Judith de Leeuw – een van de beroemdste street artists ter wereld – onthulde op maandag 2 oktober haar nieuwe, tien meter hoge muurschildering op de blinde zijgevel van een rijksmonument aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Met het kunstwerk ‘Our land’ wil ze religies herenigen en zich afzetten tegen de groeiende haat tussen joden en moslims in de hoofdstad.
Door voor het eerst in Nederland een nieuwe techniek uit Parijs te gebruiken, wil ze daarnaast het verbod op muurschilderingen op monumenten doorbreken. Vooral Amsterdam is hierin erg streng. Op monumenten mogen geen street art of andere kunstwerken aangebracht worden. ,,Daardoor ligt de hele street art scene op zijn gat. Misschien kan ik hierdoor die scene vlottrekken en zorgen dat iedereen weer van zijn billen komt’, zegt De Leeuw.
De gepatenteerde nieuwe techniek van Anje Lag heet Plastigraff en wordt in Parijs al volop gebruikt op de gevels van beroemde gebouwen en monumenten. De muurschildering wordt daarbij aangebracht op een soort gigantische sticker van tien tot vijftien meter hoog, die na verloop van tijd weer verwijderd kan worden. Zo worden monumenten niet aangetast. ,,Je brengt het aan als een sticker en haalt het weer weg als een sticker. Daarna kun je het kunstwerk bijvoorbeeld inlijsten en verkopen’, legt De Leeuw uit.
Verbroedering joden en moslims
Op de muurschildering staan twee verliefde mensen. Uit hun aderen groeit een boom waar de drie symbolen van de islam (maansikkel), jodendom (Davidster) en christendom (kruis) in hangen. Het symboliseert de hereniging van religies, die de laatste jaren met steeds meer haat tegenover elkaar zijn komen te staan. De Leeuw groeide als een van de weinige joden op in de Amsterdamse wijk Osdorp en werd samen met haar familie gediscrimineerd en mishandeld door het groeiend aantal moslimjongeren. Met een islamitische vriend ging ze in gesprek over de bron van deze onderlinge haat en discriminatie en zocht ze naar een beeldtaal om de religies weer te herenigen. De Leeuw: ,,Amsterdam is een stad waar alles kan, waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn en waar alle mensen samenkomen. Dan kunnen we als Amsterdammers zeggen: dit is ons land. Een plek waar alle Abrahamse religies samen komen. Vele zijn vergeten dat we delfde roots in religie hebben. Met dit kunstwerk breng ik die boodschap vanuit de buitenwijken naar het centrum.’
Tot het laatst geheim
De Leeuw maakte de muurschildering op de blinde zijgevel van het monumentale pand aan de Vijzelgracht 47. Ze had echter geen vergunning. ,,Ik moet dit doen om te bewijzen dat het kan. Anders komen we niet voorbij de bureaucratie en blijven anderen steeds maar graffiti tags op monumenten spuiten’, legt ze uit.
Om haar muurschildering tot het laatst geheim te kunnen houden, werkte De Leeuw de afgelopen weken in Parijs aan haar street art. Zondag 1 oktober werd het naar Amsterdam gebracht en in één dag gemonteerd op de gevel. Maandag 2 oktober vond de onthulling plaats.
Samen met Banksy en Haring
Judith de Leeuw (28) begon op haar vijftiende met muurschilderingen en is uitgegroeid tot een van de bekendste street artists ter wereld. Haar kunstwerken zijn in 41 landen over de hele wereld te zien. De foto van haar portret van Amy Winehouse op een muur in Amsterdam ging de hele wereld over. De Leeuw won diverse internationale prijzen voor beste muurschilderingen. Haar werk werd tentoongesteld samen met dat van andere beroemde street artist als Banksy en Keith Haring. In 2022 werd ze door koning Willem Alexander en koningin Maxima uitgenodigd om bij het bezoek van de Italiaanse president in het Paleis op de Dam de internationale artistieke samenwerking te vertegenwoordigen. ,,Mijn grote droom zou zijn om een keer een muurschildering op het Paleis op de Dam te mogen maken,’ zegt ze.