• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Bisschop zoekt steun bij mede-gelovigen tegen geweld boeddhistische monniken

Bisschop zoekt steun bij mede-gelovigen tegen geweld boeddhistische monniken

2 mei 2013 door de redactie

Bisschop Raymond Wickramasinghe van Galle (Sri Lanka) zoekt steun bij gelovigen wereldwijd om een eind te maken aan de discriminatie van christenen en moslims in Sri Lanka door de Bodu Bala Sana (BBS), de ‘boeddhistische Taliban’ zoals deze organisatie genoemd wordt.

Het nieuwsagentschap Fides maakt melding van vijftig aanvallen op christenen in 2012 waarbij boeddhistische monniken betrokken waren. In september zou aartsbisschop  Rayyappu Joseph van Mannar licht gewond zijn geraakt nadat hij door stenen was getroffen.

Bodubalasena_logoOok dit jaar gaan de aanvallen door. Op negen maart werd een kerk platgebrand, naar verluidt met hulp van de politie. Verschillende protestantse predikanten zeggen te zijn bedreigd met geweld als ze de uitoefening van hun ambt niet zouden opgeven.

In Sri Lanka is 69% van de bevolking boeddhist, 8% moslim, 7% hindoe en 7% christelijk (rooms-katholiek).

Bron CatholicCulture.org

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: BBS, boeddhisten, christendom, geweld, islam, moslims, radicaal, steun

Lees ook:

  1. Extremistische boeddhisten doden drie moslims.
  2. Sri Lanka – ‘Extremistische boeddhisten achter geweld tegen moslims’
  3. Nog geen einde aan geweld tussen moslims en boeddhisten in Birma
  4. Acht boeddhisten om het leven gebracht in Indonesië

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    2 mei 2013 om 11:25

    Nuttig bericht, en helaas in 98% van de gevallen zijn deze Buddha-Taliban c.q. Buddhanazis toch wel de hoofdschuldigen oftewel was er geen enkel geweld c.q. provocatie vanuit de minderheden. Wat de bisschop niet vermeldt, maar daarvoor is het ook allemaal media-gedrag, zijn die overige 2%:
    * Onethisch bekeergedrag van met name een aantal kleinere Amerikaanse protestantse sektes. (Jawel, die griezels kom je overal tegen – zijn ook hoofdverantwoordelijk voor de toenemende repressie van homo’s etc. in Afrika). In Azie, o.a. Lanka en India, gaat het o.a. om mensen bekeren door ze een baan en huis aan te bieden. Natuurlijk is het de vrije keus van die mensen om hun religieuze affiniteit aan de hoogste bieder te verkopen maar het gedrag van de sektes is wel degelijk sociaal erg op of over de rand; door het typische 3e wereld groepsgedrag kan zo’n bekering namelijk hele families en dorpen uit elkaar scheuren en tot felle, soms gewelddadige, twisten leiden.
    * Onethisch gedrag van, jawel, de vanuit de Olielanden gefinancierde Wahabistische moslims in Lanka. Ze hebben o.a. liberale soefi-moskeeen via chantage of zelfs platbranden gedwongen een meer strakke koers te volgen, zijn verantwoordelijk voor een grote stijging van (al dan niet door familie gedwongen) gebruik van sluier/hoofddoek etc. door de vrouwen en meisjes, etc. etc.
    En beide soorten ‘incidenten’ worden natuurlijk volop gebruikt door clubs als de BBS om hun gedrag ook tegenover de overige 98% Christenen en Moslims te rechtvaardigen.

