• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » AzG schaalt hulp op aan Rohingya-vluchtelingen in Bangladesh

AzG schaalt hulp op aan Rohingya-vluchtelingen in Bangladesh

7 september 2017 door de redactie

Rohingyas uit Birma (Myanmar) die voor het geweld van het Birmese leger gevlucht zijn naar Bangladesh hebben acuut medische en humanitaire hulp nodig. De humanitaire situatie van de vluchtelingen verslechtert volgens Artsen zonder Grenzen met de dag.

Mobiele teams van Artsen zonder Grenzen behandelen gewonden bij de grens. Ook delen zij hulpgoederen uit. De organisatie heeft extra verpleegkundigen, verloskundigen en artsen naar het gebied gestuurd en heeft in de regio Kutupalong een tweede verpleegafdeling opgezet bij een van haar bestaande klinieken. Ook ondersteunt Artsen zonder Grenzen de verwijzing van patiënten naar ziekenhuizen en levert zij ambulances voor vervoer.

 

‘We hebben dit de afgelopen jaren niet op deze schaal meegemaakt,’ zegt landencoördinator Pavlo Kolovos. ‘Onze teams zien grote groepen mensen berooid en getraumatiseerd in Bangladesh aankomen. Velen hebben al heel lang geen toegang tot medische zorg gehad. Mensen hebben wonden door geweld en geïnfecteerde verwondingen. Zwangere vrouwen hebben ernstige complicaties. De humanitaire hulp aan deze mensen moet onmiddellijk opgeschaald worden.’

Tot en met 6 september waren ruim 146.000 mensen de grens met Bangladesh overgestoken. Zij zijn gevlucht voor geweld in de Birmese deelstaat Rakhine. Eerder vluchtten ongeveer 75.000 Rohingyas naar Bangladesh nadat er in oktober 2016 in Rakhine geweld oplaaide. Het merendeel van de vluchtelingen verblijft in bestaande of nieuwe geïmproviseerde kampen, in vluchtelingenkampen van de UNHCR of bij Bengaalse gastgemeenschappen. Ook zijn er veel vluchtelingen gestrand in het niemandsland tussen de grens met Birma. Veel Rohingya-vluchtelingen in Bangladesh leven onder onveilige, overbevolkte en onhygiënische omstandigheden. Hoewel er enkele voedseldistributies zijn geweest, hebben sommige nieuwe vluchtelingen alleen maar wat droge biscuits gehad. Toegang tot schoon drinkwater is een probleem.

‘Het is zeer zorgwekkend dat honderdduizenden mensen die nog in Birma zijn, geen toegang hebben tot medische hulp en dat er geen hulporganisaties kunnen of mogen helpen,’ zegt Kolovos. ‘Omdat er nauwelijks gevaccineerd wordt in Rakhine, zou de eerste prioriteit moeten zijn om vaccinatiecampagnes tegen mazelen en andere ziekten te organiseren voor de vluchtelingen die Bangladesh bereiken. Ook moet er meer hulp komen voor de vele ondervoede mensen, hier en in Birma.’

‘Ik vluchtte met mijn hele gezin,’ vertelde een 49-jarige man die vluchtte uit Birma aan Artsen zonder Grenzen. ‘Mijn zoon werd neergeschoten toen we op de vlucht waren. Ik bracht hem naar het ziekenhuis, hier in Bangladesh, maar moest de rest van mijn familie achterlaten in een bos in Birma . Daar verschuilen zij zich. Ik heb al dagen niets meer van ze gehoord. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik ben wanhopig.’

Internationaal is er al jaren veel kritiek op de mensenrechtensituatie in Birma. De regering van Nobelprijswinnaar Aung San Suu Kyi wordt verweten dat ze niets aan de situatie van de Rohingya doet. In de Indonesische hoofdstad Jakarta zijn moslims de straat opgegaan om bij de Birmese ambassade te protesteren. Ook elders in de wereld komen protesten op gang.

