Deze week stond de Nederlandse politiek in het teken van de regeringsverklaring van het nieuwe PVV-kabinet met Dick Schoof als minister-president. Het werd een beschamende vertoning met veel geschreeuw en een chaotische schorsing over een hoofddoek-tweet van Fleur Agema (PVV). Kamervoorzitter Bosma liet de suggestie van onpartijdige voorzitter varen en liet het debat volledig uit de hand lopen.
Seminar verduidelijkt – ‘Siniseren’ van religie betekent gehoorzaamheid prediken aan Xi Jinping
De ‘Twee Vaststellingen’ en ‘Twee Waarborgen’ betekenen in wezen allemaal hetzelfde en vereenvoudigen de ideologie: je moet geloven dat de waarheid is wat Xi Jinping en het Centraal Comité zeggen dat de waarheid is. Nu wordt kerken en religieuze organisaties verteld dat dit is wat er wekelijks van hen wordt verwacht. Of anders.
Ontwaak Nu
De Boeddha wilde geen autoriteit voor ons zijn. Hij predikte geen boeddhisme. Hij riep niet op tot een of ander geloof. Hij ontwaakte, juist door aan alles en iedereen te twijfelen, inclusief zichzelf. Daarom riep hij op tot onderzoek. De waarheid werkt. Maar onze overtuigingen zijn ons vertrouwd, geven ons zekerheid maar een valse zekerheid. Omdat een overtuiging niet waar en objectief is. Misschien maakt dat je niet uit, als je je maar goed voelt met jezelf en anderen. En daar had dus de Boeddha lak aan, want anders had hij nooit zijn gezin verlaten en later de Indiase yoga leraren in het woud. Een overdenking van Nathan Rozenhart.
De vijf machten
De vijf machten zijn geloof, energie, oplettendheid, concentratie en inzicht of wijsheid. We spreken echter eerst van vermogens, voordat we van machten kunnen spreken. Thich Nhat Hanh vergelijkt deze machten met de werking van een krachtcentrale.
De lege kamer
Jarenlang in een lege kamer kan een mens tot wanhoop, wrok of waanzin brengen. Maar op de een of andere manier is Nelson Mandela er in geslaagd met die leegte te leven. Ik vermoed dat die uiterlijke leegte hem naar zijn innerlijke leegte gevoerd heeft; dat hij die onder ogen heeft durven zien en vervolgens ontdekt heeft dat die leegte niet een beangstigend zwart gat is maar ruimte waar Liefde gedijen kan. Of nog gekker: dat het niets nodig is voor de beweging van Liefde.
Zo vader, zo zoon: Waarom Xi Jinping de Hongjue Tempel bezocht
Xi Jinping’s herdenking van de noodlottige ontmoeting van zijn vader in 1951 met de 10e Panchen Lama geeft een krachtige boodschap af aan Tibetaanse boeddhistische monniken en gelovigen: of ze steunen onvoorwaardelijk de CCP en de bezetting van Tibet of ze zullen persoonlijk en politiek vernietigd worden.
‘Trouwen kan altijd nog’
Tot 1956 moesten getrouwde vrouwen hun man om geld en toestemming vragen als ze bijvoorbeeld kleding of apparaten wilden kopen. Ook konden ze geen verzekeringen afsluiten of geld van de bank halen. Vrouwen waren ‘handelingsonbekwaam’, zoals dat indertijd werd genoemd. Alleen voor de dagelijkse boodschappen kreeg de vrouw huishoudgeld en de goedkeuring van de echtgenoot. Op 14 juni 1956 werd deze ‘Wet handelingsonbekwaamheid’ afgeschaft. Het bleef echter in veel beroepsgroepen nog jarenlang normaal dat vrouwen hun werk door huwelijk of zwangerschap kwijtraakten. Nu nog krijgen vrouwen vaak minder betaald voor hetzelfde werk als mannen. Bay Hagebeek luisterde naar een vrouw die decennia terug al een rechtszaak aanspande tegen haar werkgever en die ook won.
