• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 36 – Genade voor ijdele opscheppers

36 – Genade voor ijdele opscheppers

15 november 2019 door Hans van Dam

IJdele opschepperij houdt goede daden op een afstand en scheurt de tak van mededogen van de boom. Wees eerlijk of hou je mond en vind daarin dan genade en verrukking.

Rumi


Hans: Rumi’s tak van mededogen strekt zich kennelijk niet uit tot ijdele opscheppers.

Ayah: Wat zou jij zeggen?

Hans: IJdele opschepperij maakt goede daden mogelijk en is de kiem van de tak van mededogen.

Ayah: Meen je dat nou?

Hans: Voor een Rumi die ijdele opscheppers afscheept met ijdele woorden wel.

Ayah: Maar niet in het algemeen?

Hans: In het algemeen zijn mijn woorden net zo ijdel.

Ayah: Hoezo?

Hans: Niets is waar in het algemeen. Dit ook niet.

Ayah: ‘Niets is waar in het algemeen’ is ook niet waar in het algemeen?

Hans: Dat scheelt weer een wijsheidstegeltje.

Ayah: Volgens mij kan het helemaal geen kwaad om ijdele opscheppers te vragen hun mond te houden.

Hans: Dat is weer zo’n algemeenheid.

Ayah: Wat is daar mis mee?

Hans: Misschien gaat een opschepper wel door het lint als hij nooit meer mag opscheppen.

Ayah: Daar zeg je wat.

Hans: En misschien komt zijn ijdelheid nooit aan het licht als hij verplicht zijn mond houdt.

Ayah: Dan blijft het ondergronds woekeren.

Hans: En zou het leven niet een stuk saaier zijn zonder opscheppers?

Ayah: Volgens mij zit niemand op egotripperij te wachten.

Hans: Dat is weer zo’n algemeenheid.

Ayah: Jij wel dan?

Hans: Ik kan echt genieten van parmantigheid.

Ayah: Nou ja!

Hans: Ik hou van de pauw om zijn staart. Ik hou van de bok om zijn baard. Ik hou van de held om zijn zwaard.

Ayah: Ik eerlijk gezegd ook.

Hans: Het zit ons in het bloed. IJdelheid is geen uitvinding van de mens maar van moeder natuur.

Ayah: Opschepperij hoort erbij.

Hans: Zoals rijmelarij bij mij.

Ayah: Dat zie ik liever dan grootdoenerij.

Hans: Ik ken niemand bij zijn volle verstand die er vrij van is.

Ayah: Verzet is zinloos?

Hans: Verzet is ijdelheid.

Ayah: Je verzetten tegen ijdelheid is ook een vorm van ijdelheid?

Hans: Omdat je boven je natuur probeert uit te stijgen.

Ayah: Derwisjen lijken mij eerlijk gezegd ook niet helemaal vrij van ijdelheid met hun chique hoeden en witte rokken.

Derwisj met een arrogante blik en een waaier van pauwenveren achter zijn hoofd.
‘Niemand is vrij van opschepperij.’

Hans: Ik heb tenminste nog nooit een derwisj in zijn onderbroek zien dansen.

Ayah: Wat had Rumi volgens jou moeten zeggen?

Hans: Had Rumi volgens jou iets moeten zeggen?

Ayah: Zonder zijn woorden hadden we dit gesprek niet gehad.

Hans: Wat denk je van ‘Wees eerlijk en spreek je uit zodat iedereen weet wat er in je omgaat’?

Ayah: En als er niets in je omgaat?

Hans: Heb je het weer over jezelf?

Ayah: Ik moet mijn mond eens leren houden.

Hans: Wat denk je van ‘Wees eerlijk en hou je mond zodat iedereen weet dat er niets in je omgaat’?

Ayah: Geldt dat dan wél voor iedereen?

Hans: Natuurlijk niet.

Ayah: Voor iedereen in wie niets omgaat, bedoel ik?

Hans: Ook niet.

Ayah: Voor wie geldt het niet, bijvoorbeeld?

Hans: Voor wie niet weet, bijvoorbeeld.

Ayah: Wat zeg je tegen zo iemand?

Hans: Wees eerlijk en spreek je uit zodat iedereen weet dat je niets te zeggen hebt.

Ayah: Nou, dat gaat je prima af.

Hans: Dank je.

Ayah: Maar waarom zou je?

Hans: Omdat ik daarin genade en verrukking vind.


Ben jij helemaal vrij van ijdele opschepperij?

Ken je iemand die helemaal vrij is van ijdele opschepperij?

Vind jij dat je alles op alles moet zetten om je ego te overwinnen? Wie zegt dat, jij of je ego?

Vind jij dat iedereen alles op alles moet zetten om zijn ego te overwinnen? Wie zegt dat, jij of je ego?

Is ‘ego’ volgens jou een reële entiteit of een wijze van spreken? En ‘jij’? En ‘ik’?

Stel je voor dat je in een wereld leeft waarin geen enkel levend wezen zich op welke wijze dan ook probeert te onderscheiden. Hoe voelt dat?

Deze tekst maakt deel uit van De derwisj en de dwaas – Dansen in het duister, een serie over soefisme en mystiek niet-weten. Illustraties: Lucienne van Dam. Index van deze serie. Inleiding van deze serie. Archief van deze serie. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, genade, ijdelheid, mededogen, mystiek, niet-weten, opschepperij, soefisme

Lees ook:

  1. 13. Bekijk het maar – van alle kanten
  2. 19. Hoelang duurt het heden?
  3. 25. Wie mij wil vernietigen zal ik helpen
  4. 31. Een bedrieger die de waarheid zegt

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Columns. Boeken. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De virtuele denkster 371
  • Haiku
  • Dick – Zwaard van liefde
  • India heeft mogelijkheid om dialoog over Tibet aan te gaan met China
  • de Boeddhistische blik — Walk with me

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens