Het is volgens Foodwatch compleet onacceptabel dat voedselproducenten en supermarkten in Nederland nog steeds consumenten misleiden met het label ‘volkoren’ op voedselproducten die niet volledig uit volkorenmeel bestaan. Nieuw onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft aangetoond dat ruim een kwart van de onderzochte gevallen misleidend is door een onjuiste volkorenclaim. Dit malafide gedrag ondermijnt het vertrouwen van consumenten en draagt bij aan verwarring over wat nu echt gezond is.
Frank Lindner, campagneleider bij voedselwaakhond Foodwatch: “De afgelopen jaren hebben we al met regelmaat misleidende volkorenclaims aangekaart bij de Reclame Code Commissie. En ook al staat in het Warenwetbesluit Meel en Brood heel duidelijk wat precies volkoren is en mag zijn, fabrikanten en supermarkten lappen deze regels massaal aan hun laars. Ongehoord dat Albert Heijn, Go-Tan, G’woon, Conimex, Honig, Jumbo en Plus wettelijk misleidende producten verkopen of hebben verkocht. Dit soort praktijken moet nog veel harder worden aangepakt. De boetes van de NVWA van 525 euro per product zijn voor dit soort bedrijven natuurlijk een lachertje. Er moet strengere regelgeving en handhaving komen om consumenten goed te beschermen tegen misleiding. Het hele systeem moet op de schop. Van reactief naar pro-actief.”
Uit het onderzoek van de NVWA blijkt dat 51 van de 190 onderzochte producten die als volkoren zijn geëtiketteerd niet volledig uit volkorenmeel bestaat. Dit is een vorm van misleiding die consumenten ertoe aanzet om producten te kopen waarvan ze denken dat ze gezonder zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn. Uit het onderzoek blijkt dat er door fabrikanten vooral verkeerde aanduidingen zijn gebruikt op verpakkingen.
Lindner: “Wij roepen consumenten op om zeer kritisch te blijven en de etiketten goed te lezen. Kijk niet alleen naar de voorzijde van de verpakking die bolstaat van de marketingpraatjes en plaatjes, maar controleer vooral de ingrediëntenlijst op de achterkant. Laat je niet misleiden door claims op de verpakking en informeer goed over wat je eet.”