• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Milieuorganisaties: duurzaamheidsplannen luchtvaartsector totaal ontoereikend

Milieuorganisaties: duurzaamheidsplannen luchtvaartsector totaal ontoereikend

3 oktober 2018 door de redactie

Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu zijn niet onder de indruk van het actieplan ‘slim en duurzaam’ dat de luchtvaartsector vandaag op Schiphol presenteert.

Er is in het actieplan van de luchtvaart geen sprake van absolute Co2-reductie, er wordt slechts een minder snel Co2-groeipad voorgesteld. Het resultaat hiervan: in 2030 is de Co2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer net hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen. Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte Co2-reductie, net als de rest van Nederland.

De luchtvaart barst in Nederland uit z’n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en ultrafijnstofvervuiling van de sector. Volgens de milieuorganisaties voelt de sector de groeiende maatschappelijke druk, maar deze plannen zijn daar geenszins een antwoord op.

Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “Het actieplan van de luchtvaartsector is business as usual met een klein groen strikje eromheen. De voorgestelde besparingsmaatregelen zijn vooral goed voor hun eigen portemonnee. Het is tijd voor realiteitszin in de sector: als we onder de 1,5-graad opwarming van de aarde willen blijven kan de luchtvaart simpelweg niet verder groeien.”

Sijas Akkerman, directeur Noord-Hollandse Milieufederatie: “Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of überhaupt minder vliegen. Hiermee kweekt de sector geen goodwill bij stakeholders. Goed om mensen te verleiden in de trein te stappen, maar dat moet dan wel betekenen dat er minder vliegtuigen de lucht in gaan. Anders heeft het geen zin.”

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: “De sector heeft een onbegrijpelijk concurrentievoordeel. In tegenstelling tot weg- en treinverkeer betaalt de luchtvaart geen belasting over brandstof en tickets. Dat terwijl vliegen grote klimaatschade en overlast veroorzaakt en Nederland zo op kosten jaagt. Deze situatie is niet houdbaar: de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket. Zo wordt het ook aantrekkelijker om duurzaam te reizen, bijvoorbeeld per trein.”

De milieuorganisaties hebben deze zomer een luchtvaartmanifest gelanceerd waar al meer dan 80.000 handtekeningen voor zijn opgehaald. De ondertekenaars roepen op tot een stop op de luchtvaartgroei, eerlijke luchtvaartbelastingen en investeringen in duurzame alternatieven zoals de trein en bus. Zie: www.luchtvaartmanifest.nl

Bron Greenpeace.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Gezondheid, Milieu, Natuur Tags: belasting, besparing, Greenpeace, kerosine, luchtvaartsector, onvoldoende, oude wijn nieuwe zakken, Schiphol, slim en duurzaam, trein en bus

Lees ook:

  1. CO2-uitstoot in kaart gebracht – Schiphol Group grootste taxfree vervuilende tankstation van Nederland
  2. Milieuorganisaties slaan handen ineen: stop groei luchtvaart
  3. Greenpeace: Grote klimaatactie op Schiphol dit weekeinde
  4. Greenpeace – Welzijn belangrijker dan welvaart in coronacrisis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Goedele zegt

    4 oktober 2018 om 08:11

    meer dan 10 jaar geleden overleed Willy Vanderstappen, milieu activist op vlak van asbestvervuiling in Kapelle op den bos. Hij overleed zelf aan asbestkanker. Eén van de laatste zinnen die hij tegen me zei waren: ‘ de economie, het kapitalisme zal het altijd halen t.o.v.de ecologie.En dit ten koste van mens, dier , planeet.’ Wat zit ons toch in de weg?

  2. Paula Kuitenbrouwer zegt

    4 oktober 2018 om 09:07

    Quote: ‘….de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket.’
    En dat zou ook moeten met (factor-farming) vlees. En met producten die vervoerd worden in zee-containers.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens