• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zich bevinden in het Reine-Land

Reine land boeddhisme

Zich bevinden in het Reine-Land

19 oktober 2022 door gastauteur

Zich bevinden in het Reine-Land , zijn dié momenten dat men vrij van elk oordeel, belemmering of visie de wereld om zich heen ervaart. Het Reine-Land is ‘hier en nu‘ en Amida Boeddha is niemand anders dan onze ontwakende, inherent aanwezige Boeddhanatuur.

We hoeven om het Reine-Land te bereiken geen inspannende dingen , ontzeggingen of zware meditatietechnieken doen zoals monniken of opleggen aan onszelf. Om zich in het Reine-Land te bevinden hoeft men enkel maar durven loslaten: Onze vooringenomenheid, opinies, opvattingen, geconditioneerdheid, illusies. Naar het Reine-Land gaan is naar de wereld kijken met de onbevangen blik van een kind, oordeelloos en met een open geest. Het Reine-Land is eerder dan een bestaande plaats om te vertoeven, een staat van ‘zijn‘, een gemoedstoestand waarin alles helder en duidelijk wordt voor ons, een moment van innerlijke vrede en balans.

Meer nog: door niet te zoeken zal men op een haast natuurlijke manier het Reine-Land betreden om erin te vertoeven. Het Reine-Land noemt men ook wel eens het onbezoedelde land (of de mindset). Het volstaat vertrouwen te hebben in het besef dat we allen al verlicht zijn, de roep te ‘horen’ van onze ontluikende Boeddhanatuur. Het pad naar het Reine-Land noemt men in tegenstelling tot de monastieke weg , de ‘gemakkelijke‘ weg; maar juist door dagelijks met twee voeten in de ‘realiteit‘ van het leven te staan maakt dat het gemakkelijke pad, niet echt gemakkelijk is. Immers, de beste gevangenisbewaker van onze cel onze eigen gedachten en vooringenomenheid zijn die verhinderen dat we door de open deur onze cel verlaten om het Reine-Land te betreden. Wij houden nu eenmaal zo graag vast aan onze (v)oordeeltjes, opvattingkjes, het vertrouwde wereldje dat we kennen.

Buiten het ‘hier en nu‘ bestaat er geen Reine-Land; de wereld van Samsara, de wereld van het Reine-Land zijn met mekaar verweven, het is aan ons om te besluiten of we in de ene dan wel de andere wereld willen vertoeven. De Boeddha is niet in de wereld gekomen om die te veranderen of te verbeteren, hij had maar één duidelijk analyse: In het leven bestaat er lijden en hij reikte tools aan om dit lijden te beëindigen. Alle methodes, technieken, meditaties, rituelen zijn dus slechts upaya’s, hulpmiddelen om allemaal hetzelfde te bereiken: het beëindigen van dit lijden, niet meer, niet minder.

Zoals in vele spirituele stromingen heeft men ook in het Reine-Land een visuele voorstelling nodig in de figuur van Amida Buddha, die, in momenten van twijfel, ons kan helpen als hulpmiddeltje om , zoals de uitdrukking nog al eens zegt: Bij de les te blijven‘. Een anker dat ons behoedt voor het afdrijven in de wilde stroom van het leven op weg naar de andere oever, naar dat ‘ Reine-Land’. Of zoals Shinran Shonin (1173 – 1262 ), patriarch van de Japanse Reine-Landstroming, zei: ‘Buiten het uitspreken van de Nembutsu bestaat er geen Amida Buddha.’

Noem Amida Boeddha onze Boeddhanatuur, onze innerlijke gids, ons kattenbelletje dat ons helpt als we het effe niet meer weten…net zoals de Nembutsu, Namu Amida Butsu, de verklanking is van onze verzuchtingen, hoop of wanhoop, geluk of emoties, een verklanking van het leven zelf. Zenmeditatie, Tibetaanse rituelen, vipassana beoefenen, … we trachten allemaal hetzelfde te bereiken: een einde stellen aan het lijden en een veilige overtocht verwerven naar de andere oever. Het zijn allemaal, net zoals de voorstelling van het Reine- Land hulpmiddelen, en dit doorweven met een grote dosis compassie voor de anderen.

Namu Amida Butsu. Shaku Kajo.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Reine Land Tags: Reine Land, Shaku Kajo

Lees ook:

  1. Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
  2. Vertrouwen, meditatie, zen, Reine-Land? Je doet maar!
  3. Kijken met de geest, onderzoeken met de geest?
  4. Het sprookjesbos van Shakyamuni

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens