• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Thaise rechtbank – Moslimmeisjes mogen hijabs dragen op boeddhistische school

Thaise rechtbank – Moslimmeisjes mogen hijabs dragen op boeddhistische school

24 april 2022 door de redactie

Een  in Thailand’s islamitische meerderheidsgebied gevestigde rechtbank oordeelde afgelopen donderdag dat moslimmeisjes hijabs mogen dragen op een boeddhistische school die is gehuisvest in een boeddhistische tempel. De directeur had de religieuze hoofdbedekking juist verboden als onderdeel van de kledingcode op de campus.

In zijn beslissing oordeelde de rechtbank in de provincie Yala in het voordeel van ouders die in 2018 een petitie indienden nadat de directeur van de Anuban Pattani-school in de provincie Pattani een beleid had gehandhaafd dat alle studenten verplichtte schooluniformen te dragen en hijabs verbood, die hij op tempelgronden ongepast achtte.

De Anuban Pattani School, een lagere school, is gevestigd op het terrein van Wat Noppawongsaram, een boeddhistische tempel in het diepe zuiden waar 80 procent van de 2 miljoen mensen in de grensregio moslim is. Soortgelijke problemen met moslimmeisjes die openbare of boeddhistische scholen bezoeken, zijn niet gemeld elders in Thailand, dat voor het merendeel boeddhistisch is. De schoolleiding heeft 30 dagen de tijd om tegen de uitspraak van de rechtbank in beroep te gaan.

De kwestie dateert van mei 2018 en begon met het handhaven van de kledingvoorschriften- meisjes moesten volgens de voorschriften voor schooluniformen ook knielange rokken dragen en jongens korte broeken. De kledingvoorschriften van de school waren volgens het schoolhoofd al jaren van kracht, maar een protest van moslimouders leidde ertoe dat boeddhistische gemeenschapsleden een tegenprotest lanceerden. De school telt bijna 2000 leerlingen en 40% daarvan is moslim. De ouders van 20 leerlingen dienden een petitie in die leidde tot een gerechtelijk bevel waardoor de meisjes zich aan de islamitische kledingvoorschriften mochten houden.

In juni 2018, op het hoogtepunt van de controverse, publiceerde het ministerie van Onderwijs in Bangkok informatie in de Royal Gazette waarin de regels en bepalingen voor kledingvoorschriften op scholen in het hele land werden uiteengezet. Moslimstudenten op niet-islamitische scholen mochten hijabs dragen en konden ‘kiezen’ voor het dragen van uniformen of het volgen van de dresscode – behalve op scholen die zich op tempelterreinen bevinden, waar het onder bepaalde voorwaarden verplicht zou zijn.

Volgens de mededeling in de Gazette zou de verplichting voor scholen op tempelterreinen afhangen van de vraag of tussen de eigenaar van het terrein – de tempel – en de school een overeenkomst over een dresscode voor scholen is gesloten. In het geval van de Anuban Pattani-school blijft het echter onduidelijk of de geestelijken die de leiding over de tempel hebben, ooit een overeenkomst over een dresscode hebben gesloten en deze voor de leerlingen hebben geëist.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Onderwijs, Politiek, Rechtspraak Tags: hijabs, hoofddoek, islam, meisjes leerlingen, rechtbank, Thailand

Lees ook:

  1. Geweld tegen Thaise boeddisten laait op, zes doden
  2. Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh
  3. Thaise boeddhisten maken islamitische moskeeregistratie onmogelijk
  4. Birmese staatsraad Aung San Suu Kyi voor de rechter

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens