• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » foodwatch: Voedselreclame misleidt onder mom van educatie

foodwatch: Voedselreclame misleidt onder mom van educatie

25 juni 2014 door de redactie

Voedselbedrijven omzeilen de door henzelf opgelegde regels om geen reclame te maken voor kinderen onder de leeftijd van zeven jaar door hun reclame als ‘voorlichting’ te bestempelen. Onder het mom van educatie dringen voedselbedrijven zoals Unilever en McDonalds scholen en kinderdagverblijven binnen om daar reclame te maken. Dat stelt voedselwaakhond foodwatch. Volgens de organisatie verschillen de belangen van educatie en voedselbedrijven fundamenteel van elkaar. De organisatie is daarom een petitie gestart om de overheid te vragen een wettelijk verbod af te kondigen op voedselreclame op scholen en kinderdagverblijven.

foodwatchMaar liefst 91% van de Nederlanders vindt het geen taak van de voedselindustrie om voorlichting te geven over goede voeding. Daarnaast vindt 77% dat kinderen op het kinderdagverblijf beschermd moeten worden tegen reclame van voedselproducenten. Dat blijkt uit een enquête van foodwatch onder duizend Nederlanders. Toch is er geen wet die reclame op scholen en kinderdagverblijven verbiedt. Wel zijn er door de voedselindustrie zelf opgelegde regels, maar die laten reclame onder het mom van voorlichting toe. De reclame is dan verpakt als ‘educatieve activiteit’, maar heeft in de praktijk vaak een commerciële boodschap. Denk aan de smeerdiploma’s van Unilever op kinderdagverblijven, beweeg- en veiligheidsshows van Ronald McDonald op scholen en gesponsorde schoolontbijtjes met onder meer Venz hagelslag op de ontbijttafels. “De educatieve doelen van scholen en kinderdagverblijven zijn niet te verenigen met de commerciële belangen van voedselproducenten. Zij moeten daar dan ook wegblijven”, zegt Meike Rijksen van foodwatch. “Kinderen zijn geen marketingobject en zeker binnen de onderwijsmuren moeten zij veilig kunnen leren en spelen.”

Het smeerdiploma van Unilever was een onderdeel van de ‘beroepencampagne’, een grote reclamecampagne die de multinational voert en die jonge kinderen moet binden aan het merk Blue Band Goede Start. Met het smeerdiploma werden leidsters op het kinderdagverblijf jarenlang ingezet om de kindjes te leren smeren. Lukte dat, dan kreeg de peuter een smeerdiploma mee naar huis, waarop staat: “smeer je groot met margarine op je brood”.

Ook kregen de kinderen een folder voor de ouders mee naar huis. De diploma’s waren versierd met beroepen-figuurtjes, zoals een piloot, brandweerman, ballerina of zangeres. Dezelfde figuurtjes komen terug op slabbetjes, broodtrommels en bordjes die de ouders kunnen sparen of toegestuurd krijgen. Ook is er een beroepenkookboek en kwamen de figuurtjes geruime tijd terug op de actieverpakkingen van Blue Band Goede Start in de supermarkt. In 2013 alleen al ontvingen zo’n 7.000 kinderdagverblijven en peuterspeelzalen ongevraagd het smeerdiploma-pakket. Zo werd het kinderdagverblijf misbruikt als marketingkanaal. Na zeven jaar is Unilever gestopt met het Smeerdiploma, omdat het volgens Unilever ’tijd is voor een nieuwe manier van het overbrengen van de boodschap’.

De bestaande hiaat in de wetgeving opent ook deuren van scholen en kinderdagverblijven voor bedrijven als McDonalds. Speciaal voor scholen heeft de fastfoodketen, een aantal ‘leerzame’ shows ontwikkeld over sporten en bewegen én over opruimen en veiligheid, gegeven door de clown van McDonalds; Ronald McDonald. De ‘lessen’ van Ronald McDonald gaan dus niet over voeding, maar terwijl de clown de kinderen uitleg geeft over het belang van sporten, pronkt het McDonalds logo op zijn clown kostuum.

Meike Rijksen van foodwatch: “Het is onacceptabel dat in een tijd waarin één op de zeven kinderen te dik is, een bedrijf zoals McDonalds onze scholen kan binnendringen. Deze praktijken moeten door de overheid direct aan banden worden gelegd”. foodwatch wil dat de overheid ingrijpt en een wet maakt die reclame van voedselproducenten op scholen en kinderdagverblijven te allen tijde verbiedt. Na het zomerreces zal foodwatch de petitie aanbieden aan de Tweede Kamer.

Bron foodwatch.

 

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Opmerkelijk, Voedsel Tags: educatie, Foodwatch, misleiding, unilever

Lees ook:

  1. ‘Healthy People Blauwe bosbes en framboos’ wint Gouden Windei
  2. foodwatch – ‘Trek vrijbrief NVWA aan misleidende voedselfabrikanten in’
  3. foodwatch – Unilever, Coca-Cola e.a. schorten voedsellogo op: ‘geen draagvlak’
  4. foodwatch –  Een derde bijzonder hoogleraren voeding WUR nog altijd niet transparant over nevenfuncties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arisia zegt

    25 juni 2014 om 19:54

    Aan de andere kant: scholen en kinderdagverblijven hoéven dit niet te doen, toch? Doet zo’n school of verblijf dat wel dan heeft dat wel als voordeel dat je als ouder snel weet dat dit waarschijnlijk niet zo’n goede school of dagverblijf is en het beste is om daar i.i.g. niet je kind naar toe te brengen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De cel in voor het zwaaien met een Palestijnse vlag? Deze wet maakt het mogelijk
    • De spiegel in de chip 5 – Hoe AI ons terugbrengt naar binnen
    • Menno – pre-closure
    • Carnisse grienden – Alles van waarde is niet altijd weerloos
    • Foodwatch – Bevolking eet structureel te veel zout

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.