Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu zijn niet onder de indruk van het actieplan ‘slim en duurzaam’ dat de luchtvaartsector vandaag op Schiphol presenteert.
Er is in het actieplan van de luchtvaart geen sprake van absolute Co2-reductie, er wordt slechts een minder snel Co2-groeipad voorgesteld. Het resultaat hiervan: in 2030 is de Co2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer net hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen. Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte Co2-reductie, net als de rest van Nederland.
De luchtvaart barst in Nederland uit z’n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en ultrafijnstofvervuiling van de sector. Volgens de milieuorganisaties voelt de sector de groeiende maatschappelijke druk, maar deze plannen zijn daar geenszins een antwoord op.
Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “Het actieplan van de luchtvaartsector is business as usual met een klein groen strikje eromheen. De voorgestelde besparingsmaatregelen zijn vooral goed voor hun eigen portemonnee. Het is tijd voor realiteitszin in de sector: als we onder de 1,5-graad opwarming van de aarde willen blijven kan de luchtvaart simpelweg niet verder groeien.”
Sijas Akkerman, directeur Noord-Hollandse Milieufederatie: “Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of überhaupt minder vliegen. Hiermee kweekt de sector geen goodwill bij stakeholders. Goed om mensen te verleiden in de trein te stappen, maar dat moet dan wel betekenen dat er minder vliegtuigen de lucht in gaan. Anders heeft het geen zin.”
Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: “De sector heeft een onbegrijpelijk concurrentievoordeel. In tegenstelling tot weg- en treinverkeer betaalt de luchtvaart geen belasting over brandstof en tickets. Dat terwijl vliegen grote klimaatschade en overlast veroorzaakt en Nederland zo op kosten jaagt. Deze situatie is niet houdbaar: de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket. Zo wordt het ook aantrekkelijker om duurzaam te reizen, bijvoorbeeld per trein.”
De milieuorganisaties hebben deze zomer een luchtvaartmanifest gelanceerd waar al meer dan 80.000 handtekeningen voor zijn opgehaald. De ondertekenaars roepen op tot een stop op de luchtvaartgroei, eerlijke luchtvaartbelastingen en investeringen in duurzame alternatieven zoals de trein en bus. Zie: www.luchtvaartmanifest.nl
Goedele zegt
meer dan 10 jaar geleden overleed Willy Vanderstappen, milieu activist op vlak van asbestvervuiling in Kapelle op den bos. Hij overleed zelf aan asbestkanker. Eén van de laatste zinnen die hij tegen me zei waren: ‘ de economie, het kapitalisme zal het altijd halen t.o.v.de ecologie.En dit ten koste van mens, dier , planeet.’ Wat zit ons toch in de weg?
Paula Kuitenbrouwer zegt
Quote: ‘….de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket.’
En dat zou ook moeten met (factor-farming) vlees. En met producten die vervoerd worden in zee-containers.