Zachte Krachten Brief – Te voet
Op mijn tachtigste leerde ik voor de derde keer in mijn leven weer lopen. Ik kan nu al aan één stuk door van de ene kant van de kamer naar de andere lopen en vrijwel meteen terug. Die 20 minuten van eerst zal ik wel niet meer halen, maar hoe dan ook: ik loop.
Boeddha’s en Bodhisattva’s
In Aziatische landen gaan ze anders om met het boeddhisme dan in het Westen. Waar in veel streken en stromingen de verschillende boeddha’s en bodhisattva’s worden beschouwd als écht bestaande en ze dus op een zekere manier geëerd en verafgood worden als zijnde reële entiteiten, worden in het Westen deze antropomorfe figuren meer bekeken als de verzinnebeelding van de kwaliteiten die eenieder van ons heeft en behorende tot de praktijk van de dharma.
CCP gebruikt geschiedenis Lingyan Tempel om erop aan te dringen dat boeddhisme ook ‘gesiniseerd’ moet worden
“Sinisering” is het sleutelwoord als het gaat om de houding van China’s Xi Jinping ten opzichte van religie. Of ze het nu leuk vinden of niet, religies moeten “gesiniseerd” worden.
Treurt een Boeddha?
Als mensen huilen bij een begrafenis, betreft dit dan niet enkel zelfmedelijden? Huil je dan niet om een verlies? Of dat de dood ook jou zal op zoeken, je leven zal eindigen hier op aarde? Wanneer is ons verdriet echt verbonden met of een uiting van compassie?
Bespreking – Chinese wijsheid in een balletje. Het spel van Tao
De parabel verhaalt over een ontwikkelde, maar arrogante leerling die een wijze tao-meester bezoekt. Bij zijn woning aangekomen ziet hij dat het een eenvoudig optrekje is. De meester nodigt hem uit binnen te komen en biedt hem een kop thee aan. Terwijl de leerling opschept over zijn kennis, begint de meester met het inschenken van de thee. De leerling blijft maar praten en praten. En de meester blijft maar schenken en schenken totdat de thee over de rand van de schotel stroomt op de schoot van de leerling. Deze springt verschrikt op en roept: ‘Wat doe je nou oude gek? Zie je niet dat het kopje allang vol is?’. De wijze man stopt met schenken en zegt: ’Jouw geest is als dit theekopje. Je hoofd is te vol om er nog iets aan te kunnen toevoegen. Elke poging om je iets te leren, zal verspilde moeite zijn’.
Je plek in de wereld en de ontwikkeling van je Ego
In alle religies zoeken mensen naar “heil”, naar Heelheid. Geen wonder als je bedenkt dat er in het leven veel stuk gaat. Wanneer er iets ergs gebeurd is, kun je er kapot van zijn en je kunt verscheurd worden door verdriet en jezelf kwijt zijn. Veel van wat we doen is er op gericht Heelheid te ervaren. Of op z’n minst om de pijn te verdoven die uit diep gevoelde gespletenheid voort komt.
The Rights Forum – ‘Welbewust vernietigde Israël de medische infrastructuur van Gaza’
Van huisartsenposten tot klinieken en van ambulances tot ziekenhuizen – het Israëlische leger verwoestte in de Gazastrook vrijwel het complete systeem van gezondheidszorg. De strook is zo goed als onleefbaar gemaakt.
Bhutan streeft naar collectief geluk, maar jongeren willen geld
Het koninkrijk Bhutan staat bekend om zijn bruto nationaal geluk (BNG). Veel inwoners vinden dat ook geld gelukkig maakt. Alleen al in 2023 vertrokken zeker 15.000 mensen uit het boeddhistische koninkrijkje in het Himalayagebergte. In Bhutan is dat zo’n 2 procent van de bevolking van nog geen 800.000 mensen.
‘Zingen geneest de bronnen van het donker’
Iedere religie kent haar eigen feesten en rituelen. Boeddhistische feesten herdenken de belangrijke gebeurtenissen uit het leven van de Boeddha, geboorte, verlichting en parinirvana. Ik voelde me nooit zo vertrouwd met deze feestdagen tot ik de analogie met christelijke feestdagen zag, waarop momenten uit het leven van Jezus worden herdacht, zijn geboorte, overlijden, verrijzenis en openbaring. Toen ging het schuiven en gingen ze voor me leven. Met de feesten kon ik ook de rituelen met nieuwe ogen zien, want ze geven betekenis aan mijn leven; aan mijn eigen geboorte en ontwaken, mijn eigen dood.
