Honderden boeddhistische monniken en leken hebben zaterdag in het belangrijkste toeristische gebied van de Thaise hoofdstad Bangkok gedemonstreerd tegen de commerciële uitbuiting van het boeddhistisch gedachtegoed.
De demonstranten waren afkomstig uit Bangkok en andere delen van Thailand. De ‘Knowing Buddha Organization’ (KBO) had tot de demonstratie opgeroepen. Zij wil dat er onder meer door zakenlui, filmstudio’s en organisaties meer respectvol met het boeddhisme wordt omgegaan. En dat commerciële uitbuiting achterwege blijft.
Steeds vaker en meer worden boeddhistische symbolen verwerkt op spijkerbroeken, hemden, T-shirts, tatoeages en andere gebruiksgoederen, uitsluitend met het doel om winst te maken, vindt de organisatie. Zij is daar fel op tegen. KBO wil mensen duidelijk maken dat de Boeddha een te respecteren persoon is en stichter van een wereldreligie.
De grote groep demonstranten trok met spandoeken en sandwichborden met daarop de leus ‘Stop disrespecting Buddha’ door de Khao San Road, een van de belangrijkste winkelstraten in Bangkok, en over de Chatuchak weekmarkt. In dat gebied verkopen veel winkeliers en straatverkopers boeddistische parafernalia aan toeristen.
Sommige winkeliers hadden hun winkel gesloten, maar ze deelden wel pamfletten uit waarin ze hun steun aan de demonstranten betuigden.
De weekmarkt was de belangrijkste bestemming van de demonstranten. Deze staat bekend om de verkoop van onder meer Boeddhabeelden, stoelen in de vorm van een Boeddha en symbolen die gebruikt worden voor het verfraaien van het interieur.
Met name buitenlandse toeristen betuigden hun instemming met de demonstranten. De meeste Thai reageerden onverschillig op de actie. Voor zover bekend is het de eerste demonstratie in de wereld die tegen het commercieel uitbuiten van het boeddhisme gericht is.
Bron: Diverse buitenlandse persbureaus.
Frank Uyttebroeck zegt
En dus ook hier:
“Ceci n’est pas une pipe”.
Paul van Buuren zegt
Ik word er wat bijbels van. Iets met balken en splinters in ogen. En zonder zonde de eerste steen gooien.
Syl zegt
In ieder geval de eerste die het nieuws haalt.
Laten we niet denken dat commercieel boeddhisme alleen het gebruik is van symbolen voor commerciële producten.
Wat te denken van de prijzen van cursussen hier in Nederland en elders?
Wij kunnen het niet betalen om ons aan te sluiten bij het boeddhistisch centrum hier.
Frank zegt
@Syl: als er zoveel geld gevraagd wordt voor lessen en het aansluiten dat sommigen geen toegang hebben, dan is er werkelijk wat mis met dat betreffende centrum (of die centra).
Gelukkig zijn er in Nederland (en elders in het Westen) ook nog groepen die niet uitsluitend toegankelijk zijn voor zeer gegoede hoog-intellectuelen.
Joop Romeijn zegt
@Frank: wat denk je van zeer gegoede laag-intellectuelen?
Er zijn inderdaad gelukkig genoeg centra die niet veel vragen; of beter: het in de vorm van dana aan de mensen overlaten; maar vooral boeddhisme in de vorm van cursussen weet men duur te makenm.
Overigens vind ik het een goed initiatief, zo’n actie als in Bangkok. Hoewel is m.i. weer op z’n retour is (het boeddhisme raakt gelukkig uit de mode), wordt ook hier de Boeddha en het boeddhisme misbruikt voor marketing.