• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Opinie » Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (8)

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (8)

10 augustus 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

De bekende Vlaamse psycholoog Paul Verhaeghe is er helemaal klaar mee, hij stemt nooit meer op een politicus met ballen. Trump, Poetin, Johnson, Erdogan, Netanyahu, Bolsonaro, Orban, Modi, stuk voor stuk machtspolitici met een heel groot Ego.

Opvallend is dat vrouwelijke premiers het op dit moment goed doen: Jacinda Ardern (Nieuw-Zeeland), Tsai Ingwen (Taiwan), Katrin Jakobsdottir (IJsland), Angela Merkel (Duitsland), Erna Solberg (Noorwegen), Mette Frederiksen (Denemarken), Sanne Marin (Finland).

Zonder lawaai doen ze hun werk, geven anderen niet de schuld en weten het niet steevast beter. Hebben we een testosteronprobleem in de politiek?

De filosofe Griet Vandermassen publiceerde het boek ‘Dames voor Darwin’. Ze is van mening dat vrouwen en mannen verschillen in hun motivaties. Doorsnee vrouwen vinden persoonlijk welbevinden, sociale verbondenheid en het welzijn van kinderen veel belangrijker dan hoog op de maatschappelijke ladder staan. Op basis van wetenschappelijke kennis concludeert ze dat vrouwen gemiddeld zorgzamer en invoelender zijn dan mannen en mannen vaak agressiever, competitiever en daadkrachtiger. Het is beter te erkennen dat de menselijke geest niet geslachtsneutraal is, stelt ze.

Omgevingsinvloeden zijn natuurlijk belangrijk en kunnen de ontwikkeling van mensen beïnvloeden, maar niet kneden tot iets totaal anders. Ze is geen voorstander van vrouwenquota in het bedrijfsleven, omdat veel vrouwen een carrière in het bedrijfsleven helemaal niet ambiëren.

Voor de politiek ligt dat volgens Griet Vandermassen anders, omdat de politiek juist vrouwen nodig heeft. Het valt te verwachten dat vrouwelijke politici meer oog hebben voor de behoeften van de gemeenschap (verbondenheid, welzijn) en minder eenzijdig gefocust zijn op economische groei. Onderzoek in het bedrijfsleven heeft uitgewezen dat teams met een evenwichtige gendersamenstelling de beste resultaten leveren. Tijd dus voor genderevenwichtig samengestelde regeringen. De politiek is nu vooral gebaseerd op mannelijke prioriteiten. Niet dat vrouwen geen egoïstische bedoelingen kunnen hebben, maar de politieke cultuur kan veranderen als vrouwelijke waarden centraler komen te staan.

Mogelijk dat mannen en vrouwen in wezen niet zoveel verschillen in hun behoefte pakket, maar dat mannen en vrouwen als kind wel een verschillend waarde-pakket meekrijgen. Statistisch gezien zullen mannen en vrouwen zich daardoor identificeren met een meer of minder van elkaar verschillend geloofssysteem over zichzelf. Statistisch gezien identificeren vrouwen zich meer met kwetsbaarheid en sensitiviteit en mannen meer met daadkracht en ego-doelen. In feite zijn deze kwaliteiten complementair en hebben elkaar nodig.

Politiek leiderschap zou oog moeten hebben voor verbondenheid én voor het verwezenlijken van ik-gerichte doelen. Een duaal leiderschap kan daarbij een oplossing zijn. Een samenwerking van twee leiders, de ene richt zicht op het proces ten aanzien van de samenwerking en de ander richt zich op de inhoud van wat verwezenlijkt dient te worden. Een samenwerking die dialectisch van aard is om te komen tot syntheses waarbij zowel doelen gerealiseerd worden en ook het samen geïntensiveerd wordt. De ene rol zou vertegenwoordigd kunnen worden door een man en de ander door een vrouw, afhankelijk van waar het individu zich het meest mee identificeert. Dus geen clichématige verdeling dat een vrouw zich bezig zou houden met het proces en de man met de inhoud.

Wel van belang is dat er bij beide mensen geen intern conflict is tussen hun kwetsbaarheid en daadkracht. Syntheses in de inbreng van deze twee mensen zouden in dat geval slechts moeizaam tot stand kunnen komen. Hun interne conflict tussen de behoefte aan verbondenheid en de behoeften gericht op eigen resultaat wordt dan geëxternaliseerd en wordt vervolgens een conflict tussen deze twee mensen.

Bij de huidige, met name, manlijke politiek leiders lijkt er een interne conflictueuze relatie te zijn tussen daadkracht en kwetsbaarheid. Ze lijken zich te over-identificeren met daadkracht en misbruiken hun sensitiviteit om hun doelen te kunnen bereiken, koste wat het kost. Hun eigen kwetsbaarheid is gecamoufleerd voor henzelf en zeker voor de buitenwereld. De kwetsbaarheid wordt niet ingezet om stil te staan bij hoe voelt voor hen zelf, voor wat ze willen bereiken, en hoe dat wellicht voelt voor de ander.

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Opinie, Politiek, politiek leider zoektocht Tags: Angela Merkel, behoeftepakket, duaal leiderschap, Griet Vandermassen, Paul Verhaeghe, Poetin, Trum, verbondenheid, vrouwen

Lees ook:

  1. Empowerment van vrouwen door middel van wijsheid
  2. Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’
  3. De vraag is: wie waren er op de hoogte van het wangedrag van Sakyong Jamgon Mipham rinpoche?
  4. Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
30 sep
Weekend Sesshin Zengroep Oshida
30 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 443
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
    • Boeken – het Tibetaanse dodenboek voor beginners
    • B’eter – Vegan buiten de deur en wraps met ovengroenten en hummus
    • Geen dood, geen vrees (82)  – Tranen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.