• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Foodwatch eist einde aan sponsoring EU door bedrijfsleven

3 maart 2021 door de redactie

Drie Europese maatschappelijke organisaties (foodwatch, Corporate Europe Observatory en Climáximo) hebben felle kritiek geuit op de aanhoudende praktijk waarbij multinationals de voorzitterschappen van de Raad van de Europese Unie sponsoren.

De organisaties vragen het huidige Portugese voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie, onder leiding van premier António Costa, en de EU-ambassadeurs van de 27 lidstaten een duidelijk verbod op dergelijke sponsoring in te stellen. Zo’n verbod moet ervoor zorgen dat mogelijke belangenconflicten worden vermeden. Daartoe is vandaag een gezamenlijke online petitie gelanceerd.

“Vervuilende energiebedrijven, junkfood-fabrikanten, technologiereuzen en luxe automerken sponsoren al jaren het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Deze dubieuze praktijk gaat nog altijd door. Voor dergelijke sponsoring is helemaal geen plaats”, zegt campagneleider Vicky Cann van Corporate Europe Observatory (CEO), een in Brussel gevestigde non-profit onderzoeks- en actiegroep.

“Het huidige EU-voorzitterschap van de Raad, de Portugese regering, heeft onlangs sponsordeals gesloten met Sumol + Compal, de distributeur van PepsiCo in Portugal. En met The Navigator Company, een papierproducent die in verband wordt gebracht met monocultuurplantages en bosbranden in Portugal en met landroof in Mozambique”, voegt Manuel Araújo van Climáximo toe, een Portugese organisatie van activisten voor klimaatrechtvaardigheid. “Het is volstrekt onaanvaardbaar dat EU-regeringen sponsordeals sluiten met bedrijven die ambitieuze EU-lobbyagenda’s hebben, en waarvan de producten in directe tegenspraak zijn met het Europese beleid dat wordt ontwikkeld”, vervolgt Araújo.

“De Green Deal van de EU, de Farm to Fork-strategie en het EU-plan voor kankerbestrijding erkennen allemaal dat wat we consumeren directe gevolgen heeft voor de gezondheid en het milieu. En toch worden bedrijven die met suiker volgestopte frisdranken produceren actief gepromoot door onze beleidsmakers”, voegt campagneleider Suzy Sumner van de Europese consumentenorganisatie foodwatch toe.

Vorig jaar had foodwatch met een officiële klacht bij de Europese Ombudsman Emily O’Reilly al succes: de ombudsman was het ermee eens dat deze sponsordeals met bedrijven reputatierisico’s vormen voor de EU, en dat er richtlijnen moesten komen. Een half jaar later hebben de regeringen van de EU-lidstaten helaas nog steeds geen overeenstemming bereikt over de richtlijnen. Bovendien lijken ze vastbesloten om het toch al problematische voorstel dat op tafel ligt af te zwakken. De zwakke richtsnoeren worden binnenkort besproken op een vergadering van de EU-ambassadeurs in de Raad, COREPER.

Corporate Europe Observatory, Climáximo en foodwatch roepen de premier van het huidige EU-voorzitterschap, António Costa van Portugal, en de ambassadeurs van alle EU-lidstaten op om de juiste beslissing te nemen en alle toekomstige sponsorovereenkomsten te verbieden.

“Het is eenvoudig: de enige richtlijn die nodig is, is geen sponsordeals tussen bedrijven en de regeringen die het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie bekleden”, concludeert foodwatch.

Bron foodwatch.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Milieu, Nieuws, Politiek, Voedsel Tags: bedrijfsleven, EU, Foodwatch, ongezond, sponsoring

Lees ook:

  1. foodwatch – hormoonverstorende pesticiden nog jaren lang toegestaan
  2. foodwatch – ‘Bayer AG, Syngenta en BASF exporteren in EU verboden pesticiden naar ontwikkelingslanden’
  3. Al 1,3 miljoen handtekeningen tegen toelating glyfosaat
  4. foodwatch – Verlengingen omstreden pesticiden zonder veiligheidstoets onder vuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    4 maart 2021 om 09:20

    Money rules!!!

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 25 april 2021
    Boeddhisme in een notendop
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten als passe-partout: genade
  • Het jaar 2021 – dag 109 – democratie
  • Junta Birma – meer dan 23.000 gevangenen vrijgelaten
  • Moord op boeddhistische monnik lijkt opgelost
  • CLW spant rechtszaak aan tegen Nederlandse staat vanwege strafbaarheid hulp bij zelfdoding

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens