De Norton Hill School in Somerset, Engeland, met voorbereidend academisch onderwijs en meer dan 1500 leerlingen tussen de elf en achttien jaar, zegt goede resultaten te hebben bereikt onder jonge leerlingen die de afgelopen tijd meededen aan mindfulness activiteiten. Binnen een project om het pesten op school te verminderen en leerlingen daar beter tegen te wapenen, meldde zevenennegentig procent van de leerlingen die aan het project meededen, dat ze beter om konden gaan met hun gevoelens en dat het voor hen makkelijker is om te ontspannen als gevolg van mindfulness.
De school noemt de resultaten veelbelovend. Mindfulness is uitgegroeid tot een populaire training in de hedendaagse cultuur, met name vanwege de effecten op het verminderen van stress en angst, preventie van psychische aandoeningen zoals depressie en in het algemeen om gezondheid en welzijn te bevorderen. De schoolleiding noemt het welzijn van de studenten van het grootste belang en vindt het een plicht om in deze snelle en steeds veranderende moderne wereld, leerlingen hulpmiddelen mee te geven die nodig zijn om beslissingen te nemen die tot zowel een gezond lichaam en geest zal leiden.
Norton Hill, voorloper in een campagne in Bath and North East Somerset om pesten tegen te gaan, wordt enorm geprezen door de lokale autoriteit voor haar inzet van mindfulness en haar rol in het verbeteren van de emotionele gezondheid en het welzijn van studenten. De school hoopt de uitslag van dit onderzoek te gebruiken om de Public Health Award binnen te slepen.
Bron BNN.
Marius Splinter zegt
Ik vraag me af hoe ze op mijn school hierop zouden reageren. (als ik dit project zou voorstellen)
Mijn eigen leerlingen zijn gericht op handel (en willen straks veel geld verdienen.)
Ik voer met hun wel leuke klassengesprekken over waarden.
Peter van Vliet zegt
Het start natuurlijk met wat je eigen motivatie is met een soort gelijk project.En of je er in gelooft.. Ik ken een voorbeeld van een Amstedams Lyceum waar mindfullness met succes wordt gegeven.
Kay zegt
Het ligt misschien in de aard van mindfulness of Boeddhisme geen objectieve feiten te geven,maar zaken te subjectieveren en psychologiseren, en dat is niet voldoende om er een begrijpelijk, gemeenschappelijk bespreekbaar onderwerp van te maken. Er zijn te weinig harde feiten. Er is te veel “positiveren”, op hemelen van opzich povere, niet significante resultaten.