• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Wakker Dier: ‘Albert Heijn stunt steeds vaker met plofkip’

Wakker Dier: ‘Albert Heijn stunt steeds vaker met plofkip’

18 oktober 2013 door de redactie

Albert Heijn heeft de plofkip in de eerste helft van 2013 bijna drie keer meer in de reclame gedaan dan in dezelfde periode in 2012. Met name de kiloknaller aanbiedingen met de voordeelverpakking, zorgen steeds voor een enorme piek in de verkoop. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier en cijfers van marktonderzoekbureau IRI Nederland.

Albert Heijn, kip. Foto Wakker Dier.
Albert Heijn, kip. Foto Wakker Dier.

Het vaker stunten staat haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche, mede ondertekend door Albert Heijn, dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk dient te worden vervangen. Maar diervriendelijkere kip met één Beter Leven ster was slechts af en toe in de aanbieding en kip met twee of drie Beter Leven sterren werd helemaal niet gepromoot in de folder of website.

Marktonderzoekbureau IRI zette de verkoopcijfers in plofkip van zeven supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Jan Linders, Deen, EMTÉ, Plus en MCD) op een rij. Deze ketens zijn samen goed voor 65% van alle verkochte supermarktkip. Wakker Dier vergeleek deze cijfers met de aanbiedingen van Albert Heijn. Hieruit bleek dat de pieken in de verkoop bijna naadloos aansluiten bij de aanbiedingen met de voordeelverpakking.

Albert Heijn snelste groeier in stunten met plofkip

Wakker Dier monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de 8 grootste supermarkten. Albert Heijn groeit het snelst in het aantal stunts met plofkip. In de eerste helft van 2013 had Albert Heijn 58 keer plofkip in de reclame, hetzij in de folder of op de website, terwijl dat in dezelfde periode van 2012 nog 21 keer was; een toename van 176%. Enkel C1000 stunt vaker met plofkip dan Albert Heijn. Ook Aldi, Dirk van de Broek en Plus stunten in 2013 weer meer dan in 2012. Bij Emté, Lidl en Jumbo nam het aantal stunts af. Jumbo beloofde helemaal te stoppen met promoten van plofkip buiten de winkel, maar maakt dat niet waar.

Supermarkt Stunts in 2012Q 1&2 Stunts in 2013Q 1& 2 Toe/afname
AH 21 58 +176%
Aldi 9 17 +89%
Plus 26 43 +65%
C1000 52 70 +35%
DvdB 44 48 +9%
Emté 55 47 -15%
Lidl 20 15 -25%
Jumbo 9 5 -45%

 

Vooruitgang, ondanks gedrag supermarkten

Ondanks dat supermarkten zich keer op keer storten in prijsoorlogen en krampachtig blijven proberen om klanten te trekken met goedkope vleesaanbiedingen, is de Nederlander minder happig op vlees. Het tweede kwartaal van 2013 laat een flinke daling zien in bijna alle categorieën vergeleken met het zelfde kwartaal in 2012 (PVE 2013): varkensvlees -8,3%, rundvlees -7,6%, gehakt -5,5%, pluimvee -2,3%, vleeswaren -5,5%.  De verkoop van kip met een beter leven is sinds 2011 met 80 procent gestegen.

Veel bekende A-merken, alle producenten van babyvoeding, bedrijfskantines van gerenommeerde bedrijven en 24 ziekenhuizen besloten al van de plofkip af te stappen. Het toenemende stunten van supermarkten zoals Albert Heijn, vindt Wakker Dier dan ook onbegrijpelijk. Wakker Dier zal blijven campagne voeren voor een plofkip-vrij schap.

Bron Wakker Dier.

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Albert Heijn, groei, kip, plofkip, stunten, verkoop, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier hekelt gestunt met lokkip bij Albert Heijn
  2. Wakker Dier waarschuwt AH-klanten voor plofkip
  3. Reclame Code Commissie: Helft plofkippen bij AH en Jumbo is kreupel
  4. Wakker Dier ageert tegen ‘stuntzucht’ van Albert Heijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.