• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » Boeddhisten voerden wel degelijk oorlog

Boeddhisten voerden wel degelijk oorlog

25 juni 2014 door de redactie

Sommige mensen zeggen dat er nog nooit in naam van het boeddhisme een oorlog is gevoerd. Maar wat ‘in de naam van boeddhisme’ betekent is discutabel. Boeddhisten hebben zich in de loop der eeuwen wel degelijk met geweld bezig gehouden, met inbegrip van oorlogsvoering, en hebben dergelijke handelingen ook vergoelijkt.

Tibet Chinees leger
Het rode bevrijdingsleger in Tibet.

In de 20e eeuw namen Tibetaanse monniken de wapens op en streden moedig tegen de Chinese troepen van het Volksbevrijdingsleger. Eerder die eeuw vochten zij tegen Britse invallers van Tibet. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ondersteunden boeddhistische monniken in Japan, met name die van de Soto Zen sekte, de agressie van de Japanse landingstroepen in China en Korea. In vorige eeuwen hadden veel Japanse kloosters hun eigen legers, genaamd sohei, samengesteld uit beroepsmilitairen die monniksgewaden droegen, maar geen lid van de orde waren. Tegen de tijd dat ze gingen vechten, vaak tegen rivaliserende boeddhistische legers, trokken ze hun harnas aan.

Het boeddhisme heeft zijn eigen rechtvaardiging voor het toepassen van geweld. In de grote kroniek van Sri Lanka, de Mahavamsa, wordt het verhaal verteld van koning Dutthagamani. Deze koning doodde de Tamilkoning met behulp van een speer die versierd was met een relikwie van de Boeddha. Als boeddhist was Dutthagamani verontrust door het bloedbad dat hij had aangericht, tienduizenden tegenstanders lagen dood op het slagveld.

Hij vroeg een groep van arhats (verlichte monniken) het negatieve karma te berekenen dat hij had opgelopen door deze massamoord. Ze legden uit dat hij schuldig was aan het doden van slechts anderhalf mens. Onder de vijanden bevond zich een strijder die toevlucht had genomen tot Boeddha, dharma en sangha en leefde volgens de vijf voorschriften. De ander had alleen maar toevlucht genomen en telde voor een half mens. De anderen waren volgens de verlichte monniken geen  mensen, dus de koning ondervond daar geen negatief karma van.

Door de geschiedenis heen is het boeddhisme omarmd door koningen en keizers. Ze dachten zo hun bezit, hun landerijen, te kunnen beschermen tegen indringers. Het Huguo Fojiao, het idee dat door het ondersteunen van de gemeenschap van monniken en nonnen, een soort van religieus krachtenveld het koninkrijk zou beschermen-  is een centraal thema in het Oost-Aziatisch boeddhisme. De eerste zentekst in Japan, geschreven door de monnik Myoan Eisai, was getiteld ‘Zen ter bevordering van de verdediging van de staat’ (Kozen gokokuron).

Maar soms hielp deze bescherming niet. De Kalachakra Tantra voorspelt dat in de toekomst een groot boeddhistisch leger de ‘barbaren’ in het gebied van de Himalaya zal aanvallen, die lang geleden de dhamma uit vrijwel heel India hebben verdreven.  Deze ‘barbaren’ zijn aanhangers van Madhumati (Mohammed). Tegenwoordig gebruiken boeddhistische monniken in Sri Lanka en Birma al geweld moslims.

In het boeddhisme gaat het niet altijd om fysiek geweld. In het tantrisch boeddhisme worden zogenaamde bevrijdingsriten uitgevoerd om iemands vijanden te doden. De grote Tibetaanse vertaler Ra Lotsawa gebruikte deze riten om de zoon van Marpa, de leraar van Milarepa, te doden. Om de Japanse invasie in China tijdens de Tweede Wereldoorlog te voorkomen, nodigden de Chinezen de Panchen Lama uit om naar China te komen en tantrische rituelen uit te voeren om de indringers af te weren.

Dit artikel is een aflevering in de serie van het boeddhistisch magazine Tricycle over misvattingen over het boeddhisme van de wetenschappers Robert E. Buswell Jr. en Donald S. Lopez Jr. Zij zijn co-auteurs van de Princeton Dictionary of Buddhism.

 

Categorie: Chinees boeddhisme, Japans boeddhisme, Krijgsmacht, Nieuws, Opmerkelijk, Tibetaans boeddhisme, Zen Tags: Japan, oorlog

Lees ook:

  1. Zen and War: boeddhisten plegen gruweldaden
  2. Boeddhistisch protest in Hiroshima tegen gebruik kernwapens
  3. Boeken – De boeddhistische leraar in een doopsgezinde prediker
  4. Jelle Seidel – Het ‘vredelievende’ boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.