Als je je wat kleintjes voelt
…
Extreemrechts aan de macht: heb ik genoeg gedaan om het tij te keren?
Dirk van de Glind richt zich in een brief tot zijn toekomstige nageslacht.
Een goede plek om een tempel te bouwen
Toen de Boeddha eens op weg was met zijn gevolg, wees hij naar de grond en zei: “Dit zou een goede plek zijn om een tempel te bouwen.” De god Indra nam een grasspriet, stak die in de grond en zei: “De tempel is gebouwd.” De Boeddha glimlachte.
Oude politiek versus frisse vormen van actie?
Eindelijk is de Groninger gaskraan definitief dicht. Wat heet ‘definitief’? Maar de tranen van de staatssecretaris heeft ieder kunnen zien. Ze waren echt, toch? Betekent dit dat de half vergeten periode van voor het gas nog bestaat, óf dat onder het gasregiem politiek vooruitgang geboekt is, afgezien van alle nog te herstellen huizen en fabrieken? Waar was Groningen politiek op weg naar toe en is die weg onderbroken? Moeilijk te zeggen, je kunt niet zomaar de toestand van nu vergelijken met die van het verleden. Ook niet met een soort automatisch ‘voortschrijdend verleden.’
‘Toen heb ik meteen gebeld’
Monnik Kido: ‘Muziek heeft een spirituele kant. Bach vond ik geweldig, dat was misschien zelfs wel de reden dat ik klassieke muziek ben gaan studeren. Ik heb een jaar het vak Gregoriaans gevolgd en gregoriaans gezongen. Het mooie van een blaasinstrument is dat je heel direct met je lichaam verbonden bent, met zingen is die verbinding zelfs nog veel sterker. Je kunt het zien als meditatie in actie. Je bent helemaal een met wat je doet.’
Buddharama Tempel Waalwijk – laster, rechtszaken, beschuldigingen, verdenking doorsluizen geld
Een conflict in de Thaise boeddhistische tempel in Waalwijk leidt ertoe dat de Nederlandse voorzitter van die tempel Toine van Beek zwaar onder vuur is komen te liggen vanuit Thailand. De Thaise ambassade in Den Haag, die volgens Thaise wetgeving, verantwoordelijk is voor Thaise boeddhistische organisaties in het buitenland, dringt aan op zijn aftreden. Een regenwoud van laster, beschuldigingen, politieonderzoek, rechtszaken en intriges. En macht. De vuile handen en de schoonmaker?
BUB – Hoeveel boeddhisten zijn er in België?
Carlo Luyckx, voorzitter van de Boeddhistische Unie van België: ‘Om te weten te komen hoeveel boeddhisten er in België zijn, moeten we ons eerst afvragen wat het betekent om boeddhist te zijn. Voor de verschillende erediensten en levensbeschouwingen die momenteel erkend zijn, houden schattingen van het aantal aanhangers niet specifiek rekening met de intensiteit van het geloof of het gevoel erbij te horen. Voor het katholieke geloof in België worden de gelovigen momenteel ingedeeld in twee gemeenschappen: praktiserende katholieken en niet-praktiserende katholieken.’
Crystal Visions: Three Visionary Tantras of the Great Perfection
Na een formele opleiding in Tibetaanse en Sanskriet talen, studeerde Wilkinson in 1980 af met een BA in Aziatische talen en literatuur en een BA in vergelijkende religie aan de Universiteit van Washington. Na twee jaar rondreizen langs de voor boeddhisten heilige plaatsen van Azië, onder meer in India en Nepal, werkte hij vijf jaar in de vluchtelingenopvang in Seattle, Washington. Omdat hij zich weer wilde verdiepen in boeddhistische studies, ging Wilkinson naar de Universiteit van Calgary, waar hij in 1988 zijn MA behaalde.