• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » ‘Gewelddadig extremisme kent geen religie’

‘Gewelddadig extremisme kent geen religie’

6 september 2015 door de redactie

De Turkse islamgeleerde Fethullah Gülen roept moslims wereldwijd op ”de extremistische kanker” te bestrijden, mensenrechten binnen hun gemeenschappen te verdedigen en scholing te bevorderen. Gülen ziet scholing als het tegengif van de aanhoudende problemen waar moslims mee kampen, zo stelt hij in een onlangs gepubliceerd opiniestuk in The Wall Street Journal .

Gülen spoort moslims aan de confrontatie aan te gaan met ”de totalitaire ideologie” van IS, de terreurgroep die in het Midden-Oosten bloedbaden blijft aanrichten. Hij betoogt dat terroristisch geweld uit naam van de islam een zeer grote invloed heeft op alle moslims en dat moslims hun krachten moeten bundelen om het extremisme, wat hij ”kanker” noemt, te bestrijden: ”Gelovigen moeten doen wat in hun macht ligt om te voorkomen dat deze kanker zich uitzaait binnen onze gemeenschappen. Doen we dat niet, dan zijn we medeverantwoordelijk voor het besmeuren van het beeld van ons geloof.”

De gematigd islamitische geleerde karakteriseert terrorisme als ”een meerkoppig probleem” en benadrukt dat oplossingen moeten appelleren aan politieke, economische, sociale en religieuze gelaagdheden. Hij drukt wereldleiders op het hart zich te onthouden van uitspraken en acties die hen van moslims kunnen vervreemden.

“Gewelddadig extremisme kent geen religie”, stelt Gülen. “Het merendeel van de moslims propageert geen geweld.” Hij erkent dat het ”een immens moeilijke” taak is om ”het beschadigde beeld van de islam” te herstellen, maar moslims kunnen volgens hem de bakens zijn van vrede en rust in hun samenlevingen. Zo roept hij moslims op geweld af te zweren, omdat islamitische bronnen op geen enkele wijze de religieuze claims legitimeren waarmee terroristen hun daden rechtvaardigen.

Gülen vraagt moslims ook om zich publiekelijk hard te maken voor mensenrechten, één van de meest basale kernwaarden van de islam. “Geen enkel individu, politicus of geestelijke heeft het recht om die waarde te kapen.” Hij voegt daaraan toe dat ”respect voor diversiteit”, ”de essentie van de islam” is.

Hij vraagt moslims om scholingsmogelijkheden en -faciliteiten binnen hun gemeenschappen te faciliteren – iets wat de door hem opgerichte Hizmet-beweging al jaren doet – en drukt regeringen binnen de moslimwereld op het hart om schoolcurricula te ontwerpen die democratische waarden dragen. De islamitische geleerde vindt dat een gedegen religieuze educatie moslimextremisten het instrument uit hand slaat waarmee ze hun ”gestoorde ideologieën” verspreiden.

Gülen: “Als er geen godsdienstvrijheid is – zoals al decennia geldt in delen van de moslimwereld – dan ontwikkelt religie zich in een schemerzone waar het ten prooi valt aan de misinterpretatie door ongeschoolde en radicale figuren.”

Bron: Zaman Vandaag

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Onderwijs, Politiek Tags: Fethullah Gülen, godsdienstvrijheid, IS, ISIS, mensenrechten, onderwijs, terrorisme, Turkije

Lees ook:

  1. Dalai Lama – terrorisme heeft geen religieuze bron
  2. Tibetaanse studenten – waarom niet meer tweetalige leraren in Tibetaanse gebieden China
  3. Kritisch boeddhisme in een onvrije wereld
  4. China – twee studenten aangehouden wegens verzet tegen invoeren Chinees op scholen Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse voor gevorderden
    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens