• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Communistische leiders China doen boeddhistische meester Chin Kung in de ban

18 juli 2019 door de redactie

De communistische leiders van China hebben boeken en dvd’s van de boeddhistische meester Chin Kung (92), die over de hele boeddhistische wereld bekend is vanwege het uitdragen van multiculturele en interreligieuze harmonie, als illegaal bestempeld. De Chinese overheid vindt zijn lezingen in strijd met haar beleid en heeft alle boeken en dvd’s vernietigd.

Meester Chin Kung is een gerespecteerde eminente monnik binnen het Zuivere Land boeddhisme, een school binnen het Mahayanaboeddhisme, die al lang de grootste in China en Oost-Azië is. Hij propageert al bijna 60 jaar de leer van de Boeddha, gelijkheid tussen religies, interculturele en interreligieuze harmonie over de hele wereld.

Chin Kung, wiens formele naam Hsu Yae-hong is, werd geboren in 1927, in Lujiang County in de oostelijke provincie Anhui in China. In 1959 werd hij monnik in de Linji Tempel van Yuanshan in de Taiwanese hoofdstad Taipei, waar hij in 1959 de dharmanaam Jue Chin en een alternatieve naam Chin Kung kreeg, wat “pure leegte” betekent. Meester Chin Kung was een pionier in het gebruik van moderne technologieën – het internet en satelliettelevisie – om Boeddha’s leringen te verspreiden en heeft dvd’s geproduceerd over morele educatie en de leringen van wijzen voor gratis wereldwijde distributie, waardoor het publiek zijn werken kon reproduceren.

‘Ketterse leer’

Ooit genoot hij een wijdverbreide populariteit in China; volgens een rapport van de BBC China uit 2015, waren discs en boeken met toespraken overal op het vasteland te vinden. Maar nu is alles wat te maken heeft met Chin Kung door de autoriteiten bestempeld als “illegaal” of zelfs als “misleidende argumenten en ketterse leer” en is het in het hele land verboden en vernietigd.

In april vielen twee overheidsfunctionarissen in Xingtai in de noordelijke provincie Hebei, een lokale Guanyin-tempel binnen en namen alle boeken en schijven met betrekking tot Chin Kung in beslag. De twee functionarissen verklaarden dat zijn opmerkingen in strijd zijn met het nationale beleid en dat het de tempels daarom verboden is om boeken of voorwerpen van Chin Kung die verband houden met zijn leer te verspreiden of op te slaan.

“Niet alleen zijn deze boeken en -schijven verboden, maar de foto van meester Chin Kung is ook vervangen door een portret van Xi Jinping”, zegt een plaatselijke boeddhist.

Afgelopen november werden in een boeddhistische tempel in Anqing, Anhui, alle boeken met betrekking tot Chin Kung vernietigd. Ambtenaren verbrandden de boeken ter plaatse.

‘Misleidende leerstellingen’

In 2001 richtte Chin Kung de Pure Land Learning College Association, Inc. in Toowoomba, Australië, op om de verspreiding van het boeddhisme voort te zetten. De CCP beweerde dat de instelling gelovigen indoctrineert en de Chinese mainstream ideologie beïnvloedt en beschuldigde de monnik van het verspreiden van misleidende en ketterse leerstellingen. De Anti-Xie Jiao Association in de gemeente Tianjin berispte Chin Kung en het Pure Land Institute ooit rechtstreeks op haar website voor “religieuze interventie” en “culturele infiltratie” in China.

Een boeddhist in de stad Xingtai zei dat, omdat zoveel mensen nu de boeken van meester Chin Kung lezen, de regering bang is dat mensen die naar zijn woorden luisteren de boeddhistische cultuur en gedachte zullen accepteren. “Er zullen steeds minder mensen in het communisme geloven”, verklaart de boeddhist de redenering achter het verbod op de leer van meester Chin Kung.

Bron Bitter Winter – A magazine on religious liberty and human rights in China. Omslagfoto Goff Smeets.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Onderwijs Tags: Boeddhisme, boekverbranding, CCP, censuur, Chin Kung, China, uitsluiten, Zuiver Land

Lees ook:

  1. Communistische partij China neemt leiding Larung Gar over
  2. Bitter Winter – Chinese Communistische Partij scherpt beperkingen op religieuze publicaties aan
  3. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen
  4. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • 18 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 103 – geheugen
  • Extinction Rebellion voert in zwemkleding actie bij studio’s NOS
  • Zindag 20 – Betekenisverkenners
  • Boeddhistische monnik (21) uit ambt gezet omdat hij te klein is
  • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens