• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Mindfulness op schooltv met rapper Akwasi

22 juni 2017 door de redactie

Niet alleen op scholen in de VS- bijvoorbeeld op de Robert W. Colemanschool in Baltimore en het Verenigd Koninkrijk, wordt aan kinderen en studenten mindfulness aangeboden, maar ook op lagere scholen in Nederland. Dat gebeurde vanaf januari dit jaar via schooltv, een onderdeel van de Nederlandse Publieke Omroep. Schooltv is een moderne video database en de opvolger van ‘de tv op een roltafel in de klas’, waarmee op vastgestelde tijden kinderen via de ether en masse werden onderwezen op velerlei gebied. Die tijd is voorbij. Ellenlange uitleggen maakten plaats voor korte, aan deze tijd aangepaste, presentaties.

De mindfulness werd in het programma ‘ReChill‘ op schooltv aan schoolkinderen ‘onderwezen’ door rapper Akwasi, die de kinderen op zijn eigen creatieve, komische en inspirerende wijze kennis laat maken met mediteren. Het programmaonderdeel werd elke woensdag om 11.45 uur uitgezonden en was ook op een ander tijdstip terug te zien. Doelgroep: groep 4 t/m 8.

Kinderen zijn tegenwoordig druk, druk, druk: hun best doen op school, sporten, muziekles en het bijhouden van social media. Regelmatig relaxen en het hoofd leegmaken is volgens de samenstellers van het mindfulness item daarom belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat kinderen door te mediteren meer zelfvertrouwen krijgen, hun concentratievermogen en creativiteit erop vooruitgaan, hun lichamelijke gezondheid verbetert en de kans op stress en angst afneemt.

‘Als het aan mij ligt, ban ik het woord stress helemaal uit. Dat kan met dit programma’, geeft Akwasi aan. ‘Je wordt er vrolijker, beter en hopelijk zelfs gezonder van als je er naar kijkt en de tools aangrijpt om zelf te mediteren. Ik denk dat er alleen maar voordelen aan de technieken van ReChill kleven.’

Wat is ReChill

Met ReChill krijgen kinderen tools om te mediteren en ontspannen op hun manier, wanneer zij dat zelf willen. Het programma bestaat uit acht Doe-het-zelf sessies van ongeveer zeven minuten waarin Akwasi op zijn eigen creatieve manier de kijker ‘realtime’ trakteert op een portie ReChill. Elke aflevering heeft een thema, zoals piekeren, zelfvertrouwen of liefde. De oefeningen worden afgewisseld met grappige mantra’s, persoonlijke testimonials van kinderen, en leuke animaties met een wetenschappelijke introductie op de thema’s gemaakt door Mascha Halberstad. De sessies vragen geen voorbereiding en zijn uitermate geschikt om klassikaal in te zetten.

ReChill hoopt kijkers te motiveren mediteren onderdeel te maken van hun dagelijks leven. Akwasi en Mascha bedachten het programma samen. Akwasi: “Ik ben zelf de afgelopen zes jaar steeds meer gaan mediteren. Reden daarvoor is dat er als millenial ontzettend veel op je afkomt. Ik merkte dat het daardoor steeds moeilijker werd om te presteren. Door te mediteren, leerde ik te kanaliseren: voor een korte periode focussen op een bepaald punt, zodat je daarin een optimaal resultaat kunt halen. Nu heb ik rust en overzicht in mijn hoofd, en presteer ik beter dan ooit!”

De korte, laagdrempelige en vooral enthousiasmerende sessies zijn voor iedereen realtime mee te doen, waar je ook bent, zonder voorbereiding. Zeggen de makers.

Bron schooltv, NPO. NTR. Omslagfoto Pixabay.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Filmbespreking, Nieuws Tags: kinderen, mediteren, mindfulness, rapper Akwasi, schoolkinderen, schooltv, tv

Lees ook:

  1. Smiling Mind wil ook kinderen aan het mediteren krijgen
  2. Mindfulness op school: acht dingen die je zeker moet weten
  3. De beurs in geluk
  4. Artsen werken samen met Dalai Lama over effect mindfulness

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 64 – tuinpadvanmijnvader
  • Door China bezet Tibet opnieuw op één na minst vrije regio ter wereld
  • Interview Dingeman Boot over twijfel, nieuwsgierigheid en vertrouwen
  • Boeddha in de bajes – Rob en Bert
  • Vrijdag zindag (17) – Driehoeksverhouding

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens