• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Is mindfulness boeddhisme light? Het Rotterdamse antwoord.

Is mindfulness boeddhisme light? Het Rotterdamse antwoord.

11 april 2015 door de redactie

Het Rotterdamse Boeddhahuis organiseert op vrijdagavond 24 april een bijeenkomst waarin de relatie mindfulness – boeddhisme vanuit verschillende perspectieven belicht zal worden. Na een korte inleiding zullen verschillende thema’s de revue passeren. Er zijn twee panels: ‘deskundigen/ professionals’ en ‘gebruikers/ervaringsdeskundigen’, die reageren op vragen. Voor de deelnemers is er volop gelegenheid om zelf vragen te stellen en mee te discussiëren.

Boeddhahuis Rotterdam logo

De verschillende thema’s worden ingeleid door middel van filmfragmenten, tekstfragmenten en ander materiaal. Waar gaat deze bijeenkomst over?  Nou, onder meer hierover. Is mindfulness een light variant van het boeddhisme?  Heeft het boeddhisme meer te bieden dan mindfulness?  Is het nodig om boeddhist te zijn om te mediteren?  Mediteren boeddhisten eigenlijk wel?  Wat voor wetenschappelijk onderzoek is er op het gebied van  mindfulness, meditatie en boeddhisme? Is mindfulness een soort van Haarlemmerolie, goed voor alle kwalen,  stress, angst, depressie. Is er een scherp onderscheid tussen mindfulness en boeddhisme of  horen ze eigenlijk bij elkaar?

De tijd dat mindfulness wat lacherig werd afgedaan als een marginaal verschijnsel ligt ondertussen wel achter ons. Er verschijnen serieuze wetenschappelijke studies over mindfulness, en de inspirator achter de mindfulnessbeweging, Jon Kabat-Zinn, spreekt op 21 en 22 april in De Rode Hoed, schrijft André van der Braak in een artikel in Nieuw Wij.

Van der Braak: ‘Wat wel opvallend is, dat in het boeddhistische achtvoudige pad wordt gesproken over juiste mindfulness. Er bestaat dus ook onjuiste mindfulness. De inbreker die met volkomen aandachtigheid, in het hier en nu verblijvend, de code van de safe kraakt, bezit wel mindfulness, maar niet de juiste. In die zin bevat mindfulness ook een ethische component.

André van der Braak.
André van der Braak.

Wat is dan juiste mindfulness? Het boeddhistische antwoord zou luiden: mindfulness die bijdraagt aan de verlossing van de existentiële frustratie, de onophoudelijke frictie, en de fundamentele onbevredigendheid waar we in ons leven maar al te vaak mee geconfronteerd worden. Juiste mindfulness helpt om temidden van die frustratie met aandacht een geestelijk pad te bewandelen dat daar een uitweg uit biedt, voor onszelf maar ook voor anderen om ons heen. (…) De juiste mindfulness werpt een dam op tegen het al te gemakkelijk en blind reageren op situaties en personen vanuit diepgewortelde, onbewuste drijfveren gekoppeld aan verlangen, aversie, en onwetendheid. De aandacht die met mindfulness is verbonden is een ethische aandacht: ze geeft ons meer innerlijke vrijheid om de keuzes te maken waar we eigenlijk achter staan, en die ons ook aandacht voor de ander doen hebben.’

Deelnemers aan het panel zijn:

Fred.
Fred.

Fred is een Rotterdamse vuilnisman die meedeed aan een mindfulnesstraining. Dit is te zien in de documentaire ‘Echte mannen huilen niet’ die uitgezonden is door de boeddhistische omroep. Fred had voordat hij aan mindfulness begon nog nooit van meditatie gehoord. ‘Ik had extreme angst om dood te gaan. Daardoor was ik thuis niet meer te genieten. Op mijn werk werd ik om alles kwaad. Dus ik dacht: baat het niet dan schaadt het niet. Maar ik stond wel even raar te kijken toen we op een matje moesten gaan liggen voor de bodyscan.’ Zijn vrouw Dienie noemt zijn mediteren lachend ‘dementeren’. Fred: ‘Dat maakt mij niet uit. Ik voel dat ik er wat aan heb. Die angsten heb ik nu meer onder controle.’

Ineke van Heemstra Hegener heeft een psychotherapiepraktijk in Rotterdam. Ze is ook mindfulnesstrainer. Tevens was ze betrokken bij de opname ‘Echte mannen huilen niet’ .

Mirjam Hartkamp is eigenaar van zen-therapie.nl. Ze beoefent vipassana meditatie en doet op dit moment een promotieonderzoek op Malta naar de effecten van aandachttraining op cognitieve vaardigheden en mentale stabiliteit.

Ton van Berkel heeft een psychotherapiepraktijk n Rotterdam. Hij  is als mindfulnesstrainer geïnteresseerd in verbindingen tussen denkbeelden vanuit de Westerse filosofie en de levenspraktijken vanuit het boeddhisme.

Boeddhahuis Rotterdam meditatie en boeddhisme light 2015 flyerMarnix van Rossum deed tijdens zijn psychologie opleiding onderzoek naar mindfulness meditatie. Na zijn studie heeft hij 4,5 jaar door Azië gereisd waarbij hij verschillende meditatiemethoden heeft beoefend (Goenka, Mahasi traditie, U Tejanya, Sunlun, Pa-auk, Thaise woudmonniken en Dhammakaya). Daarnaast is hij twee jaar boeddhistisch monnik geweest in Burma.

Marijke van Duinhoven werkt fulltime als mindfulnesstrainer bij Mindfulness Rotterdam, voor particulieren, scholen en bedrijven, in haar eigen studio of op locatie. Ze heeft gemediteerd bij  zenleraar Thich Nhat Hanh.

Annelies van der Meijden is begonnen bij de Rotterdams Sangha (Thich Nhat Hanh) en ze beoefent tevens vipassanameditatie. Bij het Riagg heeft ze een mindfulness training gevolgd waardoor ze meer grip kreeg op haar meditatiepraktijk.

mindfulnessMindfulness = boeddhisme light? Vrijdag 24 april 2015, de HUB, 1e Middellandstraat 103, Rotterdam. Boeddhahuis

 

Categorie: Boeddhisme, Mindfulness, Nieuws Tags: Boeddhisme, BOS, Fred, HUB, mindfulness, ROTEB, Rotterdam, vilnisman

Lees ook:

  1. Seksueel misbruik door boeddhistische leraren
  2. Doorstart discussie over boeddhisme en commercie
  3. Boeddhafestival Rotterdam-uitdagend boeddhisme in de Maasstad
  4. Mindfulness is niet: ‘boeddhisme’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.