• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’

foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’

18 december 2018 door de redactie

foodwatch roept vandaag vanuit de Coca-Cola hotelkamer in het Eftelinghotel zowel Coca-Cola als de Efteling op te stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark. De hotelkamer – geheel in Coca-Cola stijl – is volgens foodwatch een vreemde eend in de bijt tussen de sprookjeskamers zoals de Doornroosje, Assepoester en Hans-en-Grietje suites. Coca-Cola is ‘partner in kwaliteit’ in de Efteling, evenals Unilever (ijsmerk Ola) en Friesland Campina (Chocomel). foodwatch dient vandaag een klacht in over de kindermarketing van Coca-Cola bij de EU Pledge.

Door deze sponsordeal is Coca-Cola overal in het sprookjespark: naast de Coca-Cola suite in het hotel ook onder andere met een eigen attractie ‘de Zoötroop’, frisdrankautomaten in sprookjesthema of op kinderhoogte en vele reclameborden en verkooppunten. Aanwezig. De kindermarketing staat volgens foodwatch in schril contrast met de belofte van de voedingsindustrie in het onlangs afgesloten preventieakkoord voor gezonder voedsel in attractieparken. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt al langer dat kindermarketing een belangrijke oorzaak is van ongezonde eetgewoonten bij kinderen. Uit een monitor van kindermarketing blijken Coca-Cola en Ola, allebei partners van de Efteling, actief in te zetten op promotie en reclame op speellocaties zoals pretparken.

foodwatch: ‘Dit zelfreguleringsorgaan tegen kindermarketing van de voedingsindustrie moet nu kiezen of ze écht tegen kindermarketing optreden of slechts een excuusorganisatie zijn van de aangesloten voedingsgiganten zoals Coca-Cola, Mc Donalds, Burger King en Unilever.’

Pretpark vol kinderreclame

Momenteel bepaalt de industrie zelf haar kindermarketingbeleid. Coca-Cola ondertekende in 2014 de EU Pledge, waarin ze belooft om haar marketing niet op kinderen onder 12 jaar te richten. In Nederland heeft de voedselindustrie afspraken gemaakt, vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV). De huidige afspraken van de industrie, waarbij kinderreclame is toegestaan bij verkooppunten of wanneer ‘slechts’ een kwart van het publiek uit kinderen bestaat, werken misbruik in de hand. Deze zelfregulering voorkomt niet dat de voedingsindustrie kinderen nog steeds actief benadert met reclame, zoals het onderzoek van foodwatch in sprookjespark de Efteling uitwijst. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie is kindermarketing een belangrijke oorzaak van ongezonde eetgewoonten. Nu 13,1% van de Nederlandse kinderen van 4 tot 11 jaar met overgewicht kampt en 3,3% met obesitas, zijn doortastende regels dringend nodig.

De kindermarketing in de Efteling start volgens foodwatch al bij de ingang van het park, waar automaten vol Coca-Cola producten en versierd met sprookjestaferelen de kinderen opwachten: met kastelen, idyllische vijvertjes, schattige dieren en een tingelend muziekje. Coca-Cola belooft echter om geen kinderidolen of andere ‘personages die de aandacht van kinderen trekken’ op haar producten te plaatsen. Met sprookjesautomaten zoeken ze volgens foodwatch de grens alsnog héél dicht op. Er staan ook diverse kleine kindermaat-automaten in het park, met Coca-Cola producten. In Station de Oost staat zelfs een Coca-Cola-kinderattractie (de Zoötroop): met ronddraaiende Coca-Cola-wagonnetjes en luchtballonnen die je in beweging kan zetten door aan een Coca-Cola flesje te trekken.

Beeldmateriaal foodwatch.

Volgens de monitor ‘Voedingsreclame gericht op kinderen’, die dit voorjaar aan de Tweede Kamer werd aangeboden, zie je ook buiten de horeca-afdeling om (die als ‘point-of-sale’ wordt uitgezonderd van het verbod op kindermarketing in de EU-Pledge en RvV ) vaak reclameposters hangen. Veelgenoemde merken in dit verband zijn Coca-Cola, Chocomel en Ola; alle drie ‘partners in kwaliteit’ van de Efteling. In de EU-Pledge van Coca-Cola staat echter ook dat de frisdrankgigant geen merksponsering bij sport- en recreatie-evenementen voor kinderen zal gebruiken. Bij pretparken kan je moeilijk beweren dat ze niet op kinderen zijn gericht, stelt foodwatch.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Iedereen is het er over eens dat sprookjesfiguren op junkfood, om kinderen te lokken, niet meer van deze tijd zijn. Dan is het ook dringend tijd om te stoppen met junkfoodreclames in sprookjespretparken voor kinderen.’

Klacht

foodwatch wil dat deze vorm van kindermarketing stopt en dient een klacht in bij de EU Pledge, vanuit de Coca-Cola suite van de Efteling: hét symbool van de kindermarketing in het sprookjespark. Volgens een woordvoerder van het Efteling Contact Center is de rol van de Suite ‘om nieuwe manieren te ontdekken om diverse doelgroepen aan te spreken’. Met aanprijzingen als ‘Alles voor kinderen in het Efteling Hotel’, een standaard kamer voor 4 personen en speciale kindervoorzieningen zoals een kinderbedje en -toiletbril horen kinderen duidelijk tot de marketingdoelgroep. Niet alleen in het pretpark richt de frisdrankgigant zich op kinderen: volgens de monitor over kindermarketing worden Coca-Cola en Ola (Unilever) het vaakst (in vergelijking met andere merken) genoemd door speellocaties die zijn benaderd om er reclame voor kinderen te maken. foodwatch roept de Efteling op om afstand te nemen van Coca-Cola als ‘partner van kwaliteit’: kwaliteit lever je door een leuke speelervaring voor kinderen en een gezond voedselaanbod, niet door hen te bestoken met reclame.

Elif Stepman van foodwatch: ‘Pretparken zijn er om plezier te maken. Een frisdrank-hotelkamer, opdringerige logo’s en talrijke verkoopautomaten bederven de sprookjespret.’

Bron foodwatch.

 

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: beinvloeding, Coca Cola, Efteling, Foodwatch, kinderen, ongezond, sponsor, suiker

Lees ook:

  1. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  2. foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing
  3. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens
  4. foodwatch – Negen op de tien kindertoetjes ongezond

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.