Uit een inventarisatie van foodwatch blijkt dat supermarkten nog altijd tientallen producten verkopen met de omstreden kleurstoffen van de ‘Southampton Six’. Sinds 2010 zijn fabrikanten die deze kleurstoffen gebruiken verplicht de disclaimer “kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden” op de verpakking te zetten.

De verwachting was dat hierdoor deze omstreden E-nummers massaal zouden worden vervangen door minder omstreden en natuurlijke kleurstoffen. Leden van het Europees Parlement riepen hiertoe op. De voedingsindustrie beloofde hier gehoor aan te geven. Deze belofte is echter maar deels waargemaakt. foodwatch vindt het dan ook 5 jaar later tijd geworden dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en definitief de producten met deze kleurstoffen uit hun winkels weren.

Daarom is foodwatch een e-mailactie gestart tegen de marktleiders Albert Heijn en Jumbo die beiden nog tientallen van deze producten verkopen. Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch: “Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico’s willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.”

Omstreden kleurstoffen: waarschuwing en disclaimer

Azo-kleurstoffen staan al lange tijd ter discussie. Een doorbraak in de discussie volgde nadat wetenschappers van de Universiteit van Southampton in 2007 op basis van onderzoek concludeerden dat de 5 azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 en 1 andere kleurstof E104, hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken. Sindsdien worden deze kleurstoffen de ‘Southampton Six’ genoemd.

foodwatch kleurstoffenDe Engelse overheid, opdrachtgever van het onderzoek, adviseerde ouders en fabrikanten vervolgens om de kleurstoffen voortaan te mijden. De EFSA, een deskundigenpanel die de Europese Commissie adviseert, vond een verbod echter nog niet nodig. De Raad van Ministers van Europa besloot vervolgens fabrikanten te verplichten vanaf 2010 op de producten met deze kleurstoffen een disclaimer te plaatsen: “Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.” De verwachting was dat deze disclaimer bij fabrikanten tot gevolg zou hebben dat zij deze kleurstoffen zouden vervangen.

Een woordvoerder van de voedingsindustrie verklaarde destijds ook in het tv programma Tros Radar: “Maar wij denken dat consumenten hierdoor verontrust zullen zijn, onterecht overigens. En daarom zullen wij er voor zorgen dat deze kleurstoffen uit de producten zullen verdwijnen.” Een deel van de fabrikanten stapte daadwerkelijk over op natuurlijke kleurstoffen of geen kleurstoffen, maar nog altijd blijft een deel van de fabrikanten deze omstreden kleurstoffen gebruiken. Uit een inventarisatie bij de grote supermarkten blijkt dat Albert Heijn nog zeker 30 en Jumbo minstens 50 producten verkopen met deze kleurstoffen, exclusief de alcoholische dranken. Het betreffen voornamelijk frisdranken en snoep maar ook producten als vitaminepillen, vleesbeleg, medicijnen, dressings, bonbons en bakproducten.

Om de verkoop van de producten met deze kleurstoffen te stoppen, start foodwatch vandaag een e-mailactie richting de marktleiders onder de supermarkten, Albert Heijn en Jumbo, die samen meer dan de helft van alle boodschappen verkopen. Deze supermarkten zouden geen onveilige producten moeten willen verkopen. Het is nu tijd om de resterende producten met de ‘Southampton Six’ kleurstoffen uit het assortiment te nemen. Consumenten kunnen meedoen aan e-mailactie via de website van foodwatch.

Bron foodwatch.

foodwatch is de onafhankelijke non-profit voedselwaakhond, die actief is in Nederland, Duitsland en sinds kort ook in Frankrijk. De organisatie ontvangt geen geld van de overheid of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving die consumenten beschermt tegen gezondheidsrisico’s en fraude. Ook eist foodwatch transparantie in de voedselketen. Dit doet ze via onderzoek, overleg, lobby en acties. Samen met consumenten staat foodwatch voor eerlijk, veilig en gezond eten.

Categorieën: Natuur, Nieuws, Voedsel, Politiek, Gezondheid
Tags: , , , , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk