Spanningsveld tussen non-dualiteit en keuzes maken.
Het idealiseren van iets of iemand betekent juist het einde ervan
Veel christenen in Amerika geloven in Trump als een messiaans figuur. Waarom mythologiseren we toch zo graag figuren? Je ziet het zelfs terug in de bioscoop, waar Marvel-helden al lange tijd zeer populair zijn, nietwaar? Hebben we dan niet genoeg aan onszelf?
De mens en de ‘probleemwolf’ in Nederland
Een probleemwolf wordt gemaakt door het gedrag van de mens.
Pro-CCP boeddhistische monniken verteld dat ze Engels moeten leren – waarom?
Zoals Xi Jinping zelf herhaaldelijk heeft bepleit, moeten alle Chinezen gemobiliseerd worden om “de Chinese versie van de geschiedenis” te vertellen aan hun tegenhangers in de Belt and Road-landen en de Xi Jinping Gedachte over Chinese Cultuur te verspreiden.
Juist spreken – Rechters stellen professionele standaard op voor getuigenverhoor
Naast al die kronkels van het geheugen hebben rechters ook te maken met getuigen die bewust liegen. Sommige ondervragers denken dat ze dat echt wel merken, aan nerveuze lichaamstaal bijvoorbeeld, een hakkelende verteltrant of een kaal verhaal zonder details. Dat is een illusie, zegt rechtspsycholoog Annelies Vredeveldt.
‘Streng religiebestuur’ China breidt zich uit naar Hui-moslims, Tibetaanse boeddhisten
Het lijkt erop dat het ‘Strict Governance of Religion’ een campagne is die nu geleidelijk wordt ingevoerd onder alle door de staat gecontroleerde religies en in alle provincies en regio’s.
B’eter – voor de boeddhistische eter
Het Boeddhistisch Dagblad is een eetrubriek rijker. Van Jessica Hummel. We starten ‘r met pindasoep. Het begin van een prachtige serie waarvan Jessica helaas het verloop niet meer kon meemaken.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 69
Het was geen gemakkelijke reis in de tijd; waarin ik in mijn ( christelijke’) omgeving geen klankbord vond maar enkel afwijzing.
Het uur van de waarheid voor Palestina?
De wijze waarop Israël opereert legt niet alleen totale agressie tegenover de Palestijnen bloot, ook volkeren elders staat een barre ethiek te wachten, bestaan er nog morele grenzen in oorlogen en ander geweld? Niet als annexaties en ander grof geweld de koers gaan bepalen
Oproep aan kerkleiders: neem stelling tegen extreemrechts
Goud, Van der Hoek en Röselaers verwachten van kerkleiders dat zij zich helder en ondubbelzinnig uitspreken. “Want het is inmiddels vijf over twaalf. Wat hun en ons allen te doen staat is: stelling nemen tegen de politiek van de angst, tegen politiek die het geloof in redelijke en democratische omgang ondermijnt, tegen politiek die een benepen geest van discriminatie en uitsluiting bevordert, die ongenoegen en woede stelselmatig oppookt, die tegenstellingen tussen mensen welbewust cultiveert.”
Herken je wat?
Nathan Rozenhart – Als je een geestelijk leraar betrapt op een leugen, zal hij/zij dan nog wel echt een leraar voor jou kunnen zijn?
De verborgen gehechtheid aan ons oorspronkelijke levensverhaal
Tegenwoordig worden we gebombardeerd met, en voortdurend aangemoedigd om een mogelijk trauma te verwerken- dit met een hele reeks boeken, workshops, leringen en online cursussen over traumaherstel van ons vroegere leven en het blootleggen van het spreekwoordelijke gewonde innerlijke kind, begeleid door psychologen, spirituele leraren, alswel door mindfulness, (zg. getrainde) life coaches of zelfbenoemde experts. ‘Loslaten’ van trauma’s, ‘mindful herstel’ en ‘onthecht raken’ zijn de buzz woorden waarmee ons het werk wordt aangeboden dat dringend gedaan zou moeten worden.
Kora in New York: Wat het Amerikaanse welkom aan de Dalai Lama betekent
Achter de aanwezigheid van Zijne Heiligheid en de vlaag van sterke emoties die dit teweeg heeft gebracht, gaat de sluimerende kwestie schuil van de plotselinge heropleving van de zaak Tibet in de geopolitieke arena, aangezwengeld door een belangrijk wetsvoorstel voor Tibet dat unaniem is aangenomen door beide huizen van het Congres, het verrassingsbezoek van een delegatie van het Amerikaanse Congres aan India om de Dalai Lama te ontmoeten en een kopie van het wetsvoorstel te overhandigen dat nog door Biden moet worden ondertekend te midden van de felle veroordeling door de Chinezen. Het bezoek van de Dalai Lama aan de VS voor een operatie volgde kort daarna op een moment dat dit allemaal gebeurde en kan niet als louter toeval worden beschouwd.
‘Niemand is gelukkig’ ‘Wees niemand’
Hoe houd je een actief gemoed met Parkinson? Hoe vind je rust met een dreigende aftakeling hijgend in je nek? Door niet om te kijken en niet vooruit te gaan met je gedachten. Door je gevoelens en soms bijkomende emoties waar te nemen en te laten voor wat ze zijn. Door hoop te koesteren maar zonder resultaten te willen. Ga er maar aan staan! Het is net het leven zelf. Het leven is te vinden in het moment. Sterker nog, het leven ís het moment.
