• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Jumbo misleidt over sap, AH en Plus passen hun webshop aan

Jumbo misleidt over sap, AH en Plus passen hun webshop aan

31 maart 2017 door de redactie

Jumbo verkoopt in haar webshop onder de categorie ‘sap’, dranken die niet aan de wettelijke definitie van sap (100% vruchtensap) voldoen, zoals vruchtendranken en nectars. Deze dranken bestaan vooral uit suikerwater met vaak maar een kleine hoeveelheid sap. Zo verkoopt Jumbo onder de categorie ‘ongekoeld sap’ de drank Jumbo Helder granaatappel acai met 0,01% sap van granaatappel en 0,01% acai.

foodwatch vindt dit misleidend en had een klacht hierover ingediend bij de Reclame Code Commissie. Sap is immers een wettelijk beschermde term voor een product dat uit 100% vruchtensap bestaat. De klacht is tot verbazing van foodwatch echter in eerste instantie niet gehonoreerd. foodwatch zal nu verder procederen middels een bezwaarprocedure bij de Reclame Code Commissie. Albert Heijn en Plus maakten in hun webshops dezelfde fout maar hebben dit na de klacht van foodwatch wel aangepast.

De klacht

Het zelfreguleringsorgaan Reclame Code Commissie erkent de klacht van foodwatch dat onder een categorie als ‘ongekoeld sap’ in de webwinkel van Jumbo veel niet-sappen worden verkocht. Ze gaat er echter van uit dat de consument doorklikt naar de productpagina van specifieke dranken waar alsnog de wettelijk juiste benaming staat – zoals nectar of vruchtendrank. Ze ziet de aangeboden dranken op de categoriepagina’s niet als ‘zelfstandige aanprijzing’. foodwatch vindt de uitspraak onbegrijpelijk en zal verder procederen door bezwaar tegen de uitspraak in te dienen. “Liegen is liegen, een nectar of vruchtendrank is geen sap. De leugen wordt niet weggenomen omdat Jumbo op andere webpagina’s op de website wel het juiste verhaal vertelt.”

In een andere klachtenprocedure over sap, afgelopen november, paste Albert Heijn ook haar webshop aan nadat foodwatch de klacht had ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Dranken: veel water, suiker en additieven, weinig vruchten

Sap is een beschermde term voor puur 100% vruchtensap. Er mogen bijvoorbeeld geen toevoegingen als suiker in zitten en het mag ook niet verdund zijn met water. Andere dranken toch sap noemen is misleidend en in strijd met de wet. Veel drankenproducenten doen er alles aan om hun drankje gezond en fruitig te laten lijken. Een veel beproefde methode is om een drankje het uiterlijk te geven van puur vruchtensap. Dat wordt bijvoorbeeld gedaan met grote stukken fruit op de verpakking, terwijl die maar voor 1% in het product aanwezig zijn. Hoewel zo veel consumenten op het verkeerde been worden gezet, is dit helaas wettelijk toegestaan. Legale misleiding, noemt foodwatch dat.

De houvast die de consument wel heeft is dat ‘sap’ een beschermde term is en dus producten die niet voor 100% uit vruchtensap bestaan niet als sap verkocht mogen worden. foodwatch vindt de uitspraak van de Reclame Code Commissie dan ook onbegrijpelijk. Wetgeving rondom etiketten en misleiding biedt consumenten al weinig bescherming. De Reclame Code Commissie heeft met haar huidige uitspraak de wettelijke definitie van sap feitelijk niet van toepassing verklaard op delen van de webshop. Daarmee wordt steeds verder getornd aan het consumentenrecht. Dat is ernstig, ook omdat steeds meer aankopen online worden gedaan.

Bron foodwatch.

Categorie: Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: klacht, misleiding, nep, suiker, vruchtensap

Lees ook:

  1. foodwatch – Klachtprocedure tegen gezondheidsclaims Dextro Energy
  2. foodwatch – krieltjes ‘ontmaskerd’ als grote aardappelen
  3. Varkens in Nood: Albert Heijn misleidt consument met ‘scharrel’-varkensvlees
  4. Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.