De positie van Suu Kyi is moeilijk. Officieel is een burgerregering aan de macht in Birma. Maar het leger heeft nog steeds grote invloed op de situatie in het land. In de provincie Rakhine, waar de meeste Rohingya wonen en waar het geweld het hevigst is, geldt de noodtoestand. Het leger is daar de baas en brandt Rohingya-dorpen plat, schiet op burgers en doodt leden van het islamitische bevrijdingsleger. Suu Kyi spreekt zich al jaren niet uit over de positie van moslims in haar land. Onlangs zei ze dat iedereen in Birma recht heeft op bescherming, maar blijft ze Rohingya extremisten noemen, een kwalificatie die ook door het leger wordt gebezigd.

Bron Artsen zonder grenzen, BNN.

Categorie: Mensenrechten, Nieuws Tags: Artsen zonder Grensen, Bangladesh, bevrijdinsleger, Birma, doodslag, moord, platbranden, Rohingya

Lees ook:

  1. Rohingya moslims bang om terug te keren naar boeddhistisch Birma
  2. Dalai Lama – Birma op weg naar verdere onrust en vernietiging
  3. Suu Kyi – terrorisme en niet discriminatie oorzaak van legeracties in Rakhinestaat’
  4. Rohingyaleider in vluchtelingenkamp Bangladesh doodgeschoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees moerbeek zegt

    7 september 2017 om 18:25

    Aan beide grenzen van de Birmese deelstaat Rakhine vindt vervolging van religieuze minderheden plaats. In Bangladesh (ooit een boeddhistisch kerngebied) wordt de boeddhistische minderheid bloedig vervolgd en zij zijn niet de enigen.

    Aan de andere kant van de grens zijn het ‘Rohingya’s’, die de pineut zijn, dat is niet respectloos bedoeld. Het is maar een deel van wat Rohingya’s genoemd wordt dat (volgens de rekenmeesters) eeuwenlang in Birma woont en behoort tot de etnische minderheid van het land. In de koloniale tijd en daarna zijn veel Bengalen in Birma gaan werken. Toen en nu viel dat slecht bij de lokale bevolking. Ook in ons land voelen sommige mensen zich bedreigd door ‘economische vluchtelingen’. Laten we niet vergeten dat die vluchtelingen ook mensen zijn, net zoals jij en ik.

    Bangladesh ligt in een rivierdelta en het land lijkt te verdwijnen onder water. Klimaatverandering maakt het erger. Er is geen geld voor een Deltaplan. In 1953 hadden wij een watersnoodramp, in Bangladesh is dat dagelijkse praktijk. Dat vraagt om begrip.

    Er zijn invloedrijke belangengroepen, die een reden menen te hebben om het conflict in Rakhine op te blazen en tot ontploffing te brengen. In Birma en Bangladesh draaien militairen er hun hand niet voor om om etnische/religieuze conflicten te gebruiken voor hun (persoonlijke) belangen. Sommige ‘religieuze leiders’ pikken om welke reden gretig een graantje mee.

    Laten we niet lichtgelovig zijn, ook spelen geopolitieke belangen een rol. Bijvoorbeeld gefinancierd door bepaalde Arabische staten met een bepaalde geloofsopvatting.

    Het broeit ook in Zuid-Thailand. https://www.volkskrant.nl/archief/jihad-is-een-nieuw-fenomeen-in-zuid-thailand~a679188/

    Hopelijk ben ik niet te zwartgallig en, neen, ik ben geen moslimhater: ieder godsdienstig geloof is problematisch.

  2. Ujukarin zegt

    8 september 2017 om 07:26

    Mooi gezegd! Een tragisch voorbeeld van het groepsdenken is dat in Myanmar de (boeddhistische) vluchtelingen uit Bangladesh van de Chittagong Hill Tracts/Tribes i.h.a. _wel_ welkom zijn. Hoewel er haast geen ethische verwantschap is met de Myanmarezen (en in ieder geval minder dan tussen Myanmarezen en Rohyingas) en die vluchtelingen even goed “hun baan en leefplek kunnen inpikken” als de Rohyingas. Alleen dat ene labeltje van jij-ook-boeddhist dus hoort-bij-ONS en jij-geen-boeddhist dus hoort-bij-HUN, heel eng…

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.