• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Waarom de kosmische grap niet grappig is

Twee identieke figuren die door één verrekijker naar elkaar kijken.

Waarom de kosmische grap niet grappig is

19 september 2023 door Hans van Dam

Waarin we kennismaken met Bewustzijn, alias het ware Zelf.

(Deel 2 van een reeks van 15 artikelen over de kosmische grap.)

Wat is de kosmische grap? De zoeker is het gezochte. Dat is de kosmische grap. Jazeker, dat was hem al. Hoor ik daar iemand lachen?

Wacht, ik vertel hem nog een keer. De zoeker is het gezochte. Nee, ik hoor niemand lachen. Kennelijk is dit zo’n grap die je uit moet leggen. Dat zijn niet de beste grappen. Kan ik ook niet helpen, ik heb hem niet bedacht.

Het idee achter de kosmische grap is dat er maar één substantie is in deze wereld: Bewustzijn. Er is ook maar één essentie: Bewustzijn. Er is ook maar één object: Bewustzijn. Er is ook maar één subject: Bewustzijn. Er is ook maar één zelf: Bewustzijn. De substantie is de essentie is het object is het subject is het zelf: Bewustzijn.

De wereld is Bewustzijn. Jij bent Bewustzijn. Ik ben Bewustzijn. Wij zijn Bewustzijn. Bewustzijn is Bewustzijn. Alles is Bewustzijn. Bewustzijn is het Ware Zelf.

Het hele universum, in al zijn concreetheid, is niets dan een illusie in Bewustzijn. Materie is niet stoffelijk, dat lijkt maar zo. Stof is net zo geestelijk als gedachten en waarnemingen. Er is alleen maar geest.

Wie een kijkje achter de schermen wil nemen en op zoek gaat naar de hoogste werkelijkheid, de schepper, de bron of wat dan ook, zal Bewustzijn vinden. Al zoekt hij tot het einde der tijden, iets anders dan Bewustzijn vindt hij niet. Iets anders is er niet.

Maar, en nu komt het, als alles Bewustzijn is, dan ook de zoeker. De zoeker van vlees en bloed is zelf een illusie in Bewustzijn, net als zijn eindeloze zoektocht.

De ene zoeker is de andere niet, de ene zoektocht is de andere niet, de ene illusie is de andere niet, maar Bewustzijn is Bewustzijn. Het is het Bewustzijn dat het Bewustzijn zoekt. De zoeker is het gezochte. Wat je zoekt ben je zelluf. Je bent wat je zoekt. Je zoekt wat je bent.

Het Bewustzijn realiseren is de illusie doorzien. De illusie van de stoffelijke, vergankelijke, veranderlijke wereld. De illusie van de zoeker. De illusie van de zoektocht. Er is alleen het Ware Zelf en dat is de kosmische grap.

Hoor ik nu wel iemand lachen? Nee, ik hoor nog steeds niemand lachen. Hoe kosmisch is deze grap helemaal? Of ligt het aan mijn timing?

Misschien moet ik de kosmische grap wat uitvoeriger uitleggen. Een beetje context verschaffen. Wat dieper op de achterliggende gedachten ingaan, en op de tradities die deze gedachten koesteren.

Ga ik doen. Kan ik er meteen wat vraagtekens bij zetten. Dan wordt de kosmische grap pas echt grappig. Om je dood te lachen!

Twee identieke figuren die door één verrekijker naar elkaar kijken.
De zoeker is het gezochte.

Vragen aan de lezer

Geloof jij in Bewustzijn?

Stel je voor dat je erin gelooft en iemand bewijst dat het helemaal niet bestaat. Hoe voelt dat?

Stel je voor dat je er niet in gelooft en iemand bewijst dat het wel bestaat. Hoe voelt dat?

Stel je voor dat iemand bewijst dat we nooit zullen kunnen bewijzen of het bestaat. Hoe voelt dat?

Index | vorige | volgende

Deze tekst maakt deel uit van het Witboek Advaita. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Advaita op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: advaita, de kosmische grap, niet-weten, non-dualisme, non-dualiteit, Witboek Advaita

Lees ook:

  1. De kosmische grap voor niet-tweelingen: Siamese dwaasheid
  2. Ooit bewustzijn gezien?
  3. De kosmische grap voor heksen, 1
  4. De kosmische grap voor heksen, 6

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Wie is Hans? Contact. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
23 sep
Teaching over Bodhicitta, het actieve mededogen
23 sep 23
23 sep
De Vijf krachten en de Dood
23 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht
    • Het ene bewustzijn is het andere (niet)
    • Het jaar 2023 – dag 245 – benenwagen
    • Het BD en het grote driedaagse onderhoud

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.