• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Het is een eer om mensen op weg te helpen’

‘Het is een eer om mensen op weg te helpen’

8 maart 2020 door Kees Moerbeek

Raoul Destrée is al veertien jaar (in 2020 30 jaar) zenleraar in Den Haag. Hij studeerde in 1986 af als psycholoog aan de Universiteit van Leiden met als specialisatie onderwijskunde en suggestologie. Mensen op weg helpen, daar gaat het hem om. Een heilige zaak met de naam Zentijd. Velen, onder wie één van de interviewers, zijn bij hem begonnen. In de rubriek Links en Rechts in dit nummer wordt zijn website beschreven. We zijn benieuwd naar zijn drijfveren en zijn marktpositie.

Van huis uit is Raoul geïnteresseerd in boeken over de zoektocht naar de zin van het leven en zijn vaders boekenkast voorzag ruim in die belangstelling. Tijdens zijn studie in Leiden maakte hij kennis met zenmeditatie en psychotherapie in een keuzevak. Dit had grote invloed op zijn ontwikkeling. In het kader hiervan las hij Van de Weterings avonturen in De Lege Spiegel.

‘De doorbraak vormt mijn eerste Zenweekend op de Slangenburg, een Benediktijnerklooster nabij Doetinchem. Het was fascinerend. De sfeer was overweldigend: de stilte, rust en orde maakten veel indruk en ik kwam echt tot rust. Al die gangen met boeken deden me aan thuis denken.’ Hij kocht een bankje bij de gastenater om thuis het zitten te beoefenen, maar dat ging niet zo gemakkelijk. Regelmatig keerde hij naar de Slangenburg terug om er te studeren en er de Christelijke mystieke teksten te lezen.

Wat deed en doet zen met hem? ‘In het begin waren het de positieve ervaringen vanuit de Slangenburg die doorwerkten. Ze deden zich keer op keer voor. Langzaam maar zeker raakte ik ervan overtuigd om als psychologiestudent met deze ervaringen iets te doen.’ Tijdens zijn studie was hij al bezig met een yogaopleiding en toen hij daarmee klaar was, startte hij zijn eigen zentrainingen bij het kersverse centrum Lotus in Scheveningen. ‘In 1990 las ik een recensie in de NRC van een boek van Rients Ritskes over Zen en de kunst van het studeren. Ik sloot mij aan bij zijn Zentrum in Utrecht en begeleidde cursussen. In het voor jaar van 1992 ging ik naar Japan.’

Waarom ging hij toen voor twee maanden naar die Rinzai-tempels in Japan? Ritskes stimuleerde deze stap, maar ook wilde Raoul zelf zen aan de bron ervaren. Kwam hij niet van een kouwe kermis thuis? Als je De Lege Spiegel en de andere twee boeken van Van de Weterings trilogie leest, kan je heel snel van zen genezen. ‘Inderdaad, het was pittig: hard werken en mediteren. Een soort mentale fitness met achteraf heel goede ervaringen.’ Genezen van zen was hij niet. ‘De Slangenburg symboliseert voor mij rust en liefde, in de Japanse tempels ging het om kracht, sterker worden in de dagelijkse dingen.’

‘Tot nu toe heb ik geen spijt van deze keuze. Mijn lieve en gelovige moeder steunde mij hierin. Ik kan me in de afgelopen veertien jaar geen cursus of bijeenkomst herinneren, waardoor ik met een vervelend gevoel thuis kwam. Het is echter niet gemakkelijk om als kleine zelfstandige in je levensonderhoud te voorzien.’

De thema’s van Raoul tijdens dit gesprek zijn levenskunst, mental fitness en mystiek ervaren. ‘Als de mensen meer in harmonie waren, als ze zouden inzien dat alles één is, dan zou het leven hier op aarde aanzienlijk aangenamer zijn. Helaas is het niet zo, maar feit blijft dat mensen beter gaan functioneren door te mediteren. Dat is mijn ervaring, ook in bedrijven waarvoor ik cursussen ontwikkel en begeleid.’

Zou hij zich thuis kunnen voelen in Kanzeon of Zen River? ‘Dat weet ik niet. Het boeddhisme fascineert mij, maar ik heb een grote weerstand tegen macht, hiërarchie, leraren en scholen. De Hartsoetra reciteren is standaard in mijn cursussen, maar ik maak van andere boeddhistische leerstukken zoals de Vier Edele Waarheden en het Achtvoudige Pad geen centraal uitgangspunt. Het gaat mij om zen als vrijheid. Dat vergt levenskunst. Die komt niet vanzelf aanwaaien. Het is een weg van vallen en opstaan. De psychologie van zen is vergelijkbaar met die van de Epicuristen en de Stoïcijnen. Zij mediteerden immers al.’

