• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Milieuorganisaties: duurzaamheidsplannen luchtvaartsector totaal ontoereikend

3 oktober 2018 door de redactie

Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu zijn niet onder de indruk van het actieplan ‘slim en duurzaam’ dat de luchtvaartsector vandaag op Schiphol presenteert.

Er is in het actieplan van de luchtvaart geen sprake van absolute Co2-reductie, er wordt slechts een minder snel Co2-groeipad voorgesteld. Het resultaat hiervan: in 2030 is de Co2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer net hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen. Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte Co2-reductie, net als de rest van Nederland.

De luchtvaart barst in Nederland uit z’n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en ultrafijnstofvervuiling van de sector. Volgens de milieuorganisaties voelt de sector de groeiende maatschappelijke druk, maar deze plannen zijn daar geenszins een antwoord op.

Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “Het actieplan van de luchtvaartsector is business as usual met een klein groen strikje eromheen. De voorgestelde besparingsmaatregelen zijn vooral goed voor hun eigen portemonnee. Het is tijd voor realiteitszin in de sector: als we onder de 1,5-graad opwarming van de aarde willen blijven kan de luchtvaart simpelweg niet verder groeien.”

Sijas Akkerman, directeur Noord-Hollandse Milieufederatie: “Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of überhaupt minder vliegen. Hiermee kweekt de sector geen goodwill bij stakeholders. Goed om mensen te verleiden in de trein te stappen, maar dat moet dan wel betekenen dat er minder vliegtuigen de lucht in gaan. Anders heeft het geen zin.”

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: “De sector heeft een onbegrijpelijk concurrentievoordeel. In tegenstelling tot weg- en treinverkeer betaalt de luchtvaart geen belasting over brandstof en tickets. Dat terwijl vliegen grote klimaatschade en overlast veroorzaakt en Nederland zo op kosten jaagt. Deze situatie is niet houdbaar: de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket. Zo wordt het ook aantrekkelijker om duurzaam te reizen, bijvoorbeeld per trein.”

De milieuorganisaties hebben deze zomer een luchtvaartmanifest gelanceerd waar al meer dan 80.000 handtekeningen voor zijn opgehaald. De ondertekenaars roepen op tot een stop op de luchtvaartgroei, eerlijke luchtvaartbelastingen en investeringen in duurzame alternatieven zoals de trein en bus. Zie: www.luchtvaartmanifest.nl

Bron Greenpeace.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Gezondheid, Milieu, Natuur Tags: belasting, besparing, Greenpeace, kerosine, luchtvaartsector, onvoldoende, oude wijn nieuwe zakken, Schiphol, slim en duurzaam, trein en bus

Lees ook:

  1. CO2-uitstoot in kaart gebracht – Schiphol Group grootste taxfree vervuilende tankstation van Nederland
  2. Milieuorganisaties slaan handen ineen: stop groei luchtvaart
  3. Primeur voor Greenpeace: Publiek bepaalt actie met Schiphol in de hoofdrol
  4. Rapport CIEL – ‘De hele levenscyclus van plastics vormt een bedreiging voor de menselijke gezondheid’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Goedele zegt

    4 oktober 2018 om 08:11

    meer dan 10 jaar geleden overleed Willy Vanderstappen, milieu activist op vlak van asbestvervuiling in Kapelle op den bos. Hij overleed zelf aan asbestkanker. Eén van de laatste zinnen die hij tegen me zei waren: ‘ de economie, het kapitalisme zal het altijd halen t.o.v.de ecologie.En dit ten koste van mens, dier , planeet.’ Wat zit ons toch in de weg?

  2. Paula Kuitenbrouwer zegt

    4 oktober 2018 om 09:07

    Quote: ‘….de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket.’
    En dat zou ook moeten met (factor-farming) vlees. En met producten die vervoerd worden in zee-containers.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 25 april 2021
    Boeddhisme in een notendop
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten als passe-partout: genade
  • Het jaar 2021 – dag 109 – democratie
  • Junta Birma – meer dan 23.000 gevangenen vrijgelaten
  • Moord op boeddhistische monnik lijkt opgelost
  • CLW spant rechtszaak aan tegen Nederlandse staat vanwege strafbaarheid hulp bij zelfdoding

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens