• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Birmese militairen zetten boeddhisme in in strijd om legitimiteit

Birmese militairen zetten boeddhisme in in strijd om legitimiteit

31 januari 2022 door de redactie

Het hoofd van het Birmese leger Min Aung Hlaing en leider van de staatsgreep van vorig jaar, heeft plannen om het grootste beeld van een zittende Boeddha ter wereld te bouwen – als onderdeel van zijn poging om een erfenis te creëren als beschermer van het boeddhisme.

Maar in het afgelopen jaar hebben soldaten bijna 1.500 mensen gedood in een hardhandig optreden tegen de tegenstanders van het leger dat in strijd is met het eerste en belangrijkste principe van het boeddhisme: niet doden. ‘Hun boeddhisme is een nepshow, ze verdienen het niet om boeddhist genoemd te worden. Wij doden geen andere mensen. Wat ze nu doen is het tegenovergestelde van het boeddhisme,’ zegt Agga Wantha, een monnik uit Mandalay die protesten tegen de staatsgreep heeft geleid.

Min Aung Hlaing heeft zijn toevlucht genomen tot methoden die hij in het verleden heeft gebruikt om te proberen enige vorm van legitimiteit op te eisen in dit voor 90 procent boeddhistische land dat de afgelopen 60 jaar voor het grootste deel onder militair gezag heeft gestaan. Dat betekende allianties met vooraanstaande monniken en regelmatige herinneringen aan de toewijding van de hoge officieren aan de Boeddha, ondanks een voortdurende campagne van geweld.

Eind oktober vorig jaar startte het leger een campagne van verschroeide aarde in Thantlang, in het noordwesten van Chin State, waarbij honderden gebouwen werden verwoest en duizenden gedwongen werden hun huizen te ontvluchten. Enkele dagen later bezocht Min Aung Hlaing verschillende kloosters in Mandalay, de op een na grootste stad van Myanmar, om eerbied te betuigen en aalmoezen te geven. Onder de monniken die hij ontmoette was Bhamo Sayadaw, voorzitter van het State Sangha Maha Nayaka Committee, een door de regering benoemde instantie van hoge monniken die toezicht houdt op het boeddhisme en de geestelijkheid in Myanmar.

Bezoeken van militaire leiders aan vooraanstaande monniken worden bijna dagelijks gepubliceerd in de door de staat gecontroleerde media als onderdeel van de public relations-inspanning. Een rapport van het United States Institute of Peace toonde vorige maand aan dat de publieke uitingen van militaire steun voor het boeddhisme bijna verviervoudigden na de staatsgreep. Begin september vorig jaar maakten de militaire autoriteiten bekend dat zij Ashin Wirathu hadden vrijgelaten, een monnik die bekend stond om zijn boeddhistische nationalistische opvattingen, met name zijn onverdraagzame houding tegenover moslims.

Het leger heeft te maken gehad met aanzienlijke oppositie sinds het de burgerleider Aung San Suu Kyi en haar partij, de Nationale Liga voor Democratie (NLD), heeft afgezet in een staatsgreep waarvan het beweerde dat die nodig was vanwege fraude bij de verkiezingen van november 2020. Vrijwel onmiddellijk ontstond een sterke verzetsbeweging, met demonstraties en een massale beweging van burgerlijke ongehoorzaamheid die leidde tot de ontwikkeling van een gedecentraliseerd netwerk van gewapende groepen, bekend als de People’s Defence Force (PDF), die nu in het hele land regelmatig in conflict is met militaire troepen.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: Birma, inzetten boeddhisten, niet doden, regering, respect

Lees ook:

  1. Birma ontkent betrokkenheid bij afsluiten Facebookaccount haatzaaiende monniken
  2. Het jaar 2021 – dag 40 – vredesschande
  3. Birmese junta zet geen boeddhistische monniken in bij wegversperringen
  4. Boeddhistische monniken betogen tegen militaire junta in Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.