• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Mindfulness op school: acht dingen die je zeker moet weten

18 september 2016 door gastauteur

Mindful eten, mindful opvoeden. En nu ook mindfulness op school. Zweverige hype of hoopvolle wetenschap? De Vlaamse professor Filip Raes, klinisch psycholoog en gedragstherapeut gespecialiseerd in mindfulness, geeft duiding.

Mindfulness is meer dan een hype

Filip Raes: “Mindful eten, mindful opvoeden … Mindfulness is zeker een hype. Maar er is een groot verschil tussen dit soort boeken die surfen op die hype en de wetenschappelijk onderbouwde mindfulness. Spijtig, zo raakt de reputatie ervan besmet. Mindfulness is slachtoffer van haar eigen succes. Want achter die hype zijn er wel degelijk wetenschappelijk aangetoonde effecten. En gelukkig zijn er, naast de goeroes in de mindfulness business, ook heel wat mensen die op een heel correcte en integere manier met mindfulness bezig zijn.”

Mindfulness helpt (soms), maar is geen wondermiddel

Filip Raes: “Mindfulness is een combinatie van oosters boeddhisme en technieken uit de westerse psychotherapie. Eind vorige eeuw hebben wetenschappers die 2 werelden samengebracht en geïntegreerd in de psychische hulpverlening. Sommige mensen denken dat het iets heel zweverigs is. Dat is het niet. Anderen denken dan weer dat het goed is voor alles en iedereen. Ook die vlieger gaat niet op. In een aantal gevallen kan mindfulness wel degelijk helpen.”

“Mindfulness is aandachtig zijn voor wat er in het hier en nu gebeurt op een aanvaardende en niet-veroordelende manier. Concreet: stilstaan bij wat er in je en rond je gebeurt zonder dat je er van alles begint bij te denken.”

Mindfulness is goed tegen stress, angst en depressie

Filip Raes: “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mindfulness waardevol kan zijn bij 3 dingen: stress, angst en depressie. Mensen die gemakkelijk piekeren zijn daar gevoeliger voor. Net in de adolescentie beginnen veel jongeren te piekeren. Piekeren gebeurt automatisch. Door mindfulness leer je sneller opmerken dat je aan het piekeren bent en leer je er sneller afstand van te nemen zonder extra gedachten die olie op het vuur gooien.”

Mindfulness is ontwikkeld voor volwassenen

Filip Raes: “Mindfulness is zoals de meeste psychologische behandelingen uitgewerkt voor en eerst uitgetest op volwassenen. Achteraf wordt dat pas vertaald naar een jonger publiek. Het is belangrijk om de oefeningen aan de leefwereld van kinderen en jongeren aan te passen. Als we weten dat angst en depressie vaak al ontstaan tijdens de adolescentie, dan kunnen we inderdaad best ook al ook op jongere leeftijd de problemen vóór zijn of aanpakken.”

Mindfulness werkt niet altijd en niet voor iedereen

Filip Raes: “We hebben aan de KU Leuven onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness bij jongeren op school. Blijkt dat jongeren die mindfulness kregen minder angst, stress en depressie rapporteerden in vergelijking met de testgroep zonder mindfulness. En belangrijk, de effecten bleven ook op langere termijn. Maar een heel belangrijke kanttekening: dit positieve resultaat komt niet keer op keer uit gelijkaardig onderzoek.”

“Soms werkt het niet, ook niet bij jongeren op scholen. Dus we mogen zeker niet te hard van stapel lopen. Je kan niet verwachten dat het altijd en bij iedereen helpt. Misschien werkt het soms ook voor een stuk omdat jongeren in groep samen praten over problemen. Weten dat je niet de enige bent die piekert, kan al helpen.”

Mindfulness is niet hetzelfde als een bezoek aan de psycholoog

Filip Raes: “Er zijn heel wat scholen en leraren ongetwijfeld goed bezig met mindfulness. Maar er zijn ook mensen die na een korte cursus of 1 boek al groepen begeleiden. Aan de slag gaan met dingen waar je zelf enthousiast over bent, moedig ik aan. Maar het is belangrijk om jongeren bij ernstige problemen door te verwijzen naar professionele begeleiding. In plaats van mindfulness te verplichten voor alle leerlingen, kan je beter uitleggen wat het is en waar het goed voor is. Zo kunnen leerlingen zelf beslissen of het iets voor hen is.”

Scholen kunnen psychische problemen voorkomen

Filip Raes: “Scholen kunnen een preventieve rol spelen in het voorkomen van psychische problemen. Pragmatisch gezien zijn scholen een plek waar veel jongeren samen zijn in een leeftijdsperiode waar vaak de eerste klachten tot ontwikkeling komen. Maar er zijn ook middelen en steun nodig om dat uit te bouwen. Je mag dat niet alleen overlaten aan vrijwilligers en ad hoc initiatieven.”

Mentale opvoeding staat in de eindtermen

Filip Raes: “Ik zou heel graag willen dat scholen naast kennisoverdracht en lichamelijke opvoeding ook werken rond mentale opvoeding of geestelijk welbevinden. Bespreekbaar maken van mentale problemen en het enorme taboe errond. In de eindtermen zitten best wat aanknopingspunten om te werken rond mentale gezondheid. Scholen kunnen de drempel naar professionele psychologische hulp verlagen. Leraren kunnen het normaal maken om te praten over piekeren, angst, stress en depressie.”

“Er bestaan in heel wat scholen al goede bottom-up initiatieven. Maar het zou goed zijn als er meer middelen en ondersteuning komt van bovenaf om in kaart te brengen wat er al gebeurt en programma’s die werken te implementeren. Idealiter kan een externe expert samen met de leraar, die de jongeren nog altijd het beste kent, lesgeven.”

Bron Klasse, Brussel – tekst Sara Frederix. Klasse is een multimediaal communicatieplatform dat onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen versterkt en verbindt. Daarvoor gebruikt Klasse online kanalen, een magazine, acties en campagnes. Klasse.be is een officiële website van de Vlaamse overheid, uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
filip-raes-ku-leuvenFilip Raes studeerde klinische psychologie (2000, magna cum laude) aan de KU Leuven. Hij voltooide aan diezelfde instelling zijn proefschrift over overalgemene herinneringen bij depressie (2005) alsook zijn opleiding tot gedragstherapeut (2007). Sinds 2006 is hij professor psychologie aan de KU Leuven. Hij verricht fundamenteel en toegepast onderzoek naar cognitieve kwetsbaarheid bij depressie. Hij is tevens actief als therapeut en supervisor bij PraxisP (KU Leuven).

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Mindfulness Tags: kinderen, mindfulness, school

Lees ook:

  1. Smiling Mind wil ook kinderen aan het mediteren krijgen
  2. Mindfulness op schooltv met rapper Akwasi
  3. Medeplichtig aan kwakzalverij
  4. De essentie van alle religie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’
  • Dick – wat wij werkelijk zijn
  • Dieren redden om een goede wedergeboorte te creëren
  • Iedereen verlicht – Maurice Knegtel
  • Louise Michel (1833-1905) – Strijdster van de Commune van Parijs

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens