Altijd maar weer je aandacht sturen kan leiden tot een bepaalde vorm van krankzinnigheid of moet ik het gespletenheid noemen? Als je echt ziet dat de denker en het denken niet verschillend zijn maar een en hetzelfde, wie beheerst dan wat?
Een mateloos verlangen
‘Alles is er en niets ontbreekt’ is een regel die vele zenmeesters hanteren. Het is een heel eenvoudige regel maar van een grote diepgang, die me jarenlang heeft gefascineerd en beziggehouden. Ik voelde hem wel aan, maar begreep het niet. Alles is er, maar we zoeken het in de verkeerde richting en meestal buiten onszelf. Lin-Chi, de grote Ch’anmeester uit de Tang periode zei het al tegen zijn monniken: “Alles is er, maar jullie draven maar rond op zoek naar het Ene”.
Jacques den Boer archief door NBA overgedragen aan Universitaire Bibliotheken Leiden
Het Jacques den Boer archief bestaat o.a. uit: naslagwerken, overzichten, chronologieën, correspondenties, kladversies, kopieën van relevante artikelen, enz. Alles werd door hem persoonlijk verzameld en samengesteld, met als resultaat: een unieke bron van kennis inzake de geschiedenis van het boeddhisme zoals dat zich in Nederland ontwikkelde.
B’eter – Toetje van de Toekomst
Kunnen we gerechten maken door grotendeels ingrediënten te gebruiken die afkomstig zijn van bomen, struiken of andere ‘houtige’ planten? Dit is een vraag die mij al een tijdje bezighoudt, en waar ik in het verleden in deze blog al een paar keer over heb geschreven. Het gebruik van fruit is een voordehandliggende manier om antwoorden te vinden in deze zoektocht, maar in de maand april ben je dan nog gebonden aan bewaarvruchten van het jaar ervoor: appels, peren en kaki’s – in plaats van vers fruit. Recept Simon Verboom.
De blik van een kind
Pas zag ik een foto op tv die veel betekenis had. Kun je dat zo zeggen? De achtergrond was de oorlog in Palestina en de discussies over schuld die daarbij gevoerd worden. De inhoud daarvan is aan verandering blootgesteld. ‘Logisch’ zal men zeggen. Dat is precies wat een oorlog is en doet. Wat we nu weten, wisten we kortgeleden nog helemaal niet. De oorlog als grote veranderaar. En of dat lukt hangt mede van ingenomen posities af. De oorlog als klassieke maatschappelijke en ook religieuze motor. En het kind in de oorlog drukt de posities uit die genomen worden. Met steevast het volk, de werkers in beeld. De betere klasse zie je minder. Op de vlucht misschien?
Herinnering
Elke avond draaide hij zijn rondjes
alvorens kreunend te gaan liggen.
Kijken door de ogen van de Boeddha
Ik zeg altijd: als je een vlinder wilt zijn zal je toch eerst door het stof moeten kruipen. Er bestaat geen vlinder naast de rups. Er zijn mensen die geloven in een innerlijke boeddha maar dat is volstrekte onzin. Je hebt geen twee geesten. De ene in de knoop met zichzelf en de andere vrij.
De eerste Nederlanders in Nepal
Nepal is om twee redenen een heel bijzonder land. Het telt acht van de veertien hoogste bergen van de wereld binnen of op haar grenzen. Door de botsing, de vakterm is collisie, ongeveer vijftig miljoen jaar geleden van de Indiase en Euraziatische continentale platen ontstond op de grens van Pakistan, India, Nepal en Tibet de Himalaya, het hoogste bergmassief ter wereld. De tweede reden is dat de cultuur en de bevolking van Nepal zich kenmerkt door een boeiende samensmelting van hindoeïsme en boeddhisme.
Royal Ambrosia: Three Great Perfection Tantras for the King
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Christopher identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
The Rights Forum – ‘Antisemitisme-ophef in PvdA biedt kans om orde op zaken te stellen’
Binnen de PvdA bestaat ‘onrust’ over het partijstandpunt rond de komst van de Israëlische president Herzog naar de opening van het Holocaustmuseum. Dat biedt volgens The Rights Forum de kans om het debat over antisemitisme grondig op te schonen.
De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer
Frans Langenkamp: ‘Boeddha wist uit eigen ervaring dat het universele, eeuwige en abstract zijn volledig verschillend is van ons persoonlijke zelf. En omgekeerd, wist hij dat ons persoonlijke zelf volledig verschillend is van het Boeddha principe, van het ontwaakte bewustzijn. Volgens Boeddha is de uiteindelijke werkelijkheid ‘shunya’: absoluut niets, absoluut leeg. De essentie van de werkelijkheid is geen materie en zelfs geen energie, het is het alomtegenwoordige niets.’
Marc Horemans – Tussen volksboeddhisme en zen
Boeddhisme als leidraad is verschillend voor hen die de monastieke weg volgen en zij die als leek hun leven inrichten volgens boeddhistische principes. Voor de leek is het moeilijk omdat er naast zijn spirituele behoeftes ook nog de beslommeringen van het dagelijkse leven zijn aandacht vergen.
‘Wie antisemitisme zegt te bestrijden, moet het eerst zelf afzweren’
Zo wordt de Joods-Nederlandse gemeenschap misbruikt om ongewenste opvattingen over Israël te bestrijden. Dat Joodse Nederlanders hierdoor – als groep, om ‘wie zij zijn’, en met alle risico’s van dien – in de vuurlinie van een verhitte politieke strijd worden geplaatst, geldt als collateral damage, nevenschade. Pech gehad. Opinie: The Rights Forum.
Verlichting een mysterieuze toestand?
Dat wat universeel is – bewustzijn – moet ook als zodanig begrepen worden. Alleen een universele visie kan het levensgevaarlijke sektarische denken in alle delen van de wereld transformeren in gezond verstand visies, en geestelijk volwassen visies. Door inzicht te krijgen in bewustzijn als zodanig, ontwikkelen we spontaan een universele visie op het leven en op de werkelijkheid als geheel. Met andere woorden: we worden geestelijk gezond en ook geestelijk volwassen. Daarom zeg ik graag: inzicht is alles. Tekst Frans Langenkamp.
Is serieuze ethiek in onze tijd nog mogelijk?
Dat is een moeilijke vraag, omdat een goed antwoord een serie lagen van de werkelijkheid moet omvatten. Immers, het gaat om: ‘serieus zijn’, onze tijd, de tijd in het algemeen, mogelijkheden en onmogelijkheden, enzovoort. Of dat juist niet, gelijk zeggen welk aspect je als breekijzer voor de ethiek wilt gebruiken. Maar kan dat serieus wel? Laten we eerst eens globaal kijken en dan toespitsen, levert dat een stevige of ware ethiek op? En waar gaan we deze ethiek dan vervolgens gebruiken? Tekst Jasper Schaaf.
Is de Boeddha voor ons nog wel relevant nadat hij Boeddha werd?
De Boeddha heeft zich altijd tegen het Brahmanisme afgezet, net omdat er té veel (commercieel) ceremonieel was en té weinig interesse in het welzijn van de mensen door vele Brahmanen; welnu het boeddhisme is stilaan in hetzelfde bedje ziek.
Dansen met je Ego 7 – Van verwachtingen naar teleurstellingen
Verwachtingen kun je vergelijken met het maken van een berg zand door een kuil te graven. Hoe hoger de berg, hoe dieper de kuil.
Zitten in verbondenheid – Ieder moment opnieuw geboren
Dukkha en anicca zijn feitelijke constateringen over de werkelijkheid zoals die is. We weten dat het leven onbestendig is, het zit vol onverwachte gebeurtenissen, iedere dag opnieuw in het groot en in het klein. We snakken naar vrede maar leven met oorlogen. Zoals het buitensporige geweld in Gaza en de Palestijnse gebieden. Zoals de oorlog in Oekraïne en ‘stalinisering’ van Rusland, gelegitimeerd door de patriarch van de Russisch orthodoxe kerk, waar mensen die een gevaar voor het systeem vormen op brute wijze worden uitgeschakeld.
Internationaal Gerechtshof scherpt maatregelen tegen Israël aan
Voor de tweede maal heeft het Internationaal Gerechtshof Israël maatregelen opgelegd. Hiermee wil het hof een genocide in Gaza voorkomen. Maar met de moord op zeven internationale hulpverleners maakt Israël opnieuw duidelijk geen boodschap aan het hof te hebben.
Haiku – lente
…
‘Iedereen heeft zijn eigen waarheid’
Deze vaak gehoorde uitspraak suggereert dat waarheid een subjectieve aangelegenheid zou zijn, en dat ieder zijn eigen waarheid erop na mag houden. Bovendien gaat van deze uitspraak de suggestie uit dat er niet zoiets bestaat als universele waarheden; waarheden die voor alle mensen en voor alle tijden gelden. Beide aannames zijn echter onwaar. Laten we eens gaan kijken wat ‘waarheid’ eigenlijk betekent.
Verdelen uit rijkdom
Bestaansrecht geldt voor alle mensen. Een goed begin is dan ook een basisinkomen voor iedereen. Dan kan iedereen op eigen wijze betekenis aan het leven geven. Bijvoorbeeld met huiselijke activiteiten, vrijwilligerswerk, als kunstenaar, … En ja, parasieten zullen er ook zijn maar vertrouw als overheid op de burger.
‘Documentaire belicht de verschrikkingen van 7 oktober 2023 en daarna’
Met ‘October 7’ heeft Al-Jazeera de tot dusver meest complete documentaire gemaakt over de gebeurtenissen van 7 oktober 2023 en de minstens zo verschrikkelijke gevolgen.
Spiritualiteit en seks
Siddhartha Gautama was geen maagd meer toen hij zijn zoektocht begon van zes jaar. Hij verliet zijn familie, vrouw en kind. Zover ik begrepen heb, heeft hij seks nimmer aangemoedigd, eerder ontmoedigd. Ga vrouwen uit de weg (indien mogelijk), leerde hij.