    Wijsheid gewenst,

  2. Prabodh zegt

    2 mei 2013 om 14:06

    Gevoel van plaatsvervangende schaamte komt bij mij op als ik dit lees over “medeboeddhisten”.
    “Deze bisschop zoekt steun”. Hoe kunnen we hem dan helpen?
    Prabodh

  3. Ujukarin zegt

    2 mei 2013 om 14:38

    Goede vraag. Ik denk dat het antwoord individueel is.
    * Heb je ‘iets’ met collectieve aktie, in de richting van aktiegroepen/petities/politiek, dan zou je je kunnen inzetten voor pressie op diegenen die deze ellende veroorzaken. Via Amnesty International (noem maar wat hoor, weet niet zeker of die direkt dit hun taak zouden vinden), Avaaz.org dat je veel tegenkomt in de Birmese situatie dus ook hier minderheden zal willen beschermen, etc. etc.
    * Daarnaast heeft denk ik ieder die zich serieus boeddhist wil noemen ‘iets’ met eigen verantwoordelijkheid en zich ethisch gedragen. En dat betekent ook staan voor wat je vindt als anderen het ermee oneens zijn. In de Singhalese gemeenschap wereldwijd, ook die in Nederland, zijn heel wat mensen te vinden die (waarschijnlijk deels niet-goed-geinformeerd) delen van de BBS gedachten aanhangen omdat ze “terugwillen naar de orthodoxe kernwaarden van hun cultuur”. En geloven in de fabeltjes als zouden die 98% van de Christenen en Moslims in Lanka die waarden bedreigen. Via enige zachte drang, door in ieder geval feiten boven tafel te krijgen, kun je met bekenden/familie in die gemeenschap in gesprek gaan en soms hun mening iets bijstellen. Of desnoods afstand van hen nemen, hoe pijnlijk dat ook kan zijn. Heeft in onze Singhalese familie-gemeenschap al de nodige discussies opgeleverd :-(
    Wijsheid gewenst,

  4. Sjoerd Windemuller zegt

    2 mei 2013 om 15:57

    De boeddha leerde ons liefdevolle vriendelijkheid en mededogen tegenover slachtoffers en daders. Het uit de weg gaan van strijd en vernietiging.
    Hoe geven we dat vorm in deze situatie, tegenover moslims, christenen, boeddhisten en alle anderen???

  5. Tom zegt

    2 mei 2013 om 21:05

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen…. Het zijn af en toe net mensen, die boeddhisten in Sri Lanka..

    • Anne zegt

      3 mei 2013 om 00:33

      Waar zit die kat dan in het nauw? Een overgrote meerderheid is toch geen kat in het nauw of ben ik nou zo gek?

  6. Ujukarin zegt

    3 mei 2013 om 06:16

    Het zit inderdaad veel meer tussen de oren dan in realiteit, net zoals in Thailand en Birma bij de boeddhisten aldaar dat ‘bedreigd worden door de bevolkingsgroei van de moslims’. (Of door conversies van boeddhisten tot Christen.) Maar, je raadt het al, er zijn altijd partijen te vinden die dat tussen-de-oren gaarne een beetje aanwakkeren door haat zaaien etc. vanuit eigen belang. Zoals aankomende verkiezingen, aandacht afleiden van de slechte economische situatie etc. De voedingsbodem van racisme aldaar is niet veel anders dan die van racisme hier in Europa…

    Wijsheid gewenst,

  7. Ujukarin zegt

    3 mei 2013 om 11:35

    Aardig breed achtergrondverhaal alhier…

    http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22356306

    With folded palms, Ujukarin

  8. Tom zegt

    3 mei 2013 om 23:09

    Anne, ik geef je één voorbeeld uit een reeks. Kijk naar Noord Korea. Daar is de bevolking in overgrote meerderheid, maar buigt uit angst voor een kleine groep, ja zelfs voor één individu. Het zit ‘m niet (per definitie) in de aantallen. Het zit ‘m meer in: hoever ga je? We hebben hier in NL helaas ook voorbeelden te over hoever sommige minderheden wensen te gaan. Ik keur geweld niet goed, maar elk mens is mens en heeft elk individu zijn eigen, persoonlijke grenzen… Als je die grenzen elke keer overschrijdt komt er een moment van “pay back”. Je kunt een volk nog zo hard onderdrukken, er komt uiteindelijk vanzelf een keerpunt (afschaffing apartheid bijv.)

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.