. Prachtig!
Jasper – ’t Is maar wat je te horen krijgt’
Hier komt een ander punt van beoordeling naar voren. In de discussie in Nederland kiezen de rechtse politici, met name van VVD, BBB en de minister-president simpelweg voor het modelletje ‘van Israël is oké en lijdt en dus wij tonen onze solidariteit daarmee.’ En de demonstranten die Palestina steunen worden als simpele pubers en als antisemieten weggezet.
Kunnen we nog leven volgens het boeddhistische wereldbeeld van vrede?
Wanneer we als volgers van een boeddhistisch pad ons vinden in het idee, of de ervaring van de boeddha’s ontwaking in de wetten van het universum, en de onlosmakelijke en fundamentele wet van karma, de inter-afhankelijke oorsprong van alles wat is- hoe gaan we dan om met het diepe verdriet en de verwarring die we op dit moment ervaren als we ons bewust worden dat ook wij, als weldenkende mensen deel uitmaken van de chaos en het geweld in deze wereld? Want ja, of we het willen aanvaarden of niet, we zijn ten alle tijde, en uiteindelijk medeverantwoordelijk voor de huidige staat van de wereldgebeurtenissen.
CCP staat erop de geschiedenis van het “humanistisch boeddhisme” te vervalsen
Eerwaarde Changzang, die mede sprak namens de afwezige meester Yanjue, de voorzitter van de door de regering gecontroleerde Chinese Boeddhistische Associatie waarvan Changzang vicevoorzitter is, prees Shanghai als “de geboorteplaats van het humanistisch boeddhisme”. Hij legde ook uit dat “humanistisch boeddhisme” en “geïnsiniseerd boeddhisme” één en hetzelfde zijn.
‘Het is belangrijk dat rechters zich bewust blijven van invloed vooroordelen’
Onderzoek van journalistenplatform Investico en NOS op 3 wijst op verschillen in opgelegde straffen tussen groepen mensen. Zo hebben laagopgeleide verdachten met een migratieachtergrond meer kans op een gevangenisstraf dan hoogopgeleide verdachten zonder migratieachtergrond. Dit ligt in lijn met het beeld dat eerdere onderzoeken laten zien. Vaak zijn er rationele verklaringen te geven voor de geconstateerde verschillen. Zo maakt het voor rechters veel uit of iemand bijvoorbeeld al eerder in de fout is gegaan en leggen rechters – als dat past bij het misdrijf – sneller een taakstraf op aan iemand met een baan omdat het verlies daarvan door een gevangenisstraf moet worden voorkomen, in het belang van de dader én samenleving. Ook heeft het weinig zin om een boete op te leggen aan iemand die deze niet kan betalen. Een gevangenis- of taakstraf ligt dan juist weer meer voor de hand.
Nathan – Boeddha’s gevoeligheid
In mijn ogen was Boeddha geen intellectuele verlichte. Je beëindigt niet je ego door het denken, studie en na-aperij. Zijn beschrijving van het lijden en het zoeken naar een antwoord daarop, had alles te maken met zijn gevoeligheid.
De donkere schaduw van China over de Tibetaanse vluchtelingengemeenschap in Nepal
Wat vooral verontrustend is, is de erosie van de vrijheden die Tibetaanse vluchtelingen dachten te vinden in ballingschap. De rechten die ze zochten – vrijheid van meningsuiting, vrij zijn van angst en de mogelijkheid om hun identiteit te bewaren – worden ondermijnd. De parallellen tussen de onderdrukking die ze in Tibet ontvluchtten en de toenemende druk waar ze in Nepal mee te maken hebben, worden te opvallend om te negeren.
Het jaar 2024 – dag 283 – zoonvanGod
De zoon van God en het vijftig euro biljet.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Wijsheid in moeilijke tijden
Winst en verlies, lof of blaam, genot en pijn, roem of afgang, denk je werkelijk dat dit aan je voorbij gaat? De woorden, die worden toegeschreven aan de Boeddha, raken vast een snaar. In je leven kan er ineens iets gebeuren wat je onderuit kan halen. Het leven is zwaar als je een geliefde of dierbare verliest, als je werkloos bent of met pensioen gaat en in een gat valt. Als je belasterd of onterecht beschuldigd wordt, als jij of iemand die je lief is, ernstig ziek is, of als je midden in een scheiding zit of geldproblemen hebt. Dan zit je ineens tussen de brokstukken. En dan zijn er nog situaties in de wereld die een appel op je doen: van oorlogsgeweld tot de teloorgang van de biodiversiteit en klimaatschade door aanhoudende bosbranden, orkanen, overstromingen, de stijgende zeespiegel waardoor mensen ontheemd raken. Hoe gaan we hiermee om?
‘Het nieuwe verhaal van compassie, verantwoordelijkheid en verbondenheid met alle leven’
In mijn werk voor duurzaamheid is de wijsheid van niet-weten een krachtig principe. Er is zoveel onzekerheid, er zijn geen garanties. Ik weet vaak niet of wat ik doe uiteindelijk veel zal veranderen. Maar dat maakt niet uit. Het voelt alsof dit het juiste is om te doen, vanuit mijn hart en overtuiging. Zelfs als het achteraf volstrekt zinloos zou blijken, dan nog zou ik geen moment spijt hebben. De reis zelf is al prachtig. Onderweg ontmoet ik de meest inspirerende mensen die, net als ik, de werkelijkheid van klimaatverandering grondig doorvoelen maar toch moedig in beweging komen. Samen vormen we een beweging, niet omdat we zeker zijn van de uitkomst maar omdat we voelen dat we moeten handelen.
Zelfonderzoek?
Maar wat onderzoek je dan, een zelf dat niet bestaat? Of een zelf waarin jij gelooft, dat wel bestaat, zoals het zogenaamde ware zelf. Valt het vervelende ego ook onder dit onderzoek? Maar wie onderzoekt dat dan?
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 74
Nadat ik in Sri Lanka het boeddhisme had ontdekt, heb ik veel gestudeerd, gemediteerd, en zelfs boeken geschreven. Maar de leer, de uitgangspunten, het achtvoudige pad: ze hielpen me niet van m’n angst af. Rationeel gezien is het boeddhisme helder voor me, maar het gevoel komt niet. Inzicht leidt op dit punt bij mij niet tot rust
Waarom het kiezen van de Dalai Lama niet alleen een spirituele kwestie is
Het proces van opvolging bevestigt de continuïteit van het Tibetaanse boeddhistische leiderschap en de Tibetaanse cultuur, en daarom wil China controle over de selectie. De keuze van de 15e Dalai Lama kan het gezag over Tibet en provincies waar veel etnische Tibetanen wonen, versterken. Er leven naar schatting meer dan 6 miljoen Tibetanen in China, tegenover 150.000 in ballingschap.
The Pearl Necklace Tantra: Upadesha Instructions of the Great Perfection
De Grote Volmaaktheid, ook bekend als de Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme die onmiddellijke verlichting voorstaat en voor het eerst naar Tibet werd gebracht in de achtste eeuw van het gewone tijdperk. De Indiase manuscripten van deze traditie zijn verloren gegaan in de tijd. Alleen de Tibetaanse vertalingen zijn bewaard gebleven.
Oost en West op hun best
Boeddha leefde zo’n vijfhonderd jaar voor Jezus. Beiden spraken over liefde en geweldloosheid. Die combinatie is heel bijzonder, want er zijn genoeg mensen die spreken van en over liefde. Het is goed om te mediteren op geweldloosheid, dat verdiept onze liefde in ons leven.
“Boeddhistische diplomatie” en China’s steun aan de Russische agressie tegen Oekraïne
De Russische Traditionele Boeddhistische Sangha is een fervent voorstander van Poetins oorlog. De Chinese Boeddhistische Associatie helpt hen om binnen te dringen in internationale boeddhistische organisaties.
Stevige kritiek Raad van State op haast doordrukken plannen kabinet
De snelheid heeft ook democratische gevolgen. ‘Een zorgvuldige parlementaire behandeling betekent ook dat beide Kamers der Staten-Generaal voldoende tijd hebben om zich over de beoogde maatregelen te beraden en zij recht kunnen doen aan hun functie’, aldus de Raad. Een los wetsvoorstel over omvangrijke, complexe of politiek omstreden maatregelen is het aangewezen instrument.
Kissing the World: The Universal Ti of the Great Perfection
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Christopher identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Voor Tibetanen is er nu een ‘Xi Jinping-gedachte over reïncarnatie’.
Tijdens het seminar werd uitgelegd dat de Xi Jinping Gedachte over socialisme voor het nieuwe tijdperk ook een ‘Xi Jinping Gedachte over reïncarnatie’ bevat. Chang Zang zei dat deze ‘de basisprincipes van religieus werk en de strategie van de CCP voor het besturen van Tibet in het nieuwe tijdperk’ onderricht en monniken, nonnen en gelovigen de weg wijst naar een objectiever begrip van de historische gebruiken, religieuze rituelen en het beleid en de regels van het reïncarnatiesysteem van de levende Boeddha’s.
Dhamma zonder wedergeboorte?
Conform de huidige nadrukkelijke behoefte aan religieuze leringen die persoonlijk relevant en direct verifieerbaar zijn, wordt de aloude boeddhistische wedergeboorteleer in bepaalde Dhamma-kringen aan een strenge herbeoordeling onderworpen. Hoewel slechts enkele hedendaagse boeddhistische denkers er nog steeds voor pleiten dat deze leer als ‘onwetenschappelijk’ wordt geschrapt, wint een andere mening terrein, die erop neerkomt dat, of wedergeboorte nu een feit is of niet, de leer van wedergeboorte geen wezenlijke invloed heeft op het beoefenen van de Dhamma, en dus geen aanspraak kan maken op een vaste plaats in de boeddhistische leringen.
China lanceert grootschalige internationale propaganda-inspanningen over Tibet
Op 2 september werd in Lhasa, Tibet, een conferentie gehouden over ‘Het bouwen van een effectiever internationaal communicatiesysteem met betrekking tot Tibet’ in verband met de openingsceremonie van het Xizang International Communication Center.
De mond gesnoerd?!
Op het moment dat ik de kerk openlijk – online – begon te bekritiseren werd ik uitgesloten/beperkt voor 2 dagen op Facebook.