• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Chinese toeristen zien Lhasa als een openluchtmuseum’

‘Chinese toeristen zien Lhasa als een openluchtmuseum’

25 juli 2020 door de redactie

Chinese toeristen stromen in grote aantallen naar de regionale hoofdstad van Tibet, Lhasa, en verdringen elkaar op religieuze plaatsen die voor veel Tibetanen verboden zijn. Lhasa stelt zich weer open voor bezoekers van buitenaf na het versoepelen van de coronavirus preventiebeperkingen, zeggen de bronnen in Lhasa tegen Radio Free Asia (RFA). De toename van Chinese toeristen is  verviervoudigd. Elke dag bezoeken tegen de 4000 toeristen het Potalapaleis van Lhasa, de winterverblijf van de  verbannen Tibetaanse geestelijk leider de Dalai Lama.

Potala paleis,

De grote aantallen doen grote schade aan het Tibetaanse erfgoed. Tibetanen die vanuit gebieden buiten Lhasa op bezoek komen zijn zeer beperkt en worden anders behandeld. De Tibetanen in Tibet klagen dat hun cultuur een showstuk (openluchttheater) voor Chinese toeristen wordt, terwijl de Tibetanen zelf de kans worden ontzegd om hun tradities te bewaren en te koesteren, zegt een bron tegen RFA die anoniem wil blijven.

Chinese toeristen mogen vrijelijk de Tsuglhakhang bezoeken, de beroemde Jokhangtempel van Lhasa, terwijl de Tibetaanse bezoekers grondig worden gescreend en overheidsarbeiders, gepensioneerden en studenten volledig worden geweerd. Tibetaanse studenten mogen ondertussen geen lokale kloosters bezoeken, zelfs niet tijdens hun zomervakantie, zegt de bron.

Tibetaanse ambtenaren, overheidsmedewerkers, gepensioneerden en studenten mogen de heilige Tibetaanse kloosters in Lhasa niet bezoeken. Echter, de Chinese toeristen zijn van harte welkom in de kloosters met speciale privileges die aan hen zijn verleend.  De Chinese toeristen zetten ook opvouwbare stoeltjes neer op plaatsen die zij hebben bezocht en zijn ongevoelig voor lokale cultuur en tradities. Lokale ingezeten zijn daar boos over en klagen, zegt een andere bron.

De Chinese bezoekers roken in heilige plaatsen zoals het centrale Barkhor gebied en het Potalapaleis. De grond is bezaaid met lege flessen en overal wordt afval neergegooid.  De Chinezen die in Lhasa aankomen nemen geen sociale afstand en sommigen zijn ongevoelig voor de Tibetaanse religieuze gevoelens door in de verkeerde richting rond het Barkhor gebied te lopen en te poseren voor foto’s waar het verboden is. Ze vormen een ergerlijke hindernis voor Tibetaanse pelgrims, zegt een bron.

Op 22 juli, bezocht de Tibetaanse communistische partijsecretaris Wu Yingjie het toerismebureau in Tibet en spoorde het aan om efficiënter te zijn in het beantwoorden aan de behoeften van Chinese bezoekers van het vasteland, en om de toeristenindustrie van Tibet van zijn pre- COVID-19 status te herstellen, zegt een andere bron. Lhasa en andere plaatsen in Tibet worden belangrijke toeristische attracties voor Chinese bezoekers, en dit heeft een negatieve invloed op de manier van leven van de Tibetaanse bevolking. Hun dagelijkse rituelen, culturele tradities en gewoonten worden gemarginaliseerd. Veel Tibetanen zijn bezorgd dat de jongere Tibetanen nu opgroeien in een omgeving waar ze gescheiden zijn van hun cultuur, en dat hun cultuur steeds minder relevant voor hen wordt.”

Inmiddels blijft Lhasa onder streng politietoezicht staan, met CCTV-camera’s op de hoeken van elke grote straat, zegt een bron.

Bron RFA.

 

 

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: China, Lhasa, overlast, respectloos, Tibet, toerisme

Lees ook:

  1. Tibetaanse regering in ballingschap positief over nieuwe wet VS om agressie door China tegen Tibet tegen te gaan
  2. Chinese ‘panchen lama’ bezoekt Tibetaanse hoofdstad Lhasa
  3. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  4. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.