• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » RCC – Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen

RCC – Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen

26 november 2020 door de redactie

Voedselproducenten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk gaan meerdere verpakkingen waarop ze nog altijd kinderidolen zoals Paw Patrol, Frozen en Minions gebruiken aanpassen of uit de markt halen. Dit doen ze naar aanleiding van klachtenprocedures die foodwatch heeft aangespannen bij de Reclame Code Commissie. De commissie heeft de voedselwaakhond in het merendeel van de gevallen gelijk gegeven.

Volgens de Nederlandse Reclame Code mag het plaatsen van zogenaamde licenced kinderidolen op ongezonde snacks en tussendoortjes niet meer sinds juli van dit jaar, maar toch gebruiken producenten nog steeds kinderidolen om de aandacht van de jongste kinderen te trekken. Foodwatch eist dat alle voedselproducenten stoppen met het overtreden van de kindermarketingregels.

Frank Lindner, campaigner bij foodwatch: “Het is ons opgevallen dat de producenten ergens wel weten dat ze in essentie fout zitten door nog altijd bekende kinderidolen te gebruiken. Maar in hun verweren proberen ze toch om zich te beroepen op de kleinste lettertjes uit de reclamecode en uitzonderingsposities om toch hun gelijk te krijgen. Gelukkig is de Reclame Code Commissie hier in het merendeel van de klachten niet voor gevallen.”

Lokken met idolen

Foodwatch deed afgelopen zomer onderzoek in supermarktvestigingen en op webshops van Albert Heijn, Jumbo en Plus. De waakhond kwam diverse voedingsmiddelen tegen, vooral ongezonde tussendoortjes, waarop nog steeds bekende kinderidolen stonden. Onder meer een alcoholvrije bubbeldrank met daarop Minions. Verder ook koekjes, cakejes en ijsjes met Paw Patrol en Frozen. En een kindertoetje met daarop Peppa Pig en Paw Patrol. In totaal zijn negen producten door de voedselwaakhond naar de Reclame Code Commissie gestuurd ter beoordeling.

Op 1 februari 2019 is er een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) in werking getreden. In de basis geldt dat reclame maken met behulp van bekende kinderidolen niet mag wanneer het gaat om kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Deze basisregel geldt ook voor verpakkingen. De overgangstermijn van 17 maanden na inwerkingtreding liep op 1 juli van dit jaar af.

Schuldbekentenis

De beklaagde Tsjechische voedselproducent Dairy4Fun koos direct eieren voor z’n geld. Het bedrijf meldde al voor de hoorzitting met de commissie dat het de puddingdesserts in een plastic ei met daarop Peppa Pig en Paw Patrol direct uit productie ging nemen. De wikkels van de verpakkingen zijn nu voorzien van door het bedrijf zelfontworpen fantasiefiguren. Deze zogeheten branded characters mogen nog altijd wel worden gebruikt in reclame en op verpakkingen, ook op die gericht op allerjongste kinderen. In de ogen van foodwatch is dit jammerlijk en vraagt om verdere aanscherping van de regels rondom kindermarketing. Onderzoek toont aan dat de zelfbedachte figuren jonge kinderen net zo hard verleiden als bekende kinderidolen uit series, speelgoed en films.

Gezond snoepgoed?

De klacht van foodwatch tegen het Nederlandse FruitFunk is door de commissie ongegrond verklaard, omdat FruitFunk een nog lopend media-contract kon overleggen waardoor het gebruik van bekende kinderidolen nog wel is toegestaan. FruitFunk gaf in het verweer aan dat het in het geval van hun Strawberry Fruit Flakes om ‘gezond snoepgoed’ gaat dat zou worden ondersteund door het Voedingscentrum en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), wat ook tot een uitzonderingspositie zou kunnen leiden. Hier wilde de commissie niet in meegaan. Het bedrijf gaf tijdens de zitting uit eigen beweging aan dat ze gezien de consternatie het product in Nederland niet meer zullen voorzien van Paw Patrol afbeeldingen.

Het Belgische 4Retail kwam harder in het verweer en trok de definitie van reclame en de leeftijdsgrenzen volgens de Nederlandse reclamecode in twijfel, maar is door de Reclame Code Commissie voor vijf van de in totaal zes beklaagde producten op de vingers getikt. Hun Zagazoe! producten Choco Bars Paw Patrol koeken, Icepaws Paw Patrol ijsjes, Party Bubbles Minions drank, Biscuits Frozen koeken en Mini Cakes Frozen II zijn in strijd met de regels. Voor de Zagazoe! Fabeltjeskrant Fruit Bakes gold een nog lopend media-contract. 4Retail gaf tijdens de zitting aan dit product uit te gaan faseren. De Paw Patrol chocolade koekjes en ijsjes, en de Frozen II cakejes worden eveneens snel uit de productie genomen.

Overigens boden de verkopende supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus gelijk na de klacht van foodwatch aan de producten uit voorzorg uit de schappen te halen en niet meer bij te bestellen bij de fabrikanten.

Bron foodwatch.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Nieuws, Voedsel, Zorg Tags: Foodwatch, kinderen, koekjes, misleiding, RCC, snoepgoed

Lees ook:

  1. Reclame Code Commissie – Albert Heijn, Jumbo, Bolletje e.a. misleiden rond volkorenproducten
  2. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  3. RCC: ‘Farmers Defence Force misleidt met tv-spot’
  4. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Arie Vuyk speelt zijn spirituele cabaretprogramma Every Boeddha Happy
    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens