De Dalai Lama is van mening dat studie van monniken en nonnen in de moderne wetenschap, en de daardoor ontstane verandering, de oorspronkelijke cultuur van het Tibetaanse volk in Tibet kan behouden, doch het land ook kan moderniseren.
Ongeveer zestig speciaal voor dit project geselecteerde boeddhistische monniken en nonnen uit de Tibetaanse traditie, afkomstig uit Nepal en India, volgen deze zomer in het Sarah kloostercomplex in de Himalaya in India, het zogenoemde Emory project. Sommigen zijn jong, anderen al lang geleden hoog opgeleid in de boeddhistische filosofie.
Ze krijgen zes uur per dag, zes dagen per week, de hele zomer lang, en uitgesmeerd over vijf jaar, les in onder meer elementaire wiskunde en geavanceerde neurowetenschappen. Gegeven door Amerikaanse professoren van de Emory University in Atlanta.
De studenten studeren op hun eigen wijze, ze concentreren zich op debatten en het memoriseren van lange schriftelijke passages, maar schrijven weinig op. Zoals ze al eeuwen gewend zijn binnen de Tibetaanse boeddhistische traditie.
Deze wetenschappelijke aanpak weerspiegelt een enorme verandering in de Tibetaanse cultuur. Door de eeuwenlange geïsoleerde ligging bovenop de hoogvlakte van de Himalaya, en het sluiten van grenzen voor buitenlanders, had Tibet weinig toegang tot het moderne leven.
Onderwijs was bijna volledig beperkt tot monastieke scholen. Nieuwe technologieën werden in het historische Tibet gevreesd.
Magie en mystiek zijn nog steeds belangrijke zaken in het leven van velen. De Dalai Lama is een stevig voorstander van modern onderwijs. Geinspireerd door zijn enthousiasme is een serie wetenschappelijke programma’s ontwikkeld, om die te onderwijzen aan monniken, de traditionele kern van de Tibetaanse cultuur.
‘De boeddhistische religie heeft al duizenden jaren een diep begrip van de geest,’ zegt Larry Young, een hoogleraar neurowetenschappen. ‘Nu kunnen ze iets anders over de geest leren, de geest-lichaam interface, hoe de hersenen het lichaam controleren. Ze begrijpen echt op hoog niveau hoe neurocircuits werken.’
Het wetenschappelijke onderwijs aan deze monniken, met de bedoeling die uit te dragen, heeft ook een praktische achtergrond. De Tibetaanse cultuur verwatert. Steeds meer goed opgeleide Han-Chinezen, aangemoedigd door de royale overheidssubsidies, trekken naar Tibet. In grote delen van Tibet zijn ze al talrijker dan Tibetanen. Veel jonge Tibetanen spreken nu een wirwar van Chinees en Tibetaans.
Te midden van grote onrust en demonstraties in Tibet, ten gevolge van de Chinese overheersing, moedigt de Dalai Lama goed onderwijs aan. Zodat Tibetanen hun weg kunnen vinden in de moderne maatschappij en ook vast kunnen houden aan hun tradities. En zich kunnen meten aan de nieuwe bewoners van hun land.
De eerste groep deelnemers aan het Emory programma, 26 monniken en twee nonnen, is inmiddels afgestudeerd. Van hen wordt verwacht dat ze hun kennis zullen doorgeven binnen de klassieke kloosterordes en bijdragen aan het ontwikkelen van modern onderwijs.
Bronnen: Diverse bronnen buitenlandse media.
kees kooij zegt
quote unquote
(zie laatste alinea. )
Het lijkt er toch nog steeds op dat ook het Boeddhisme nog steeds(21ste eeuw) een Paternalistisch gedrag vertoont. Of ligt dit aan de dames zelf ??