Gisteren vroegen vier ex-leden (enkele bestuursleden) van het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen/Mechelen in een schriftelijk verzoek aan het bestuur van dat centrum om transparantie en duidelijkheid te verschaffen over het door de Boeddhistisch Unie België vastgestelde misbruik van de spirituele leider van Ehipassiko Paul Van hooydonck met (een) student(en) van het centrum. Een melding betreft volgens de BUB de gedragingen van Van hooydonck in 2016 met een studente, die zich daarover beklaagde bij de BUB maar volgens de unie zijn er meer gedragingen van gelijkaardige aard.
Eind van deze maand beslist de ledenvergadering van de Boeddhistische Unie België (BUB) of het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen en Mechelen, Vlaanderen, het lidmaatschap van de unie mag behouden. Aanleiding tot het beraad is een klacht van vier vrouwen, allen ex-leden van Ehipassiko, aan de BUB, dat grensoverschrijdend en door de BUB vastgesteld gedrag van de spirituele leraar van Ehipassiko Paul Van hooydonck niet bespreekbaar is binnen Ehipassiko, zodat er geen proces van heling kan ontstaan en verder misbruik in de toekomst kan worden voorkomen.
Het bestuur van Ehipassiko maakte begin deze maand bekend geen lid meer van de BUB te willen zijn, zich in de vergadering op 30 januari niet tegen de aanklacht te zullen verdedigen met het argument dat de BUB vooringenomen is en Ehipassiko al veroordeeld is.
Het Boeddhistisch Dagblad vroeg naar aanleiding van deze publicatie en de klacht van de vier klokkenluiders in het kader van het journalistieke hoor- en wederhoor het huidige bestuur van Ehipassiko om te reageren op hun klacht. Vanmorgen zond Paul Van hooydonck aan de BD-redactie -eenmalig- de volgende tekst.
Van hooydonck aan BD-redactie:
‘Je vroeg om een reactie van Ehipassiko die je zou kunnen publiceren als wederwoord op het laatste mailtje met aantijgingen van Heidi Rommens, onze vroegere coördinator en penningmeester, die nu haar eigen sangha oprichtte in Antwerpen.
Aangezien de aantijgingen hoofdzakelijk mijn persoon betreffen zou ikzelf willen reageren. Alleen deze ene keer. Voor eens en voor altijd.
Hierbij een tekstje uit mijn persoonlijke naam. Het is waar ik voor sta.
Vrienden van het Boeddhistisch Dagblad,
Dit heb ik te zeggen.
Eenvoudig en helder.
Aan hen die pijn leden omwille van mijn handelen: mijn welgemeende excuses.
Ik heb geleerd van mijn fouten.
Aan hen die vanuit oprechtheid hun stem laten horen:
Ik heb jullie gehoord.
Aan hen die vanuit rancune of haat opblazen om te beschadigen, bekladden, manipuleren of misbruik maken van het huidige maatschappelijke klaag-klimaat om oude rekeningen te vereffenen of hun grote dogmatische gelijk te halen:
Ik ga niet mee in jullie verhaal.
Mogen we allen de tijdloze stille essentie van ons wezen herkennen, cultiveren en permanent zijn.
Dat is mijn diepste wens en drijfveer in mijn leven.’
Paul Van hooydonck
(oprichter en oud-voorzitter van Ehipassiko Antwerpen-Mechelen)
Einde reactie Van hooydonck.
Tot gisteren werden vanwege de privacy van de vrouwen hun namen niet bekend gemaakt in het Boeddhistisch Dagblad, maar de vrouwen kozen er gisteren voor met een door hen ondertekende verklaring uit de anonimiteit te treden.
De verklaring: ‘ Gedurende vele jaren waren we intens verbonden aan het Ehipassiko Boeddhistisch Centrum Antwerpen-Mechelen. Er zijn verschillende redenen waarom we deze verbinding verbroken hebben en die we nu bekend willen maken. Dit doen we in het belang van transparantie en om de gelegenheid te bieden tot heling van iedereen die beschadigd is door wat hieronder volgt.
De Ethische Commissie van de Boeddhistische Unie van België stelde in 2016 vast dat door (de leraar van Ehipassiko) Paul Van hooydonck grensoverschrijdend gedrag gepleegd werd binnen de sangha. Paul (Van hooydonck) was toen spiritueel leider van Ehipassiko en in deze context werd het grensoverschrijdend gedrag benoemd als seksueel misbruik.
Lange tijd hebben wij getracht te achterhalen wat er precies gebeurd was, alsook om het gedrag bespreekbaar te maken binnen Ehipassiko, om misbruik in de toekomst te voorkomen.
We werden echter zelf slachtoffer van machtsmisbruik. In het Ethisch en Deontologisch Charter van de Boeddhistische Unie van België (de BUB) herkennen we dat wij slachtoffers werden van psychologisch, institutioneel en spiritueel misbruik.
Als Paul (Van hooydonck) om openheid gevraagd werd of aangesproken werd over het gedrag, kwam er ontkenning, negeren, boos worden, victim blaming, vernedering en blameren van de klokkenluiders, en 1 keer zelfs fysiek geweld.
We ervaarden dat het veelgebruikte woord ‘stilte’ staat voor ‘zwijgcultuur’. Uit zelfzorg, vanwege de zwijgcultuur en uit ethische overwegingen verlieten we de sangha in 2020. We zijn echter overlevers, we komen van ons kussen af en trekken nu aan de bel.
We vragen dat het misbruik herkend, en openlijk erkend wordt door de huidige en vroegere spirituele leiders van Ehipassiko.
Wij vragen eveneens aandacht en steun voor iedereen die op een negatieve wijze te maken heeft gehad met misbruik van macht en positie van deze leiders.
Uit de reactie van het bestuur van Ehipassiko bij monde van Bert Caekelbergh blijkt weeral het plegergedrag en gebrek aan transparantie waar wij zo vaak zijn tegenaan gelopen en dat een patroon is geworden binnen de organisatie: boos worden, ontkenning, weglopen, dreigen, victim blaming, anderen beschuldigen (de BUB), in de slachtofferrol kruipen (‘Barbertje moet hangen’) – geen zelfbevraging, noch verantwoording willen afleggen en geen woord over of voor mogelijke slachtoffers. Dit herkennen we ook in de plotse mededeling van het bestuur van Ehipassiko dat het zich terugtrekt uit de BUB terwijl de mogelijkheid bestaat om zich te verdedigen en gehoord te worden op de algemene vergadering, en er een stemming moet plaatsvinden.
Kortom, een bestuur dat de eigen machtspositie steeds opnieuw wil vrijwaren.’
Gemma Panhuysen (sanghalid sedert 2007, lid alg. verg. Ehipassiko sedert 2009, bestuurslid 2012-2020)
Leen Derks (sanghalid sedert 2007, lid alg. verg. Ehipassiko 2010-2020)
Lidia Schinkel (sanghalid en yogadocente sedert 2010, lid alg. verg. Ehipassiko 2015-2020)
Heidi Rommens (sanghalid en bestuurslid 2012-2020, coördinator Ehipassiko 2018-2020).
De vier vrouwen laten bij monde van Heidi Rommens weten niet te zullen reageren op de tekst van Van hooydonck.
Het BD-artikel waarin het door de BUB vastgestelde misbruik in het centrum Ehipassiko wordt beschreven is hier te lezen