De Buurtcamping groeit. In het zevende jaar dat De Buurtcamping bestaat is het aantal campings bijna verdubbeld ten opzichte van 2018. Van twintig campings vorig jaar, naar 37 dit jaar. Dit betekent dat steeds meer actieve bewoners het initiatief nemen om een camping te organiseren in hun eigen buurt. Ze vinden het belangrijk dat ook in hun wijk kloven worden gedicht, netwerken worden opgebouwd en talenten uit de buurt worden benut. Daarnaast kunnen buurtbewoners die normaal gesproken de middelen niet hebben om op vakantie te gaan, nu toch een weekend kamperen. Alleen of met het hele gezin. Zo kunnen dit jaar ongeveer tweeduizend mensen toch even weg. Dit is een belangrijk uitgangspunt van De Buurtcamping: een derde van de kampeerders zijn betalende buurtbewoners, een derde van de plekken zijn gereserveerd voor vrijwilligers op de camping en een derde zijn bewoners met een kleine portemonnee.
Een kampeerplek voor elke buur
Verschil in inkomen is een van de grootste oorzaken voor de kloven in onze samenleving. Uit onderzoek van het Nibud van vorig jaar blijkt dat een kwart van de Nederlanders niet op vakantie kan. De Buurtcamping zorgt ervoor dat iedereen kan kamperen in het park om de hoek, al dan niet met eigen tent. Als je een kampeerplaats reserveert, kan je als campinggast bijdragen aan de kampeerspullen of een kampeerplek doneren aan een gezin. Waar gemeenten worstelen met de complexe problematiek van segregatie en integratie, biedt De Buurtcamping een eenvoudige oplossing: de hele buurt ontmoet elkaar tijdens een ontspannen vakantie in eigen park. Verschillen vervagen op een camping. Je ziet namelijk niet in wat voor auto iemand rijdt of waar de boodschappen worden gedaan. Iedereen is gelijk en helpt elkaar.
Ontmoeting blijft de sleutel
De Buurtcamping zorgt voor onvergetelijke ontmoetingen tussen mensen uit verschillende leefwerelden. Een yup raakt bij het kampvuur aan de praat met een dakloze en teruggetrokken ouderen spelen een spelletje met kinderen uit de buurt. In 2018 vonden per persoon dertien nieuwe ontmoetingen plaats, waarvan 83% elkaar na De Buurtcamping nog regelmatig ziet. De Buurtcamping zorgt voor blijvende verbindingen en draagt bij aan de sociale cohesie in de wijk en een sterk buurtnetwerk. Dat heeft dan weer positieve gevolgen op het gebied van veiligheidsbeleving, eenzaamheidsbestrijding, eigenwaarde en sociaal economische status. Daarnaast zijn armoedebestrijding, empowerment, natuurbeleving en het stimuleren van de lokale economie thema’s waar De Buurtcamping actief aan werkt.
Van Groningen tot Tilburg en van Den Haag tot Nijmegen kunnen mensen kamperen in hun eigen wijk. De kracht van De Buurtcamping valt of staat bij de inzet van bewoners − oftewel lokale campingbeheerders − en honderden vrijwilligers. Met opleidingstraject De BuurtCampus zorgt de stichting dat actieve buurtbewoners opgeleid worden tot sociaal ondernemer. Dit kunnen ze met De Buurtcamping meteen in de praktijk brengen. Met workshops en trainingen leren ze alles over onderwerpen als vergunningen, vrijwilligerscoördinatie, buurtactivatie en veiligheid. Zo wordt De Buurtcamping niet alleen vóór de buurt georganiseerd maar ook dóór de buurt. Paula Terpstra, directeur van De Buurtcamping: ‘’Het is bijzonder om te zien dat verschillen zo makkelijk vervagen op De Buurtcamping. Er is weinig nodig om contact te maken op de camping en het is gaaf om te zien dat die contacten vaak blijven nadat de Buurtcamping is afgelopen. Er zijn waanzinnig veel enthousiaste vrijwilligers betrokken bij de campings daar zijn we heel trots op.”