Wie zijn de cursisten/klanten? Noch oud, noch jong, nog wijs, noch dom. Meestal behoorlijk opgeleid. Van dj tot bankemployé. ‘Ik heb speciaal voor de rijksoverheid een training ontwikkeld Concentratiemanagement (Coan), die ik al acht jaar mag geven. Deze cursus geeft niet alleen de techniek, maar gaat ook over het ontwikkelen van een werk- en levenshouding. Dat is interessant en nuttig om te verkennen met medewerkers van organisaties. Soms is het zelfs echt genieten.’

Hoe gaat hij bij de beoefening van zen als ‘zaak’ om met concurrentie en marktpositie? ‘Steeds beter! Ik heb mijn eigen toko. Iedere leraar heeft zijn eigen kwaliteiten voor beoefenaars. Naarmate ik vorder op de weg maak ik mij minder druk en gaat het mij beter af om dingen los te laten.’

Misschien is Zentijd een goede opstap om bijvoorbeeld bij Kees van de Bunt te gaan zitten om vandaar naar Zen River te gaan. Sommigen leggen die weg af. Zo heeft iedere leraar zijn eigen ‘marktsegment’.

Is zijn manier van zen op te vatten als gestripte zen, los van rituelen en ruisende gewaden? ‘Ja, zo is het. Ik organiseer cursussen die men meestal prettig en nuttig vindt. Een aantal cursisten doet ook mee aan de ingetogen zen-abdijweekends, aan bruisende zenweken in de prachtige natuur, zoals op het Canarische eiland La Gomera en bij de Katharenberg Mt. Ségur in de Franse Pyreneeën.’

Het is vaak onduidelijk hoeveel cursisten hij krijgt. Maar er blijft altijd belangstelling, hoewel de economische conjunctuur wel invloed heeft. ‘Mijn goede vader had liever gezien dat ik bij de overheid zou werken. Dat garandeerde volgens hem meer zekerheid. Maar zenleraar zijn is zeer de moeite waard. Ik ervaar het als een eer om belangstellenden op weg te helpen.’

Kees Moerbeek
Jelle Seidel

Naschrift

Bovenstaand artikel verscheen in De Lotusvijver van zomer 2004, jaargang 10 nummer 2. Het thema van dit nummer was De Heilige Zaak. Daarin ook het artikel Zen of sen van Dirk Horai Beemster onder andere ‘over sommige zenbedrijven (red. die het grote geld) incasseren over de ruggen van hun klanten.’ Hij citeert de excentrieke Japanse zenmeester Ikkuyu: ‘Sommigen van jullie zullen zich in bossen afzonderen om te mediteren, terwijl anderen misschien sake zullen drinken en van het gezelschap van vrouwen zullen genieten. Voor beide soorten valt iets te zeggen, maar als sommigen de kost gaan verdienen als geestelijke en gaan babbelen als “de Weg”, zijn ze mijn vijanden. Ikkuyu wijst precies naar het punt waar degeneratie en verloedering aanvangen.’

Aangevulde bron 2020

Ikkyu

https://www.youtube.com/watch?v=6ad9pKFRk4Q

Jelle Seidel werkte vanaf eind jaren 1990 aan De Lotusvijver. Totdat dit zen kwartaalblad eind 2009 ophield te bestaan was hij ruim acht jaar eindredacteur/hoofdredacteur. Als politicoloog had hij veel belangstelling voor maatschappelijke onderwerpen. Maar vooral ook religie had zijn interesse. Jelle Seidel overleed in 2014.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Interviews, Zen Tags: Janwillem van de Wetering, Jelle Seidel, Kees Moerbeek, Lege spiegel, levenskunst, Lotus Scheveningen, Raoul Destrée, Rients Ritskes, Slangenburg, zen river, Zentijd

Lees ook:

  1. Hoe Rotterdams was de spiritualiteit van Janwillem van de Wetering?
  2. Jelle Seidel: ‘We zijn geen tegellichters maar richten ons op de analyse’
  3. Jelle Kyosei Seidel – zen en politiek
  4. Hoe Rotterdams was de spiritualiteit van Janwillem van de Wetering?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Part of Me… Shaping Mental Spaces
    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens