Supermarkt Jumbo scoort een 3,4, Albert Heijn haalt een schamele 2,3 en de SPAR haalt niet eens een 1. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek naar de manier waarop zij zich inzetten tegen de aantasting van natuur en ontbossing voor de zuivelproducten die zij verkopen.
De studie naar zuivel in dertien Nederlandse supermarkten is uitgevoerd door QM Intelligence en Rank a Brand in opdracht van Milieudefensie. Met het onderzoek onder de arm gaan actievoerders vandaag met vijftig winkelwagentjes gevuld met melkpakken in Utrecht de straat op om eerlijke melk te eisen bij verschillende supermarkten.
Verwaarloosd thema
Uit de studie valt te concluderen dat grote supermarktketens ontbossing voor zuivel geen thema vinden. Bijna alle melk komt van koeien die gevoerd zijn met soja waarvoor in Zuid-Amerikaanse op grote schaal natuur is vernietigd. Het ontbreekt de supermarkten ook aan transparantie, zo blijkt uit de benchmark. “Het gebruik van Zuid-Amerikaanse soja past totaal niet binnen een verantwoord MVO-beleid,” aldus Bart van Opzeeland van Milieudefensie.
Oerwoudvrij kan wel
Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel binnen de Nederlandse supermarkten. Ekoplaza scoort maar liefst een 9,1 en Marqt scoort met een 8,1 ook een dikke voldoende. Deze duurzame supermarkten verkopen melk van koeien die Europees geproduceerd veevoer eten. Bart van Opzeeland: “Het kan dus wel: melk verkopen waarvoor niet is gekapt.”
Met ruim vijftig winkelwagens gevuld met melkpakken gaan actievoerders in een lange stoet op weg naar drie supermarkten. Zij gaan de filiaalmanagers van drie supermarktketens een eisenpakket eerlijke melk aanbieden. Hierin staat onder andere dat koeien alleen nog voer krijgen van Europese bodem.