Waar we het niet meer weten wordt het leuk
Mensen die niet zonder zekerheid kunnen, klampen zich vast aan de woorden. Ze maken er contracten van, keiharde afspraken en dogma’s die ze desnoods met brandstapels of Kalasjnikovs verdedigen. Ze zetten hun emmertje met waarheid tegenover dat van een ander en maken ruzie. Ze verliezen zich in eenzaamheid en frustratie omdat ze zichzelf als zo’n individueel emmertje willen zien terwijl het water stromen wil.
Boeddhistische doeners en denkers, de serie 68
Tijdens een vakantie in Thailand zag ik het levende boeddhisme: monniken in oranje gewaden, tempels, stoepa’s, ceremonies. Het voelde als een warm bad. In een gesprek met een monnik zei ik opeens: ik ben ook boeddhist. Ik wist het zeker. De monnik keek wat sceptisch: geloof je in reïncarnatie? Ja, zei ik. En toch niet in die rare boddhisattva’s? Ik denk van niet, zei ik. De monnik lachte.
‘Iedere dag is een goede dag’
Een paar weken geleden kreeg ik een vraag over de Satipatthāna soetra. Ik vind het fijn vragen te krijgen omdat het de mogelijkheid biedt aan te sluiten bij wat er leeft. Het was een vraag of de Satipatthāna soetra (MN 10) een rol speelt binnen de zentraditie. Die vraag kun je verbreden naar de gehele Pali-Canon. Het is een hele concrete vraag en het kwam goed uit, want ik was net bezig me te verdiepen in de Bhaddekaratta soetra (MN 131) een andere soetra uit de Pali-Canon.
Gaza en de Palestijnen – voortekenen voor een nog verdere achteruitgang van het beleid waarneembaar
Inhoudelijk kwam Palestina summier aan bod. Premier Schoof gaf aan een ‘grote consistentie’ in het beleid ten opzichte van het vorige kabinet aan te houden op dit dossier. Hij weigerde in debat iets te zeggen over Israëlische oorlogsmisdaden in Gaza, of over het verzoek van de aanklager van het Internationaal Strafhof tot arrestatiebevelen van Netanyahu en Gallant en kopstukken van Hamas.
Een roerige eerste week voor premier Schoof
Deze week stond de Nederlandse politiek in het teken van de regeringsverklaring van het nieuwe PVV-kabinet met Dick Schoof als minister-president. Het werd een beschamende vertoning met veel geschreeuw en een chaotische schorsing over een hoofddoek-tweet van Fleur Agema (PVV). Kamervoorzitter Bosma liet de suggestie van onpartijdige voorzitter varen en liet het debat volledig uit de hand lopen.
Seminar verduidelijkt – ‘Siniseren’ van religie betekent gehoorzaamheid prediken aan Xi Jinping
De ‘Twee Vaststellingen’ en ‘Twee Waarborgen’ betekenen in wezen allemaal hetzelfde en vereenvoudigen de ideologie: je moet geloven dat de waarheid is wat Xi Jinping en het Centraal Comité zeggen dat de waarheid is. Nu wordt kerken en religieuze organisaties verteld dat dit is wat er wekelijks van hen wordt verwacht. Of anders.
Ontwaak Nu
De Boeddha wilde geen autoriteit voor ons zijn. Hij predikte geen boeddhisme. Hij riep niet op tot een of ander geloof. Hij ontwaakte, juist door aan alles en iedereen te twijfelen, inclusief zichzelf. Daarom riep hij op tot onderzoek. De waarheid werkt. Maar onze overtuigingen zijn ons vertrouwd, geven ons zekerheid maar een valse zekerheid. Omdat een overtuiging niet waar en objectief is. Misschien maakt dat je niet uit, als je je maar goed voelt met jezelf en anderen. En daar had dus de Boeddha lak aan, want anders had hij nooit zijn gezin verlaten en later de Indiase yoga leraren in het woud. Een overdenking van Nathan Rozenhart.
De vijf machten
De vijf machten zijn geloof, energie, oplettendheid, concentratie en inzicht of wijsheid. We spreken echter eerst van vermogens, voordat we van machten kunnen spreken. Thich Nhat Hanh vergelijkt deze machten met de werking van een krachtcentrale.
De lege kamer
Jarenlang in een lege kamer kan een mens tot wanhoop, wrok of waanzin brengen. Maar op de een of andere manier is Nelson Mandela er in geslaagd met die leegte te leven. Ik vermoed dat die uiterlijke leegte hem naar zijn innerlijke leegte gevoerd heeft; dat hij die onder ogen heeft durven zien en vervolgens ontdekt heeft dat die leegte niet een beangstigend zwart gat is maar ruimte waar Liefde gedijen kan. Of nog gekker: dat het niets nodig is voor de beweging van Liefde.
Zo vader, zo zoon: Waarom Xi Jinping de Hongjue Tempel bezocht
Xi Jinping’s herdenking van de noodlottige ontmoeting van zijn vader in 1951 met de 10e Panchen Lama geeft een krachtige boodschap af aan Tibetaanse boeddhistische monniken en gelovigen: of ze steunen onvoorwaardelijk de CCP en de bezetting van Tibet of ze zullen persoonlijk en politiek vernietigd worden.