Met de Boeddha ben ik ervan overtuigd dat als de mensen de werkelijke waarde en betekenis van het beoefenen van vrijgevigheid zouden beseffen en het vanuit die instelling zouden praktiseren, dit ze rijker en gelukkiger zou maken en de samenleving mooier en harmonischer.
Mediteren met een lastig lichaam
Als afsluiting kan ik concluderen dat ik tijdens het mediteren geen voordelen van mijn lastig lichaam heb gehad, maar meer nadelen. De pijn en ongemakken leiden me met regelmaat af. Soms zijn ze zo groot dat mediteren niet mogelijk is.
B’eter – Kasha met geitenkaas, eekhoorntjesbrood en walnoten
Recept uit het boek Zwammen smullen van uitgever Rob Koch van Atelier De Ganzenweide.
Boeddha in de bajes – The village
‘Dat is waar het om draait’, zei de jonge vrouw, rechts van mij.
Ze sprak haar woorden langzaam en nadrukkelijk uit en toen ze zweeg viel er voor het eerst een langere stilte.
Geen 3,7 miljard extra aardgas uit de Groninger grond!
Hoe kweek je verdeeldheid? Bijvoorbeeld door bij een belangrijk beslispunt veel technische, (haast) onnavolgbare argumenten in te brengen.
Boeddha in de bajes – fikse stijging moord(poging) door minderjarigen
Het nieuwe kabinet heeft aangekondigd te investeren in veiligheid en strafrecht en ongetwijfeld is dat terecht, echter, er moet vooral preventief gewerkt worden.
Beperkingen op religieuze activiteiten gaan door in Tibet
Beelden zijn vernietigd, monniken en nonnen uit hun kloosters gezet, nieuwe regels ingevoerd om de godsdienstvrijheid verder te beperken.
Liefhebben, knuffelen… en weer loslaten
Kijk, de bomen veranderen hun eigen lichamen in zuilen
Sky Space: The Royal Tantra on the Great Perfection of the Bodhicitta
The magnificent space of our minds Grows in all things. It cannot be removed. It is profound. It holds the waves of the great ocean. It is not disturbed. The uncontrived is pure. It is the intent of space. It is the many things. That is why it is the mind itself. As for our […]
Tussen de witte wolken
Van oudsher was er in China een bijzondere waardering voor kluizenaars. Het waren mensen die de wereld achter zich hadden gelaten. Ze woonden ver weg in afgelegen, onherbergzame gebieden, hoog in de bergen tussen de wolken. Ze stonden hoog in aanzien en werden geroemd om hun wijsheid en bovennatuurlijke krachten.
Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
Dagen en nachten ijlen voorbij. Het leven verdwijnt snel. Evenals het water in een poel, zo droogt het leven van sterfelijken op. De Boeddha
Kunnen wij de verdoemden liefhebben?
“Dat deze bede altijd dieper het bestaan mag doordringen, steeds meer uit het hart mag komen en steeds dieper werken mag”. (Boeddhistische tekst over het Grote Mededogen)
‘Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden’
Boeddha’s leer is de oplossing voor dit lijden. Zijn leringen zijn niet bedoeld om roem of bezit te verwerven, of voor werelds genot. Daar is het onderricht van Boeddha niet voor. Tegenwoordig zeggen veel mensen dat de leer van Boeddha voordeel oplevert, sommigen zeggen dat de leer van Boeddha schade oplevert – discussieer niet op deze manier. Boeddha’s leer is alleen voor het welzijn van voelende wezens.
Boeddha in de bajes – Sander D. positie elders
…
De woorden van de Oude Cheng
Wat jullie aan het doen zijn, is net zo stom als wanneer iemand die de maan direct wil zien, daartoe het water in de plas schoonmaakt, de planten eruit haalt, een bamboeschutting om de plas zet om te voorkomen dat de wind er golfjes in maakt, of zelfs de plas laat leeglopen.
Waarom ons Bruto Nationaal Geluk niet uit Bhutan hoeft te komen
Onze statistische en planbureaus weten van alles over geluk. Het probleem is niet dat wij het voorbeeld van Bhutan niet volgen, het probleem is dat wij niet beseffen hoeveel kennis over geluk wij in ons eigen land allang tot onze beschikking hebben — en dat we dáár niets mee doen.
Naar een christelijk boeddhisme?
Is het verstandig onze rug helemaal te keren naar de tradities van onze cultuur, om ze geheel-en-al uit te wisselen met vormen van andermans cultuur? Trachten wij, als Amerikaans beoefenaars van het boeddhisme, ons te modelleren naar kleine Tibetanen, Sri Lankanen, Birmanen of Japanners?
Het eiland en de bio diversiteit
‘Een gelukkig 2022?’ Kan dat al? Vlak voor de jaarwisseling word ik gedwongen na te denken over geluk en ongeluk, over het verlammende virus en de wereld ervoor en erna.
The Secret Kissing of the Sun and Moon: Three Upadesha Tantras of the Great Perfection
Christopher Wilkinson: ‘De literatuur van de Grote Perfectie is verdeeld in drie secties of groepen: De Geest Sectie, de Ruimte Sectie, en de Upadesha Instructie Sectie. De Upadesha Instructie Sectie wordt vertegenwoordigd door een beroemde set van Zeventien Tantras. De drie Tantras die in dit boek zijn vertaald behoren tot deze zeventien Tantras. Al deze Tantras zijn dus gevuld met praktische adviezen en wijzen op instructies voor de beoefening en realisatie van de Grote Volmaaktheid.’
Sakya Kongma Series: Poetic Wisdom
Dit deel is gewijd aan de geschriften van Sakya Pandita, en bevat een biografie van hem geschreven door de koning van Gungthang, Zhang Gyalwa Pal. Sakya Pandita is onder de Tibetanen beroemd om zijn bijdragen op het gebied van logica, ethiek en folklore.
Over heilzame en on-heilzame gedachten
In het begin van de corona pandemie was er een enorme opbloei van solidariteit en onderlinge saamhorigheid, we hielpen elkaar. Ruim anderhalf jaar later is alles anders. Om uiteenlopende redenen wordt er verschillend gedacht over corona en het vaccin. Het heeft tot een tweespalt geleid, niet in het minst vanwege de teloorgang van de sociale structuur en samenhang, bovenop het toenemende wantrouwen in de overheid.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (53)
Dit bracht me meer en meer terug naar mezelf, terug naar dat meisje kijkend naar de vogel die fladdert in de lucht. Door hier mee bezig te zijn werd ik steeds meer dat meisje van toen met een open aandacht en zonder oordeel kijkend naar de wereld om me heen.
NBA-archief overgedragen aan bibliotheek UBL
Hoe gaat het met het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA). Dat bleek zaterdag 13 november tijdens de algemene ledenvergadering van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) die deze keer werd gehouden bij de Universiteitsbibliotheken Leiden (UBL).
De Facebook Sutta (SN 57.1)
Mensen delen niet elk betekenisvol ding dat hen overkomt: ze delen wat hun leven geweldig en speciaal maakt. Worden we hierdoor niet gewend om hele gebieden van ons menselijk bestaan te ontkennen? Hoe rijmen we dit met de eerste grote opdracht om dukkha volledig te kennen en te omarmen?