• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » Vijf bezoeken aan China verder

Vijf bezoeken aan China verder

21 januari 2015 door gastauteur

Naarmate mijn kennismaking met het boeddhisme in China zich uitbreidt, verdiepen mijn vragen zich. Is Chinees boeddhisme onvermijdelijk een vorm van staatsboeddhisme? Is het een authentiek boeddhisme dat in China wordt beoefend? Is het de moeite waard om een dialoog aan te gaan met Chinese boeddhisten?

André van der Braak

Bijna twee jaar geleden heb ik naar aanleiding van een conferentie over Religion and Social Cohesion onder andere op deze site geschreven over mijn ervaringen met het opkomende boeddhisme in China. Die conferentie was georganiseerd door de Faculteit der Godgeleerdheid van de VU, de School of Philosophy and Religion van Renmin University, en de overheidsinstantie SARA (State Administration of Religious Affairs). Ik bracht toen ook bezoeken aan de kloosters Bailin en Longquan.

Ondertussen zijn we vijf bezoeken aan China verder. Ik heb verschillende lezingen gegeven in het klooster Longquan, en er is een wederzijdse uitwisseling op gang gekomen tussen Longquan en de Maha Karuna Chan in Nederland. Twee monniken hebben in januari 2014 enkele weken gelogeerd in Zutphen, en meegedaan aan de vijfdaagse sesshin in Steyl.

Ton Lathouwers en ik zijn in mei 2014 met onze partners tien dagen te gast geweest in het klooster Longquan, waar we lezingen hielden en dagelijks een dialoog met de monniken daar voerden. Ook de samenwerking met de professoren ‘boeddhisme’ van Renmin University gaat gestaag verder.

Studie van de geschriften

Mijn ervaring met de monniken van Longquan is dat de nieuwe Chinese boeddhisten zeer gemotiveerd zijn. Er is een grote bereidheid om de leer van de Boeddha in veel verschillende vormen te bestuderen en te beoefenen. Mijn indruk is dat studie van de geschriften belangrijker wordt geacht dan de beoefening van formele zitmeditatie. Men is verrast en enigszins verbaasd dat meditatie in het Westen zo populair is.

Tijdens een van de dialoogsessies vertelde een monnik die jarenlang in de VS had gewoond dat hij sceptisch was over de westerse belangstelling voor het boeddhisme, omdat die zich alleen uitstrekte tot meditatie, en niet tot de leer van de Boeddha zelf. Ik vermoed dat hij refereerde aan de Amerikaanse fascinatie voor mindfulness.

Er is een grote belangstelling voor dialoog, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die dialoog er ook vooral op is gericht om de verspreiding van het Chinese boeddhisme naar het Westen te bevorderen. Men wil graag leren over het Westen en over westerse filosofie, zodat men beter weet hoe men het Westen kan benaderen. Ik hield bijvoorbeeld een lezing over Meister Eckhart die met veel belangstelling werd ontvangen’, vooral omdat Meister Eckhart een bijna boeddhistische godsopvatting heeft. Zo kan de dialoog met het christendom worden gevoerd.

Boeddhisme en christendom

Hoewel het boeddhisme in het Westen bekend staat als een weinig missionaire levensbeschouwing is de verspreiding van het boeddhisme binnen China van groot belang voor de kloosters. In de discussies over boeddhisme en christendom werd me echter duidelijk dat het boeddhisme in China in een felle strijd is gewikkeld met het snel opkomende christendom, vooral het evangelische protestantisme dat door een agressieve missie vanuit de VS wordt ondersteund. Men ervaart het christendom als een buitenlandse religie die de Chinese cultuur bedreigt. Het boeddhisme wordt gezien als een cultureel middel om deze bedreiging tegen te gaan.

Tegelijkertijd is het moeilijk om een dergelijke binnenlandse expansie van die kloosters na te streven zonder de argwaan van de autoriteiten te wekken. Zo zijn er vanuit Longquan sinds 2005 al enkele honderden lekenleesgroepen in Beijing gestart. Een van de professoren van Renmin vroeg zich voorzichtig af hoe lang dit nog goed kon gaan met de autoriteiten. Populaire volksbewegingen roepen al snel verdenkingen op bij de Chinese overheid.

Daarom is niet alleen expansie binnen China, maar ook en vooral de missie naar het Westen belangrijk voor de Chinese boeddhisten die ik gesproken heb. Niet alleen loopt men dan niet het risico om de overheid in de wielen te rijden, het is ook een manier om het prestige van het Chinese boeddhisme, en de Chinese cultuur in het algemeen, te bevorderen.

Confucianistisch staatsboeddhisme

Wat voor soort boeddhisme wordt er in China beoefend? Hoewel kloosters op papier binnen de chan-traditie kunnen staan, is het Chinese boeddhisme in de praktijk altijd een confucianistisch boeddhisme. De Chinese hervormer Taixu (1890-1947) introduceerde het ‘humanistisch boeddhisme’, dat als een vorm van engaged buddhism kan worden gezien. Maatschappelijke solidariteit en compassie spelen een grote rol. Maar anders dan in het westerse engaged buddhism speelt maatschappijkritiek geen rol van betekenis.

Taixu
Taixu

Integendeel, vaderlandsliefde is in het Chinese boeddhisme erg belangrijk. De monniken van Bailin herhalen de slogan love the country and love the religion, waarbij de liefde voor het vaderland dus voor de liefde vóór het boeddhisme komt. Dit hangt zonder twijfel samen met het feit dat religie in China is toegestaan, mits men binnen de grenzen blijft van wat politiek als betamelijk geldt. De overheid ziet graag dat het boeddhisme groeit, mits het als steunpilaar fungeert voor de maatschappelijke orde en het overheidsbeleid.

Voelen de Chinese monniken zich hier ongemakkelijk over? Ik heb hier verschillende malen in geprobeerd door te dringen. Voor hen is het vanzelfsprekend dat ten eerste religie en politiek van elkaar gescheiden zijn, en ten tweede politiek voor religie komt. Dit past ook goed binnen de confucianistische normen en waarden die de Chinese maatschappij, ondanks de opkomst van een westers kapitalisme, nog steeds doordringen.

Teh Ching, van wie Ton Lathouwers in 1987 in Indonesië dharmatransmissie ontving, werd begin jaren negentig voor een aantal jaren naar China teruggehaald om daar leiding te geven aan Chinese kloosters, waaronder die uit de Guanghua-richting waar Longquan ook deel van uitmaakt. Het bezoek van Ton en mij aan Longquan was ook een zoektocht naar de Chinese roots van onze boeddhistische lijn.

Ondanks de gastvrijheid die we daar ontvingen, en de vele openhartige discussies met de monniken, werd het toch wel duidelijk dat het ‘Chinese boeddhisme’ van Teh Ching, waar Maha Karuna Chan op gebaseerd is, toch heel anders is dan het Chinese boeddhisme in China. De oecumenische spirit van Teh Ching, die een ‘boeddhayana’ nastreefde waarin theravada en mahayana gezamenlijk zouden kunnen optrekken (vandaar ook zijn theravada-naam Jinarakkhita), is toch anders dan het veel meer traditioneel gerichte Chinese boeddhisme.

Nieuwe religieuze bewegingen

Vanuit religiewetenschappelijk oogpunt kan het nieuwe Chinese boeddhisme wellicht ook worden beschouwd als onderdeel van de ‘nieuwe religieuze bewegingen’. Veel van de monniken in Longquan zijn dertigers. Vaak zijn ze hoogopgeleid. Hun seculiere wetenschappelijke opleiding gaf hen niet de antwoorden op de levensvragen die hen kwelden. De charismatische abt Xuecheng biedt hen een plek in een nieuwe religieuze beweging, die bovendien nog eens geworteld is in een authentieke Chinese culturele traditie.

Wat moeten wij als westerlingen vinden van het Chinese boeddhisme? De romantici die naar China willen afreizen om daar authentieke Chinese chanmeesters te ontmoeten zullen waarschijnlijk teleurgesteld worden. Het Chinese boeddhisme is door en door modern. In de boekwinkel van het klooster Longquan vond ik niet de klassieke koanverzamelingen Wumenguan (De poortloze poort) en Biyanlu (Verhalen van de blauwe rots). Wel zag ik er The Miracle of Mindfulness van Thich Nhat Hanh, en aanverwante publicaties.

Kijk in de spiegel

Moeten we concluderen dat het Chinese staatsboeddhisme onvermijdelijk onzuiver zal zijn en compromissen zal moeten sluiten met de overheid? Niet noodzakelijkerwijs. Niet alleen is het Chinese boeddhisme door de eeuwen heen niet anders dan een staatsboeddhisme geweest, ook is het voor de Chinezen zelf volstrekt vanzelfsprekend dat politiek voor religie gaat. Het boeddhisme krijgt binnen iedere cultuur zijn eigen kleur, ook binnen de Chinese cultuur.

Wat dat betreft is de kennismaking met het Chinese boeddhisme een herinnering voor ons dat het ‘ware boeddhisme’ een wensdroom is die in iedere cultuur op een eigen wijze gestalte krijgt. In de spiegel van het Chinese boeddhisme, en de ‘onzuiverheden’ die we daar menen aan te treffen, kunnen we onze eigen aannames ontwaren over wat het boeddhisme ‘zuiver’ en ‘authentiek’ maakt.

In dat opzicht kan de interculturele dialoog binnen het boeddhisme een ontnuchterende ervaring zijn die onze ideeën over wat boeddhisme inhoudt op losse schroeven kan zetten. – Wacht even, is dat niet precies wat veel boeddhistische soetra’s ons voortdurend proberen te vertellen?

André van der Braak is bijzonder hoogleraar boeddhistische filosofie aan de VU en leraar bij Maha Karuna Chan.

 Dit artikel verscheen eerder in het magazine van Vrienden van het Boeddhisme

Bronnen

  1. van der Braak. ‘Boeddhisme booming in China’, in: Magazine VvB, Lente 2013

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Nieuws Tags: Andre van der Braak, Boeddhisme, China, staatsboeddhisme, Ton Lathouwers

Lees ook:

  1. China – ‘slechts enkele beperkingen op religie’
  2. Maha Karuna Ch’an – geschokt door beschuldigingen seksueel wangedrag abt Lonquanklooster
  3. Meer dan 900 oude culturele relikwieën ontdekt in Chinese boeddhistische tempel
  4. Communistische leiders China doen boeddhistische meester Chin Kung in de ban

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald zegt

    23 januari 2015 om 16:28

    Dank voor je ‘verslag’ André!

    • Kees Moerbeek zegt

      23 januari 2015 om 16:59

      Meer over boeddhisme in China:
      http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/tempels_tussen_hoogbouw.html
      http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/boeddhisme_in_china.html

      Hier zijn ook twee korte berichten over boeddhisme in China te vinden:
      http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/nieuwsberichten.html

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.