Samen met haar Indonesische partnerorganisatie WALHI lanceert Milieudefensie vandaag een nieuwe campagne tegen de kap van het laatste regenwoud. Grote stukken bos worden in Indonesië in brand gestoken en gekapt voor de productie van palmolie. Die palmolie verdwijnt in Europese auto’s als biodiesel.
Nederland is in Europa de grootste producent van deze ‘palmoliediesel’. Voor de aanleg van palmolieplantages wordt op grote schaal regenwoud in brand gestoken. Alleen al deze zomer waren er in Indonesië vele honderden bosbranden. De uitbreiding van plantages leidt niet alleen tot de vernietiging van het regenwoud, ook de orang-oetan wordt met uitsterven bedreigd en lokale bewoners worden vaak van hun land en hun huis beroofd. De oerwouddiesel veroorzaakt bovendien drie keer zoveel CO2-uitstoot als gewone diesel.
Bewoners zijn de klos
Campagneleider Rolf Schipper van Milieudefensie is op dit moment in Indonesië en spreekt met inwoners en natuurbeschermers over de gevolgen van de palmolieproductie. De aanhoudende branden zorgen voor gezondheidsproblemen en mensen verliezen door de palmolieplantages hun land, inkomsten en soms ook hun huis. Regelmatig worden straffeloos mensenrechten geschonden. Rolf Schipper is nu op Sumatra en ziet ter plekke wat het lot is van de bewoners, terwijl de veroorzakers nog steeds doorgaan. “Hier in het vissersdorp Pungkat op Sumatra heeft een groot palmoliebedrijf met een illegale vergunning het dorpsbos gekapt. De inwoners kunnen geen boten meer bouwen, hebben geen schoon drinkwater meer en de vis is grotendeels verdwenen.” Ondanks felle protesten van de bewoners waarbij zelfs de graafmachines van palmoliebedrijf PT. SAL in vlammen opgingen, weet het bedrijf van geen wijken.
Keuze Nederlandse politiek
Volgens Rolf Schipper zijn de bosbranden geen natuurrampen: “De vernietiging van het regenwoud is het gevolg van Nederlands en Europees overheidsbeleid. De natuur en de mensen zijn de dupe. Milieudefensie roept de Europese Unie en de Nederlandse politiek op hier een grens te trekken en een einde te maken aan de bijmenging van voedsel zoals palmolie in diesel. Niet over een poosje maar zo snel mogelijk.”
Dit najaar praat de Kamer over het voorstel van demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma om het gebruik van palmoliediesel in Nederland de komende drie jaar weer alle ruimte te geven. De Europese Unie neemt eind dit jaar een besluit over palmolie en soja als grondstof voor biobrandstoffen in de jaren 2021-2030. Ondanks een brede oproep van het Europees Parlement om een einde te maken aan het gebruik van palmolie voor biodiesel, is in de voorliggende plannen van de Europese Commissie voor palmoliediesel nog steeds alle ruimte.