• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Foodwatch – verkiezing voor meest misleidende product 2016

Foodwatch – verkiezing voor meest misleidende product 2016

7 november 2016 door de redactie

Vorige week begon de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden windei 2016. De 7 genomineerden zijn: Jumbo Volkoren knäckebröd, Red Bull Energy Drink, Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak, Jupiler Alcoholvrij bier, Healthy People Blauwe bosbes en framboos, Aldi Gedroogde kokos en YumEarth Vitamin C drops.

foodwatch-suikerklontjesZo bevat het volkoren knäckebröd van Jumbo huismerk slechts 41% volkorenmeel en veel witte bloem. Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat voor 87% uit appel en druif en bevat meer suikers dan cola. Red Bull promoot haar drankje bij de jeugd met stoere sporters, terwijl artsen het juist afraden voor jongeren en bij het sporten. Consumenten kunnen komende drie weken hun stem uitbrengen op de stempagina. Afgelopen jaar wonnen de cranberries van Albert Heijn die bestonden uit twee derde suiker en slechts een derde besjes. Genomineerden passen vaak hun product aan naar aanleiding van de nominatie. Zo haalde Plus vorig jaar haar pindakaas light uit het schap, Aldi paste het etiket aan van haar truffelpasta en Albert Heijn halveerde de suikertoevoeging aan de cranberries.

“Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingonzin van te opschepperige bedrijven”, aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

De winnaar wordt in de laatste week van november bekend gemaakt.

foodwatch ontvangt vaak klachten van teleurgestelde consumenten die zich misleid voelen in de supermarkt. De klachten komen onder meer binnen via het daarvoor opgerichte meldpunt misleiding. Zelf doet foodwatch ook al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. Aan de hand van dit onderzoek en de ontvangen klachten, worden jaarlijks de kandidaten geselecteerd die het volgens de waakhond echt te bont hebben gemaakt. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende voedselproduct: het Gouden Windei.

Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben tienduizenden consumenten hun stem uitgebracht. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-Sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel Pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

Campagne misleidende marketing

‘Gezonde’ producten vol suiker, ‘authentieke’ recepten met een ellenlange lijst aan E-nummers, gezondheidsclaims op ongezonde producten en zogenaamde ‘natuurlijke’ producten die helemaal niet zo ‘natuurlijk’ blijken te zijn… foodwatch heeft in de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld. Voedselfabrikanten passen ze op grote schaal toe om hun – vaak ongezonde en bewerkte – producten te verkopen. Voedselfabrikanten krijgen veel te veel ruimte voor hun misleidende marketing. Wie controleert hen?

De Reclame Code Commissie treedt alleen op als iemand een klacht indient, maar onderneemt uit zichzelf geen actie. En constateert ze dat een voedselfabrikant de regels overtreedt, dan kan ze alleen een niet-bindend advies geven. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) die ook moet beoordelen of consumenten niet misleid worden, is structureel onderbezet en geeft zelf al expliciet aan dat ze ‘meldingen over misleiding niet direct in behandeling neemt’. Bovendien heeft de overheid zelfregulering door de voedselindustrie hoog in het vaandel staan. Zo stelt de voedselindustrie zelf ‘grenzen’ aan haar eigen marketing; de kat op het spek binden, noemt foodwatch dat. Allemaal redenen voor foodwatch om campagne te voeren tegen misleidende voedingsbedrijven. Voedselwaakhond foodwatch heeft daarom een Meldpunt Misleiding opgericht en houdt jaarlijks een Gouden Windei verkiezing voor het meest misleidende product.

Bron foodwatch.

Categorie: Gezondheid, Voedsel Tags: Gouden windei

Lees ook:

  1. foodwatch: Capri-Sun wint Gouden Windei 2014
  2. foodwatch – Jumbo ‘Goudeerlijk’ maisbrood zonder maismeel winnaar Gouden Windei
  3. foodwatch – Nutella Cups wint Gouden Windei 2020
  4. foodwatch – Wat wordt het meest misleidende product van 2021?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.